Har satt upp en bänkskiva med vask i grovköket. Väggen är en gipskiva. Använt mig utav de som är på bilden. Känns som det är lite klent. Jag ska inte hänga på bänkskivan, den ska hålla lite. Vad rekommenderas i stället? Kan jag använda gipsankarna men ha längre skruvar? Använder mig av gipsanakare då jag ej kommer överens med mollyplugg.
Jag hade kompletterat med stadiga konsoller skruvade med tex 5*60mm träskruv in i väggreglarna.
De korta montageskruven du redan köpt kan passa på undersidan av bänkskivan för att fästa de kraftiga konsolerna till bänkskivan.
Vill man inte använda rejäla konsoller kan regelbitar skruvas upp horisontellt på väggen med långa träskruv för att hålla skivan, se till att skruva i väggreglarna isåfall
De korta montageskruven du redan köpt kan passa på undersidan av bänkskivan för att fästa de kraftiga konsolerna till bänkskivan.
Vill man inte använda rejäla konsoller kan regelbitar skruvas upp horisontellt på väggen med långa träskruv för att hålla skivan, se till att skruva i väggreglarna isåfall
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
123 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ingen aning om var reglarna befinner sig och har bara en viss yta att använda mig på. Rejäla konsoler sitter redan, som klarar 24kg.F fribygg skrev:Jag hade kompletterat med stadiga konsoller skruvade med tex 5*60mm träskruv in i väggreglarna.
Förståt jag dig rätt att fu vill jag ska ha en vågrätt regel att fösta bänkskivan I?
Du behöver det jag skrev om du ska fästa i gips. En bänkskiva med vask kommer inte sitta kvar annars. Och är det enkelgips är det möjligen så att skivorna går sönder efter hand också. Är det dubbelgips tror jag du klarar dig. Om du använder det jag föreslog.
Leta upp reglar och fäst i så sitter den garanterat.
Dubbel gips kan hålla med expander men är det enkelgips så finns det en rätt stor risk att gipsskivorna går sönder.
Hade en hatthylla som drog fina hål i enkelgips när den blev lite tung. Satt med 4 st M6 expander.
Dubbel gips kan hålla med expander men är det enkelgips så finns det en rätt stor risk att gipsskivorna går sönder.
Hade en hatthylla som drog fina hål i enkelgips när den blev lite tung. Satt med 4 st M6 expander.
Absolut kan jag leta efter reglarna. Men jag har bara ett viss utrymme och mått att gå efterDede77 skrev:
De där gipsankarna du valt klarar ungefär 10kg draglast. MEN du får en ganska bra hävstång i och med att du sätter upp en bänkskiva med konsol. så om du har c:a 30-40 cm mellan skruvhålen i konsolen så räcker det med 4-5kg tryck ute på kanten på skivan för att gipsankaret blir överlastat.
Så hitta reglarna, inte ens en molly kommer täcka ditt behov att hållfasthet.
(Även om du inte avser lasta massor på skivan så finns ju alltid en risk att man halkar/snubblar och tar tag i den. Då vill du inte först landa på golvet och sen få en bänkskiva med vask i huvudet när du ligger där)
(Även om du inte avser lasta massor på skivan så finns ju alltid en risk att man halkar/snubblar och tar tag i den. Då vill du inte först landa på golvet och sen få en bänkskiva med vask i huvudet när du ligger där)
Om det inte finns någon regel där jag behöver ha den uppsatt. Jag ska nämligen också ha en tvättmaskin under vasken så jag kan ej ha konsollerna var som på bänkskivan i hellerHubbe73 skrev:
De där gipsankarna du valt klarar ungefär 10kg draglast. MEN du får en ganska bra hävstång i och med att du sätter upp en bänkskiva med konsol. så om du har c:a 30-40 cm mellan skruvhålen i konsolen så räcker det med 4-5kg tryck ute på kanten på skivan för att gipsankaret blir överlastat.
Då får du sätta längsgående reglar utanpå väggen. Dessa fästs i reglarna bakom gipsskivan. (Det finns regelsökare att köpa/hyra) Sen kan du skruva din konsol i de längsgående reglarna, på valfritt avstånd från varandra.A Anemon86 skrev:
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
399 kr inkl moms
Läs mer