Huddingebo Huddingebo skrev:
Har inte sett några spår av bumyggfusk tillkommit på senare år i de här husen när jag har varit på visning.
Även där det varit 100% öststatare som har gjort jobbet.

Men man blir ju lätt tårögd när de framför näsan på en står och sliter bort 100år gamla tätvuxna tjocka furugolv, gerdigna foder, lister, socklar, 200kg tunga radiatorer, fönster mm ner i en kontainer.

Viss skadeglädje infinner sig lite senare när de efter flera visningar och många månader i flera steg tvingas sänka priserna till nivåer som garanterat gör hela "renoveringen" olönsamm.
hur mycket vart sparat på din renovering 😂

Unikt namn
Det är väl hutlöst dyrt för en privatperson att bara riva ett fallfärdigt gammalt hus?

Men i stadsmiljöer, tillexempel kontor och flerfamiljshus, så är det ju vanligare att man gör generationsskiften med släggan.

Snackade med en lokal firma som rev ett grannhus, 150-200k snackade de om.

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur mycket vart sparat på din renovering 😂
Ja den hade kostat gissningsvis 3-3.5 miljoner enligt KA:n om jag hade lejt bort allt.
Det gick åt drygt 1 miljon.
Men vet inte riktigt vad du syftar på.
Det var ju inte riktigt en renovering, mer ett mellanting mellan ombyggnad och nybyggnad.
Från början hade ju huset inget reellt värde utan det ingick vid köpet av tomten.

Magnus E K
Finns byggklara tomter att köpa för 50 000 på orten jag bor i så antar att min tomt inte är värd mer än så sett till marknadsvärde.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Egendomligt skriven artickel.

Synliga värmeelement och självdragsventilation och avsaknad av luftkonditionering är på inget sätt olämpligt för en nutida bostad. Snarare tvärtom.

Jag skulle aldrig vilja ha maskinell ventilation så det aldrig är tyst och blir instängt varje gång strömmen är borta. Inte heller vill jag bli av med de synliga värmeelementen som både ger en skön värme och är lätta och billiga att reparera och underhålla. Luftkonditionering är bara slöseri med pengar om huset är vettigt planerat.

• Gilla
  • Älska
Petrusmilli och 14 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja den hade kostat gissningsvis 3-3.5 miljoner enligt KA:n om jag hade lejt bort allt.
Det gick åt drygt 1 miljon.
Men vet inte riktigt vad du syftar på.
Det var ju inte riktigt en renovering, mer ett mellanting mellan ombyggnad och nybyggnad.
Från början hade ju huset inget reellt värde utan det ingick vid köpet av tomten.
Men man blir ju lätt tårögd när de framför näsan på en står och sliter bort 100år gamla tätvuxna tjocka furugolv, gerdigna foder, lister, socklar, 200kg tunga radiatorer, fönster mm ner i en kontainer.

• Gilla
  • Haha
Kirre2 och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Egendomligt skriven artickel.

Synliga värmeelement och självdragsventilation och avsaknad av luftkonditionering är på inget sätt olämpligt för en nutida bostad. Snarare tvärtom.

Jag skulle aldrig vilja ha maskinell ventilation så det aldrig är tyst och blir instängt varje gång strömmen är borta. Inte heller vill jag bli av med de synliga värmeelementen som både ger en skön värme och är lätta och billiga att reparera och underhålla. Luftkonditionering är bara slöseri med pengar om huset är vettigt planerat.
Har du strömavbrott så ofta att du väljer ventilation baserat på det? ☺️

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Ja, och vems hus trodde du att detta handlade om?

Mina gamla fula moderna element sålde jag, likaså alla fönster, dörr mm, handfat och kranar sålda, det mesta från 2001.
Modernt skit det mesta.
Men egentligen mest trä i övrigt som återvanns i pannan i källaren.

