Man kan ju tycka att det är "biltillverkarna" som ska lösa problemen med sina laddare och anpassa dom till det befintliga infrasystemet för eldistribution. Elnätet fans ju långt tidigare än tex elbilar och problemen skapas av dom anslutna "apparaterna" Och när det går att bygga"apparater" som fungerar utan problem måste det vara "apparattillvekarna" som äger problemet och inte kunderna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mycket intressant diskussion, jag tror jag får dra fram ett extra rör mellan elcentral och bilplats då det verkar kunna bli svårt att få elbilsladdning och övrig el att samsas i samma rör.

Håller annars med Elmont att det nog måste tas fram någon slags enhet som gör att man kan ladda sin elbil i hemmet utan problem. Det finns ju speciella motorvärmaruttag som kostar en tusenlapp, så man borde kunna bygga någon liknande för elbilar.
 
Eller sätta press på biltillverkarna så att dom lägger några kronor till på elsystemet i sina fordon, då slipper vi/dom alla problem.
 
dadid skrev:
Har själv köpt en från Norge där man har koll och dessutom lite konkurrens, 1099 NOK är mer överkomligt.
Där ser man. Det finns alltså något som är billigare i Norge! ;)

(Ja, jag vet att exv. blöjor också är det, men här är det ju stor skillnad).
 
elmont skrev:
Man kan ju tycka att det är "biltillverkarna" som ska lösa problemen med sina laddare och anpassa dom till det befintliga infrasystemet för eldistribution. Elnätet fans ju långt tidigare än tex elbilar och problemen skapas av dom anslutna "apparaterna" Och när det går att bygga"apparater" som fungerar utan problem måste det vara "apparattillvekarna" som äger problemet och inte kunderna.
Fast om du laddar enligt hemmastandarden med 1-fas och 10 eller 16A så klarar det sig nog fint.

Problemet här verkar ju vara att bilägaren med hjälp av en kabel tillverkad av någon annan än biltillverkaren lurar bilen att tro att den är ansluten till ett uttag av industriell kapacitet.
Ska man gå den vägen så får man väl då som bilägare se till att uttaget man ansluter till har säkringar och jordfelsbrytare av en sort som tål dessa strömmar och störningar som uppstår vid laddningen. Är ju framförallt en kostnadsfråga.
 
Jag är inte riktigt med på denna förklaring.

dadid skrev:
KVAR(KiloVoltAmpereReactive) är en AC signal som "studsar" från tex laddelektroniken i bilen ut på nätet. Den strömmen ligger inte i fas med nätets AC så den kan ge störningar på annan utrustning på samma nät.
Skenbar ström/effekt (begreppet VAr) är inte en faktor här vad jag kan se. Den kommer in i bilden vid induktiva laster som stora motorer, som orsakar en tidsskillnad mellan spänning och ström, som i sin tur orsakar en högre ström i nätet som inte kommer till nytta. Att denna överflödiga ström "studsar" ut på nätet kanske man kan säga, men några störningar tror jag inte den orsakar. Fasförsljutning anses inte vara en störning.

För dessa billaddare kan strömkurvan vara kraftigt distorerad, men jag tror inte den orsakar en högre RMS-ström i ledningarna är vad som kommer till nytta i laddaren. Denna sönderhackade ström kan däremot störa andra apparater.

dadid skrev:
DC-läckströmmar är likströmskomponenter som "går fel väg" och därför kan lösa RCD utan att det rör sig om ett klassiskt jordfel. Det är därför man inte kopplar kompressorn till en värmepump via RCD, det genereras massor av konstiga spikar och läckströmmar när en sådan motor startar.
Har inte hört talas om DC-läckströmmar i detta sammanhang, men det kanske förekommer.

