5 395 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Rätt karmskruv till hålsten?
Hej,
Jag ska sätta in ett par innerdörrar i en källare med hålsten\lättbetong. Tidigare har jag använt traditionella karmskruv av längre modell med passande pluggar :
Jag har dock i samtliga fall haft problem med att få dem att fästa rejält så i vissa fall har jag fått borra upp fler fästpunkter och något fall blev det till och med fogskum.
Tidigare dörrar sitter med spik i träbitar som man huggit in i stenen.
Jag har sett en karmskruv som kallas Adjufix som ser ut såhär :
Här väl fungerar dessa i hålsten\lättbetong? Finns det några specifika produkter man ska leta efter?
Jag ska sätta in ett par innerdörrar i en källare med hålsten\lättbetong. Tidigare har jag använt traditionella karmskruv av längre modell med passande pluggar :
Jag har dock i samtliga fall haft problem med att få dem att fästa rejält så i vissa fall har jag fått borra upp fler fästpunkter och något fall blev det till och med fogskum.
Tidigare dörrar sitter med spik i träbitar som man huggit in i stenen.
Jag har sett en karmskruv som kallas Adjufix som ser ut såhär :
Här väl fungerar dessa i hålsten\lättbetong? Finns det några specifika produkter man ska leta efter?
Produkter som diskuteras: "Adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Två fördelar med karmhylsa & lös skruv är:
- att det är lättare att märka ut exakt var man ska borra i tegel/betong/betonghålsten/etc. Ja det finns speciella ”centrum-bort-mall” att köpa
- går att välja ”rätt” skruv till rätt material, trä/plugg/lättbetong/etc.
Det finns speciella skruv ”bara” för lättbetong/lecablock.
Till karmhylsor så finns det tryckfördelningsbrickor som är bra att använda vid montage i tex lättbetong.
- att det är lättare att märka ut exakt var man ska borra i tegel/betong/betonghålsten/etc. Ja det finns speciella ”centrum-bort-mall” att köpa
- går att välja ”rätt” skruv till rätt material, trä/plugg/lättbetong/etc.
Det finns speciella skruv ”bara” för lättbetong/lecablock.
Till karmhylsor så finns det tryckfördelningsbrickor som är bra att använda vid montage i tex lättbetong.
Låter bra, så då är det "centrum-bort-mall" och tryckfördelarbrickor jag ska ha. Sen gäller det såklart att hitta rätt skruv för väggarna.
Jag har alltid kört på extra långa karmskruvar(även om det inte funkat i detta fallet), hur ska man tänka här? Är det hylsan som ska vara extra lång eller är det skruven? Och använder man plugg till skruven i vanlig ordning?
Jag har alltid kört på extra långa karmskruvar(även om det inte funkat i detta fallet), hur ska man tänka här? Är det hylsan som ska vara extra lång eller är det skruven? Och använder man plugg till skruven i vanlig ordning?
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag har aldrig använt centrummallen, visste inte ens att den fanns förrän nu när jag läste lite på Essev’s montageanvisningar.
Om karmhylsan ska vara kort/normal/lång beror på hur stort avstånd det är mellan karm & karmhål/vägg.
Om du pluggar så ska skruven vara lite längre än pluggen + materialet som skruvas fast (som är någon mm), så skruven ska alltså vara pluggens längd plus ca 1cm.
Om karmhylsan ska vara kort/normal/lång beror på hur stort avstånd det är mellan karm & karmhål/vägg.
Om du pluggar så ska skruven vara lite längre än pluggen + materialet som skruvas fast (som är någon mm), så skruven ska alltså vara pluggens längd plus ca 1cm.
man kan alltid kapa hylsorna om de blir för långa.
Är det en hålstensvägg eller en lättbetongvägg du har? Hålsten kan ju vara lite besvärligt oavsett infästning eftersom det bara finns luft att skruva i ibland....
En liten gjutning kan underlätta arbetet......men det är ju lite extra pyssel förstås...

Är det en hålstensvägg eller en lättbetongvägg du har? Hålsten kan ju vara lite besvärligt oavsett infästning eftersom det bara finns luft att skruva i ibland....
