G Gooli skrev:
Alldeles rätt. Skivan behöver inte gå längre ner än jäms med nedre kant på konsolerna. Om skivan inte går att skjuta in bakom rören som går in i kranen så såga ur ett jack (så litet som erfordras) i skivan.
Ok. Den behöver allså bara vara lika hög som konsollerns inte sticka upp över vasken som någon säger

G
A Anemon86 skrev:
Ok. Den behöver allså bara vara lika hög som konsollerns inte sticka upp över vasken som någon säger
Alldeles riktigt. Skivan bör sluta vid bänkskivans underkant.

G Gooli skrev:
Alldeles riktigt. Skivan bör sluta vid bänkskivans underkant.
Hur tjock behöver plyfan vara?

G
Minst 12mm. Det är klart att det blir ännu starkare om den är 15mm, men det viktiga är att du fäster skivan så den sitter rejält fäst vid reglarna. Om du endast hittar en regel att fästa i är det viktigare med tjockare skiva. Vad du först bör göra är att ta ner konsoler och bänkskiva, och sedan undersöka var det sitter reglar. Ta en 2mm borr och borra med jämna mellanrum på en yta som inte kommer att synas (gärna bakom kanten på bänkskivan) tills du lokaliserat reglarna och märk med en penna var de sitter.

G Gooli skrev:
Minst 12mm. Det är klart att det blir ännu starkare om den är 15mm, men det viktiga är att du fäster skivan så den sitter rejält fäst vid reglarna. Om du endast hittar en regel att fästa är det viktigare med tjockare skiva. Vad du först bör göra är att ta ner konsoler och bänkskiva, och sedan undersöka var det sitter reglar. Ta en 2mm borr och borra med jämna mellanrum på en yta som inte kommer att synas (gärna bakom kanten på bänkskivan) tills du lokaliserat reglarna och märk med en penna var de sitter.
Skulle jag kunna använda bänkskivan som är över?

• Vit bänkskiva lutad mot ett blått träbord, omgiven av växter och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Det skulle du kunna göra, om du inte tycker att det ser för klumpigt ut. Det känsliga med bänkskivor av spånskiva är att de spricker lätt om man inte förborrar skruvhålen innan man skruvar.

A Anemon86 skrev:
Skulle jag kunna använda bänkskivan som är över?
Jag hade gått till bygghandeln och köpt en 15 mm vattenfast plyfa som täcker från vasken överkant till där vattnet kommer ut från väggen. Då ser det snyggast ut.
Eller ett par tvärslåar som vi varit inne på tidigare. En uppe och en nere, som du sedan skruvar konsolerna i.

G Gooli skrev:
Ta en 2mm borr och borra med jämna mellanrum på en yta som inte kommer att synas
Eller en magnet för att hitta befintliga skruvar som håller gipset fäst i reglarna.

• Gilla
Hubbe73 och 2 till
  • Laddar…
A Anemon86 skrev:
Jag har ingen aning om var reglarna befinner sig och har bara en viss yta att använda mig på. Rejäla konsoler sitter redan, som klarar 24kg.

Förståt jag dig rätt att fu vill jag ska ha en vågrätt regel att fösta bänkskivan I?
Tre vågräta reglar skulle jag rekomendera isåfall en på var gavel och en på långsidan av skivan på bakre väggen.

Jag hade gärna haft 4 konsoller som klarat 60kg st om jag valt konsoller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.