Det jag skrev om handlade om hus främst i Enskede, Mälarhöjden, Bromma mfl.
Fina orginalhus som förstörs.
Räddat mycket till mitt eget hus från galna förstörande renoveringar.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Evakatarina och 5 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Har du strömavbrott så ofta att du väljer ventilation baserat på det? ☺️
Inte så ofta men tillräckligt ofta för att inse att huset måste fungera med värme och ventilation även när strömmen är borta.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Vore väldigt synd om allt gammalt revs ner. Äldre hus med karaktär och charm brukar stå sig väldigt bra i pris trots att det tekniskt sett inte kan mäta sig ens med ett nytt Älvsbyhus. Det som rivs i mitt område i Nacka är till största delen mindre sportstugor och liknande, byggda kring 40-70 talet. De större äldre trävillor som finns är ofta väl omhändertagna och betingar höga priser.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
P
hela trams gänget om bevara och "förstörande renoveringar" är ju en stor hög med oftast okunniga som gått för många tramsiga miljö kurser där dessa värderingar sprids och tyvärr har blivit rätt inne på många sidor inte minst på nätet..Man hatar plast och gullfiber osv utan att egentligen förstå nåt av det och nåde den som vågar ifrågasätta dessa "kunskaper"

Bara att man tror sig äga ordet "byggnadsvård" vård av byggnad betyder ordet för mig det är två välkända ord och förutsätter inte alls med vilken metod...och skriker i högan sky så fort nån river ut nå gammalt skit från halvsekel tillbaka i tiden , men man missar helt att så har det gjorts i stor omfattning många ggr i i historien.. man spika upp tretexskivor eller masonit eller klädde in timmerstommarna i panel ,klädde spegeldörrarna med masonit för "modern lock" men idag står man och tar fram den "fantastiska spegeldörren" i bästa julmys med Ernst stil... Enligt mig helt efterbliven...visst spegeldörren är snyggare än samma dörr med bubblig masonit påspikad... men bakåtsträvan och att man placerar sin "tro" framför och ovanför husägarens önskan med sin renovering..

Tyvärr har en ansenlig andel av dessa bakåsträvare hittat arbete och inte sällan på nån bygglovsavdelning och utan vettig kunskap om byggande så ska plötsligt varje hus äldre än 90 tal bevaras för framtiden och att inte "förstöra kulturarvet" är fraser som ständigt har hakat upp sig i systemet.. Och alla sökta bygglov besvaras utifrån denna värdegrund istället för att följa dom lagar och regler som tyvärr lämnar för mycket öppet åt dessa stollar... inte sällan nån tokig kärring med lila hår som röstat på mp för att tyvärr var Distriktmästerkapet i östgötsk mästare i kast men liten traktor inställt även år så man måste få in sin bild till eftervärlden på annat vis...😂

Samtidig undrar jag vad vissa med dessa värderingar gör på bygga hus forum som ju egentligen är rätt långt ifrån bevara tänket som ibland lyser igenom även här där allt mest påminner om nåt som borde ha hållits på nåt museum eller nån hembyggsgård eller liknande..

Men det är tur vi fått lite regeländringar så dessa bygglovsavdelningar kan påbörja jobbet att sortera ut folk som är där för att förmedla sina egna värderingar istället för att hålla i bygglovansökningar.. Så vi kanske kan få nån bättre ordning och ett mer förutsägbart byggande

• Gilla
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
hela trams gänget om bevara och "förstörande renoveringar" är ju en stor hög med oftast okunniga som gått för många tramsiga miljö kurser där dessa värderingar sprids och tyvärr har blivit rätt inne på många sidor inte minst på nätet..Man hatar plast och gullfiber osv utan att egentligen förstå nåt av det och nåde den som vågar ifrågasätta dessa "kunskaper"

Bara att man tror sig äga ordet "byggnadsvård" vård av byggnad betyder ordet för mig det är två välkända ord och förutsätter inte alls med vilken metod...och skriker i högan sky så fort nån river ut nå gammalt skit från halvsekel tillbaka i tiden , men man missar helt att så har det gjorts i stor omfattning många ggr i i historien.. man spika upp tretexskivor eller masonit eller klädde in timmerstommarna i panel ,klädde spegeldörrarna med masonit för "modern lock" men idag står man och tar fram den "fantastiska spegeldörren" i bästa julmys med Ernst stil... Enligt mig helt efterbliven...visst spegeldörren är snyggare än samma dörr med bubblig masonit påspikad... men bakåtsträvan och att man placerar sin "tro" framför och ovanför husägarens önskan med sin renovering..