Som jag uppfattat det finns det två anledningar till att frekvensomriktare och dylika trefasapparater som likriktar spänningen kräver JFB typ B:

1. Likriktningen av trefas innebär att felströmmar på DC-sidan inte når någon nollpunkt. En JFB typ A kräver att felströmmen går ned till (nära) noll i varje period, som första länken beskriver. Det sker inte här som denna bild visar. Så om det blir ett fel på DC-sidan så kommer en JFB typ A inte att lösa.

Detta problem kan vara svårt att lösa. Det gäller att DC-sidan blir så pass isolerad att det inte kan blir några jordfel, vilket kanske är svårt konstruktionsmässigt?

W29nh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes av bilden kan man få samma problem med en likriktad enfaskrets som dessutom är glättad. Förmodligen handlar det om just risken för fel.

2. Dessa frekvensomriktare arbeta med höga frekvenser som kräver avstörningskondensatorer. Dessa ger alltså en högfrekvent felström, om än liten. Detta är inget fel som en JFB ska reagera på, men felströmmen kan tjyvlösa JFBer av typ A. Typ B har lägre känslighet vid högre frekvenser. Detta kan tillverkarna möjligen ordna på bättre sätt?

dadid skrev:
Det som är extra otäckt med överlagrade DC-komponenter är att om de är tillräckligt stora kan de hindra RCD att lösa ut när den ska.
Det är därför man nu rekommenderar att alla 3-fas elbilsladdare skall ha RCD av typ B som kan känna av jordfel/läckströmmar även med en överlagrad DC.
Tyvärr är kunskapen om detta dålig hos installatörer och distributörer i allmänhet.
Slutklämmen blev bra i mina ögon i alla fall.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
cem 77, skapar någon en "grej" som inte fungerar bra i ett befintligt system måste det väl vara "grejen" som ska åtgärdas och inte det befintliga systemet ??
 
Bo.Siltberg skrev:
För dessa billaddare kan strömkurvan vara kraftigt distorerad, men jag tror inte den orsakar en högre RMS-ström i ledningarna är vad som kommer till nytta i laddaren. Denna sönderhackade ström kan däremot störa andra apparater.
Jag tycker att detta var lite luddigt uttryckt. RMS-strömmen multiplicerad med RMS-spänningen kommer sannolikt inte att representera den aktiva effekten om det är vad du menar.

Ingången på laddaren måste väl rimligen vara en likriktare och glättningskondensatorer? Då blir strömmen inte sinusformad. Det vill säga begreppet reaktiv effekt saknar relevans. Det går inte att mäta upp en fasvinkel eftersom spänningen och strömmen har helt olika kurvform, men det går att mäta upp en effektfaktor. Denna effektfaktor kommer att vara under ett. Precis som på vilken dator eller mobilladdare som helst.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
cem 77, skapar någon en "grej" som inte fungerar bra i ett befintligt system måste det väl vara "grejen" som ska åtgärdas och inte det befintliga systemet ??
Förstår inte riktigt vad du menar.
Avser "grejen" bilen eller laddsladden?

Appropå trilskande laddning fann jag detta på ett norskt forum. Nu lär det norska elnätet skilja sig från det svenska, på något sätt som jag ej har koll på, men har denna information någon betydelse för mig?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22355.0.html
 
Redigerat:
Både reaktive effekt och dc komponenter är kända från elläran. Den elläran bör alla starkströmselektriker känna till.
Reaktiv effekt är grundläggande i växelströmsläran så fort vi lämnar rent resistiva apparater typ brödrostar och elradiatorer.

Även jordfelsbrytare typ A kan hantera pulserande likströmmar. Typ AC bör helst bytas ut mot en modernare typ idag.

När jag ser bilderna förstår jag problemet lite bättre. Ett likströmsfel kan helt enkelt mätta summatransformatorn och en likströmsmatad transformator ger ingen utspänning på sekundärlindning som matar " utlösaren" .
 
