Jo visst finns dom, men priset kan ligga på +10,000:-, och speciellt den du länkar till, E2163167 med märkströmmen 63 A är nog inte billigare :(
 
För den betalar jag ca 6000:- pluss moms till det kommer mitt påslag på några hundra % ;)
 
C
Listpris 12 000 kr ex moms på Elektroskandia...
 
När mina föräldrar installerade jordfelsbrytare för tjugotalet år sedan kostade det också omkring 10 papp.

Typ B jordfelsbrytare kan man nog köpa för kina för några hundringar snart.
Edit: Finns på alibaba för 10$ om man investerar i ett tiopack.
 
Redigerat:
Jag tänkte inte främst på att den fanns utan på beskrivningen.
Jag tolkar det som att egenskaperna hos min bil kanske är mer universella än vad som antytts ovan.
Vidare är kanske detta en av förklaringarna till att kommersiella laddstolpar är förhållandevis kostsamma.
 
Ok, ja tydligen är det så :(

Nu är inte jag påläst här, och för lat just nu att börja leta, men är det inte sladden som är boven!? Vad jag förstår innehåller din laddkabel en omvandling av trefas till enfas, vilket görs med frekvensomriktarteknik. Det är just denna teknik som kräver en JFB typ B.

Bilen kanske också innehåller drivteknik som orsakar högfrekventa läckströmmar?

Eller?
 
Just på Renault Zoe är omvandlaren/laddaren inkluderad i motorn.
Sladden beskrivs bra ovan. Den skickar igenom strömmen efter att ha kommunicerat med bilen vilken effekt som tillhandahålls.
 
Glöm sladden, den ger inga problem som kräver exotiska JFB. Och det ska inte en bra bilelektronik heller närmast ett fall som hamnat mellan stolarna normmässigt. Dvs ingen samordning och stor tröghet aka elsäkerhetskommiteer. :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag blev intresserad av diskussionen, och det verkar ju som om de flesta elbilarna använder en Wien-brygga för att likrikta 3-fas och samtidigt göra aktiv effektfaktorkorrigering. (Just Renault Zoe verkar dessutom använda samma effekttransistorer som sitter i motorstyrningen för att spara kostnad)

wien.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det stämmer så borde ju lasten som "syns" på elnätet vara i princip resistiv (effektfaktor väldigt nära 1). Dock kanske det är switchövertoner som spökar i och med JFB, annars kan jag inte förstå varför man skulle behöva en typ B JFB med en (väldesignad) billaddare.

För den intresserade: Jag hittade denna avhandling som innehåller lite mer info:
http://udel.edu/~jsj/JSJ-EV-AC-Fast-Charging-Thesis.pdf

Se t.ex.Fig 2.42 som visar vad som händer vid 3-faslikrikning och ett assymetriskt nät. (Man kan också se att enl Danskarnas mätning är effektfaktorn vid laddning av Zoe med 3-fas 0.99)
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.