Har satt upp en bänkskiva med vask i grovköket. Väggen är en gipskiva. Använt mig utav de som är på bilden. Känns som det är lite klent. Jag ska inte hänga på bänkskivan, den ska hålla lite. Vad rekommenderas i stället? Kan jag använda gipsankarna men ha längre skruvar? Använder mig av gipsanakare då jag ej kommer överens med mollyplugg.

• Låda med gipsankare och skruv från Biltema, etikett med produktinformation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av väggfästning med två skruvar, del av hyllkonsol och fläckar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Bänkskiva med vask kräver som du säger nåt helt annat
Jag antar att du använt någon sorts plugg till skruvarna annars kommer vasken åka ner vid användning fort.
Jag hade använt vippankare...

• Gilla
Skogochmark och 1 till
  • Laddar…
Jag hade kompletterat med stadiga konsoller skruvade med tex 5*60mm träskruv in i väggreglarna.

De korta montageskruven du redan köpt kan passa på undersidan av bänkskivan för att fästa de kraftiga konsolerna till bänkskivan.

Vill man inte använda rejäla konsoller kan regelbitar skruvas upp horisontellt på väggen med långa träskruv för att hålla skivan, se till att skruva i väggreglarna isåfall

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bänkskiva med vask kräver som du säger nåt helt annat
Jag antar att du använt någon sorts plugg till skruvarna annars kommer vasken åka ner vid användning fort.
Jag hade använt vippankare...
Som jag skrev så har jag använt gipsankare

Skogochmark
A Anemon86 skrev:
Som jag skrev så har jag använt gipsankare
Det kommer aldrig att hålla. Om du inte hittar en regel att fästa i så rekommenderar jag någon annan form av expanderplugg

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hade kompletterat med stadiga konsoller skruvade med tex 5*60mm träskruv in i väggreglarna.

De korta montageskruven du redan köpt kan passa på undersidan av bänkskivan för att fästa de kraftiga konsolerna till bänkskivan.

Vill man inte använda rejäla konsoller kan regelbitar skruvas upp horisontellt på väggen med långa träskruv för att hålla skivan, se till att skruva i väggreglarna isåfall
Jag har ingen aning om var reglarna befinner sig och har bara en viss yta att använda mig på. Rejäla konsoler sitter redan, som klarar 24kg.

Förståt jag dig rätt att fu vill jag ska ha en vågrätt regel att fösta bänkskivan I?

Skogochmark Skogochmark skrev:
Det kommer aldrig att hålla. Om du inte hittar en regel att fästa i så rekommenderar jag någon annan form av expanderplugg
Du menar mollyplugg. Har nyligen använt mig ut av de, men får inte de till att fungera. Där av jag använde mig ut av gipsankare, de är kanske fel?

Skogochmark
A Anemon86 skrev:
Du menar mollyplugg. Har nyligen använt mig ut av de, men får inte de till att fungera. Där av jag använde mig ut av gipsankare, de är kanske fel?
Det finns andra sorters expanderplugg för gips än Molly. Vad är det du inte tycker funkar med Mollyplugg?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Farstatjej90
Du behöver det jag skrev om du ska fästa i gips. En bänkskiva med vask kommer inte sitta kvar annars. Och är det enkelgips är det möjligen så att skivorna går sönder efter hand också. Är det dubbelgips tror jag du klarar dig. Om du använder det jag föreslog.

Leta upp reglar och fäst i så sitter den garanterat.
Dubbel gips kan hålla med expander men är det enkelgips så finns det en rätt stor risk att gipsskivorna går sönder.
Hade en hatthylla som drog fina hål i enkelgips när den blev lite tung. Satt med 4 st M6 expander.

Skogochmark Skogochmark skrev:
Det finns andra sorters expanderplugg för gips än Molly. Vad är det du inte tycker funkar med Mollyplugg?
Den expanderar inte och fastnar ej. Blir större hål i väggen i stället

Dede77 Dede77 skrev:
Leta upp reglar och fäst i så sitter den garanterat.
Dubbel gips kan hålla med expander men är det enkelgips så finns det en rätt stor risk att gipsskivorna går sönder.
Hade en hatthylla som drog fina hål i enkelgips när den blev lite tung. Satt med 4 st M6 expander.
Absolut kan jag leta efter reglarna. Men jag har bara ett viss utrymme och mått att gå efter

De där gipsankarna du valt klarar ungefär 10kg draglast. MEN du får en ganska bra hävstång i och med att du sätter upp en bänkskiva med konsol. så om du har c:a 30-40 cm mellan skruvhålen i konsolen så räcker det med 4-5kg tryck ute på kanten på skivan för att gipsankaret blir överlastat.
Så hitta reglarna, inte ens en molly kommer täcka ditt behov att hållfasthet.
(Även om du inte avser lasta massor på skivan så finns ju alltid en risk att man halkar/snubblar och tar tag i den. Då vill du inte först landa på golvet och sen få en bänkskiva med vask i huvudet när du ligger där)

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
De där gipsankarna du valt klarar ungefär 10kg draglast. MEN du får en ganska bra hävstång i och med att du sätter upp en bänkskiva med konsol. så om du har c:a 30-40 cm mellan skruvhålen i konsolen så räcker det med 4-5kg tryck ute på kanten på skivan för att gipsankaret blir överlastat.
Så hitta reglarna, inte ens en molly kommer täcka ditt behov att hållfasthet.
(Även om du inte avser lasta massor på skivan så finns ju alltid en risk att man halkar/snubblar och tar tag i den. Då vill du inte först landa på golvet och sen få en bänkskiva med vask i huvudet när du ligger där)
Om det inte finns någon regel där jag behöver ha den uppsatt. Jag ska nämligen också ha en tvättmaskin under vasken så jag kan ej ha konsollerna var som på bänkskivan i heller

A Anemon86 skrev:
Om det inte finns någon regel där jag behöver ha den uppsatt. Jag ska nämligen också ha en tvättmaskin under vasken så jag kan ej ha konsollerna var som på bänkskivan i heller
Då får du sätta längsgående reglar utanpå väggen. Dessa fästs i reglarna bakom gipsskivan. (Det finns regelsökare att köpa/hyra) Sen kan du skruva din konsol i de längsgående reglarna, på valfritt avstånd från varandra.

• Gilla
Skogochmark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.