Tyvärr har en ansenlig andel av dessa bakåsträvare hittat arbete och inte sällan på nån bygglovsavdelning och utan vettig kunskap om byggande så ska plötsligt varje hus äldre än 90 tal bevaras för framtiden och att inte "förstöra kulturarvet" är fraser som ständigt har hakat upp sig i systemet.. Och alla sökta bygglov besvaras utifrån denna värdegrund istället för att följa dom lagar och regler som tyvärr lämnar för mycket öppet åt dessa stollar... inte sällan nån tokig kärring med lila hår som röstat på mp för att tyvärr var Distriktmästerkapet i östgötsk mästare i kast men liten traktor inställt även år så man måste få in sin bild till eftervärlden på annat vis...😂

Samtidig undrar jag vad vissa med dessa värderingar gör på bygga hus forum som ju egentligen är rätt långt ifrån bevara tänket som ibland lyser igenom även här där allt mest påminner om nåt som borde ha hållits på nåt museum eller nån hembyggsgård eller liknande..

Men det är tur vi fått lite regeländringar så dessa bygglovsavdelningar kan påbörja jobbet att sortera ut folk som är där för att förmedla sina egna värderingar istället för att hålla i bygglovansökningar.. Så vi kanske kan få nån bättre ordning och ett mer förutsägbart byggande
Hmm..... dina fördomar passar dåligt in på mig och de flesta andra som håller på med byggnadsvård.

Visst finns den där sortens figurer men de är ytterst få och vi som arbetar någorlunda seriöst med byggnadsvård är ännu mer hatiska mot dem än du är.

• Gilla
Evakatarina och 7 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
En aspekt som saknas är hur dyrt det är att bygga nytt hus idag, jag skulle tro att det är kostnaden som sätter stopp för de flesta nybyggen. Det är dyrt att riva, dyrt att bygga och dyra adminstrativa avgifter. Och krångligt. Huspriserna är höga, så det de flesta har bara möjlighet att köpa ett gammalt hus som man renoverar efter hand som man får råd.

Sedan är den gamla husstilen väldigt populär. Det är snudd på omöjligt att bygga ett hus som är exakt som ett sekelskifteshus idag med dagens byggregler som kräver tjocka väggar, energieffektiva fönster etc.
Vi hade gärna byggt nytt när vi köpte hos för 15 år sedan, men backade från det och köpte -"begagnat". Nu är huset i stort sett nytt, men vi kunde sprida utgifterna över många år och fick högre kvalitet och bättre läge till lägre pris. Nybyggnaden hade blivit typ ett Älvsbyhus, och det ville vi inte ha. Dessutom kunde vi flytta in på en gång istället, samt bo under hela renoveringsprocessen på ca 8-10år, och göra roliga resor med familjen.

Skulle vi flytta idag skulle jag garanterat vilja bygga nytt. Men även om vi har en storstadsvinst att göra, är nybyggnad, även för ett mindre hus som kanske då skulle vara aktuellt för par utan barn (då utflugna), är jag tveksam om vi skulle ha råd? Det är väl relativt, me priset för kvalitativt nybygge är extremt högt. Och jag personligen, från botten av mitt hjärta, AVSKYR dålig kvalitet och ogenomtänkta saker. Och ska jag bo i det skulle jag bli galen.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Alltid lika fascinerande när självutnämnda experter bergsäkert hävdar att moderna material och byggmetoder alltid är överlägsna de äldre och beprövade.

• Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.