Redigerat:
Frågan verkar mer vara vad som står om JFB-typ i bruksanvisningen till laddaren och omvandlaren.
 
cem77 skrev:
Problemet här verkar ju vara att bilägaren med hjälp av en kabel tillverkad av någon annan än biltillverkaren lurar bilen att tro att den är ansluten till ett uttag av industriell kapacitet.
Det enda kabeln gör är att berätta för bilen vilken effekt uttaget kan lämna, i princip en märkskylt som kan läsas av laddaren som är inbyggd i bilen. OP har ett abonnemang från elnätet på en viss ström, oavsett om det är en villa eller en industri så betalar vi i det här landet för en säkringsstorlek som vi då givetvis ska kunna untnyttja.
 
Om det är bilen eller sladden som orsakar "problemet" spelar inte så stor roll för oavsett vad det är så SKA det bara fungera i det befintliga elnätet. Och man ska inte behöva anpassa sitt nät efter det som ger problem utan "grejen" som ger problem ska byggas om så att det fungerar.
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Jo men visst spelar det roll. Det kan väl aldrig vara rätt att utkräva något av sladdtillverkaren, som bilfabrikanten bär skulden för?
Vidare skickar bilfabrikanten med en laddsladd som tillåter laddning med 240V 10A.
Utöver den kan man ladda via valfri snabbladdare på stan.
Alltså bilfabrikanten håller vad som lovas och jag kan inte se sladdtillverkarens skuld.

I detta fall har just min bilmodell en fabrikatsspecifik inbyggd laddare de kallar cameleon. Anslutningarna är standardiserade. Jag har varit med om att även laddstolpar på stan storknat, men de flesta klarar uppgiften galant.
Man kan möjligen anta att de senare har en jfb mod B?

Om jag köper och installerar 10 brödrostar för att jag är osedvanligt förtjust i toast har jag lite svårt att lasta Electrolux för att c10-säkringen till köket löser ut.
 
Lämna som sagt kabeln helt utanför resonemanget, det är en utmärkt väg att kunna använda trefasuttag hemma för laddningen. Och övriga brösttoner kring detta kan kanske även dämpas lite, det är inte värre än någon annan form av fördelning av effekt i nätet. Känt som 15-minuters fördröjning för tex elpannor, belastningsvakter för eget skydd av abonnemangets effektgräns satt av säkring, rundstyrning i tätorter osv allt både använt och i delar avvecklat under de senare 40-åren.

Dessa snitt som kabelns aktiva del emulerar är verkligen enkelt och robust, lätt att lägga en effektvakt via detta pss som för elpatroner, värmepumpar etc. När den eventuella ökningen och spridningen av dessa bilar kommer är det inga problem på den enskildes lokala horisont däremot givetvis sämre på nästa nivå i transmission och distribution där effekten i ett givet snitt begränsar samt naturligtvis var elenergin ska genereras.

Annars är det inte alls principiellt skilt från tex de tidigare massiva byggena kring direktverkande el för balansering av en övertung trög baslast. Kan tänkas att utvecklingen över tiden till nu kan användas i teknisk fördel och jag är övertygad om att många nya synsätt även kommer fram, det nuvarande är lätt dinosaurielikt men inget man vänder över en natt.

De flesta klarar sig nog initialt med vad som varit uppe tidigare i tråden dvs en separat grupp gärna smältsäkringar och en helt ordinär JFB typ A därtill. För TS är det säkert inga problem att köra spis, ugn och liknande intermittenta laster precis som vanlig på den marginal som finns upp till 20 A mätarsäkring, bara "kabeln" är ställd 16 A. Felen som en typ B skulle ta vid likströmsfel tex i bryggan är närmast av teoretiskt intresse den delen fixar laddarens styrdel galant. Dessutom är åtminstone kontinuiteten för PE aktivt och enkelt övervakad i delen mellan uttag-kabel-intag- bilchassi dvs där sannolikheten för fel är stor.
 
  • Gilla
sajjen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.