En liten gjutning kan underlätta arbetet......men det är ju lite extra pyssel förstås...
Jag vet att det var lekablock i garaget och jag tror det är samma i resten av källaren, man benämner det endast som lättbetong(och inte blåbetong). Men jag tycker mig också upplevt att när jag borrar så kommer jag till hålrum vilket skulle tyda på hålsten. Borhammaren skär oavsett igenom väggarna som smör, det svåra är att få bultar och skruv att verkligen bita. Man måste vara noga med vilka plugg man använder.
Har satt upp någon kraftigare hylla och även reglar för tvättlina med rejäla bultar men även här upplevde jag att man inte riktigt fick det där riktiga motståndet när man skruvar in bultarna som man annars får i betong. Än så länge har samtliga av mina infästningar hållit. Så gott som alla infästningar som förra ägaren gjorde har lossnat, men så har det också varit undermåliga skruv och plugg, Jag har generellt överdimensionerat för att vara på säkra sidan.
Men när jag satte in de 2 ytterdörrarna räckte tyvärr inte det, stenen bakom sprack o hade sig vilket gjorde att man kunde ricka på dörrkarmen på sina ställen. Just ytterdörrar var dock lite extra besvärliga eftersom det blir ett litet hålrum mellan tegel och lekablock där stenen man fäster i lätt spricker in i mitten. Troligen hade det varit en bättre att först fulla igen spalten.
En annan idé är ju annars att göra på det gamla knepet att hugga in träbitar i väggen men då gäller det verkligen att veta var hålen ska vara från början vilket inte är helt enkelt för mig som inte jobbar med detta. Dessutom ska brädbitarna precis gå in i håligheterna, det ska inte finnas några marginaler för det att röra sig
Har satt upp någon kraftigare hylla och även reglar för tvättlina med rejäla bultar men även här upplevde jag att man inte riktigt fick det där riktiga motståndet när man skruvar in bultarna som man annars får i betong. Än så länge har samtliga av mina infästningar hållit. Så gott som alla infästningar som förra ägaren gjorde har lossnat, men så har det också varit undermåliga skruv och plugg, Jag har generellt överdimensionerat för att vara på säkra sidan.
Men när jag satte in de 2 ytterdörrarna räckte tyvärr inte det, stenen bakom sprack o hade sig vilket gjorde att man kunde ricka på dörrkarmen på sina ställen. Just ytterdörrar var dock lite extra besvärliga eftersom det blir ett litet hålrum mellan tegel och lekablock där stenen man fäster i lätt spricker in i mitten. Troligen hade det varit en bättre att först fulla igen spalten.
En annan idé är ju annars att göra på det gamla knepet att hugga in träbitar i väggen men då gäller det verkligen att veta var hålen ska vara från början vilket inte är helt enkelt för mig som inte jobbar med detta. Dessutom ska brädbitarna precis gå in i håligheterna, det ska inte finnas några marginaler för det att röra sig
Enligt denna "manual" så ska det inte ens behövas plug till skruven för lecablock : https://www.essve.com/globalassets/...karm/10_montagesystem-indu-prog-karmhylsa.pdf
Är det däremot hålsten är det lite krångligare. Hmm får kanske köpa skruv för både och då jag egentligen inte vet vad jag har här. Det mesta tyder på lecablock men samtidigt vet jag att det brukar gå ojämnt när man borrar med borrhammaren.
Är det däremot hålsten är det lite krångligare. Hmm får kanske köpa skruv för både och då jag egentligen inte vet vad jag har här. Det mesta tyder på lecablock men samtidigt vet jag att det brukar gå ojämnt när man borrar med borrhammaren.
Nej ingen plugg till lättbetongskruven - det sitter som satan ändå.
Det finns ju många verktyg och prylar från essve, men det enda du behöver är en insexhylsa som passar invändigt i hylsan, för montering och justering.
Det finns ju många verktyg och prylar från essve, men det enda du behöver är en insexhylsa som passar invändigt i hylsan, för montering och justering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden