16 164 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Rätt installation av centraler, 4 ledningssystem.
Ja, för säkerhet, går PEN-ledaren av eller glappar har du en direkt livsfarlig anläggning, jordade metallhöljen blir spänningsförande, inte så kul.svartöra skrev:Jag har 3x2,5+2,5 som matning till undercentralen (avsäkrad uppströms med 16A) i garaget här, och det är gjort 1982. Så det var tydligen tillåtet såpass sent.
Varför vill man ha en 10 mm2 PEN-ledare numera? Är det för att få mekanisk hållfasthet eller kan det under vissa omständigheter gå en abnormt hög ström där?
jaha, nu var det "omkopplat" iallafall.
Elektrikern var här och satte dit en 5G6kvmm.. enligt ritning. Förberedde också för en JFB, men det dröjer till veckan innan jag får den..

Föresten, hur skulle jag bäst koppla in en JFB?.. Nån som orkar modifiera min ritning?. jag "tror" jag vet hur.. men inte säker.
Elektrikern var här och satte dit en 5G6kvmm.. enligt ritning. Förberedde också för en JFB, men det dröjer till veckan innan jag får den..

Föresten, hur skulle jag bäst koppla in en JFB?.. Nån som orkar modifiera min ritning?. jag "tror" jag vet hur.. men inte säker.
Man drar 5-ledare men kör med PEN.. Konstigt nog är det inte alldeles ovanligt, men man kan ju fråga sig varför..
5-ledare då gör man ju om PEN till PE+N normalt sett, då skulle han kopplat blå ledare till N-skenan och därmed gjort uppdelningen i kabeln vilket man gör idag för att undvika vagabonderande strömmar men nu vill du istället göra delningen i JFB fast du har 5-ledare, varför?
Hur som helst finns det många kopplingsschemor på hur man kopplar JFB men det bästa är att du tar väck byglingen mellan PE och N skenan, kär inkommande blå till JFB direkt och därifrån en blå till N-skenan.
5-ledare då gör man ju om PEN till PE+N normalt sett, då skulle han kopplat blå ledare till N-skenan och därmed gjort uppdelningen i kabeln vilket man gör idag för att undvika vagabonderande strömmar men nu vill du istället göra delningen i JFB fast du har 5-ledare, varför?
Hur som helst finns det många kopplingsschemor på hur man kopplar JFB men det bästa är att du tar väck byglingen mellan PE och N skenan, kär inkommande blå till JFB direkt och därifrån en blå till N-skenan.
Han kanske bara gjorde det temporärt tills JFBn kommer.. inte vet jag..
Men rätt hade alltså varit att i "byggcentral" lagt blå på N skenan.. och jord på jord.. Fast i central 2 så går de ihop till en PEN. Han sa nåt om gammal central osv.. ska höra varför det blev som det blev..
Men rätt hade alltså varit att i "byggcentral" lagt blå på N skenan.. och jord på jord.. Fast i central 2 så går de ihop till en PEN. Han sa nåt om gammal central osv.. ska höra varför det blev som det blev..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Noll och jordskena kanske inte var delbar
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Allt är delbart med hjälp av tigersåg.
//Patrik
//Patrik
OK El gudar en fråga på liknande ämne som i denna tråd. Är hos en kompis och hjälper till och bygger. Vi skulle ansluta en byggcentral till en tre-fas handske och byta ett vägguttag. När jag tittade i undercentralen så fick jag lite undringar
Om vi relaterar till Jofa08 s skiss ser det här ut så här:
Elcentral 1 är en äldre central och med säkerhet TNC. Jag kan dock tyvärr inte lätt se hur PEN ledaren från Elcentral 2 sitter
Elcentral 2 sitter ute i ladan 30-40 m bort. Till denna går vad som verkar vara två EKKJ 3G+ jordfläta - 6mm eller så (ingen märkning på kabeln och har inte orkat ta loss och mäta) ledarna är parallellkopplade dvs på varje säkring är två ledare inkopplade. I centralen sitter 3 x 16A gängsäkring och ETT kopplingsbleck dit både jord och nollor skarvas
Efter central 2 sitter det sedan:
-En trefashandske 16A (gammal modell) över alla säkringarna. Denna verkar vara kopplad utan nolla (bara tre ledare och jordflätan in i centralen).
-Ett jordat vägguttag och tre lampor på säkring två. Här kommer det in en fasledare. En nollledare och en jordfläta. (Nollan och jordflätan skarvas ihop i centralen)
- Ett vägguttag till och tre lampor på säkring 3. Samma koppling som tidigare.
Min fråga är nu:
1) Är detta OK?
2) Min kompis och jag skulle vilja byta ett 230V vägguttag. Och koppla in en byggcentral på 3-fas handsken (känns som lite mätning efteråt så jorden är kvar i centralen verkar tillrådigt ;-S)
3) Om jag skulle byta 3 fas uttaget till ett modernt rött CEE uttag. Så blir det ju isf utan nolla, alt omdragning av kabel (vilket jag inte känner mig så upplagd för ) annars skulle man ju behöva bygla nolla och jord i handsken och det kan jag inte ha för mig är tillåtet, eller?
4) Skulle då en modernare central fungera efter ett byte av handske? Är den verkligen sammankopplad som på Jofa08 skiss, eller tappar man nollan i byggcentralen?
5) För mitt intresse och min kompis väl (som jag gillar ganska bra ;-) så undrar jag vad skulle hända vid, om än osannolikt, ett brott på PEN ledarna mellan Central 1 och Central 2? (nu är de ju iofs två stycken) Inte så trevligt scenario är ändå min känsla och jag funderar på att säga till polaren att be en elektriker komma o dra om hela skiten (det sk göras ngn gång men det är lite bygg kvar först)
Några kloka ord ngn? :-D
Om vi relaterar till Jofa08 s skiss ser det här ut så här:
Elcentral 1 är en äldre central och med säkerhet TNC. Jag kan dock tyvärr inte lätt se hur PEN ledaren från Elcentral 2 sitter
Elcentral 2 sitter ute i ladan 30-40 m bort. Till denna går vad som verkar vara två EKKJ 3G+ jordfläta - 6mm eller så (ingen märkning på kabeln och har inte orkat ta loss och mäta) ledarna är parallellkopplade dvs på varje säkring är två ledare inkopplade. I centralen sitter 3 x 16A gängsäkring och ETT kopplingsbleck dit både jord och nollor skarvas
Efter central 2 sitter det sedan:
-En trefashandske 16A (gammal modell) över alla säkringarna. Denna verkar vara kopplad utan nolla (bara tre ledare och jordflätan in i centralen).
-Ett jordat vägguttag och tre lampor på säkring två. Här kommer det in en fasledare. En nollledare och en jordfläta. (Nollan och jordflätan skarvas ihop i centralen)
- Ett vägguttag till och tre lampor på säkring 3. Samma koppling som tidigare.
Min fråga är nu:
1) Är detta OK?
2) Min kompis och jag skulle vilja byta ett 230V vägguttag. Och koppla in en byggcentral på 3-fas handsken (känns som lite mätning efteråt så jorden är kvar i centralen verkar tillrådigt ;-S)
3) Om jag skulle byta 3 fas uttaget till ett modernt rött CEE uttag. Så blir det ju isf utan nolla, alt omdragning av kabel (vilket jag inte känner mig så upplagd för ) annars skulle man ju behöva bygla nolla och jord i handsken och det kan jag inte ha för mig är tillåtet, eller?
4) Skulle då en modernare central fungera efter ett byte av handske? Är den verkligen sammankopplad som på Jofa08 skiss, eller tappar man nollan i byggcentralen?
5) För mitt intresse och min kompis väl (som jag gillar ganska bra ;-) så undrar jag vad skulle hända vid, om än osannolikt, ett brott på PEN ledarna mellan Central 1 och Central 2? (nu är de ju iofs två stycken) Inte så trevligt scenario är ändå min känsla och jag funderar på att säga till polaren att be en elektriker komma o dra om hela skiten (det sk göras ngn gång men det är lite bygg kvar först)
Några kloka ord ngn? :-D
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
1. Parallellkopplade ledare tror jag inte är nåt problem med denna kabelarea och ström. Kabeln är helt klart överdimensionerad, men det har kanske suttit betydligt större säkringar i central 1 tidigare.
"EKKJ 3G" har jag aldrig sett - finns det en gul/grön ledare i kabeln? Om det är en EKKJ så har den alltså 4x6mm2 + 6mm2 fläta?
Och kabeln innehåller en PEN, eller är det separata ledare för jord o nolla? Med 5-ledarkablar skulle jord o nolla kunna vara separerade.
2-3. Byt den gamle handsken. Det innebär att du måste byta kabeln också. '
4. Vad menar du? En "modernare" central skulle fungera redan nu. I din gamla handske har du endast jord framdragen, ingen nolla (även om många säkert har använt den som nolla också i forna tider...).
5. Ok, nu säger du att det är TN-C mellan central 1 och 2. Avbrott i PEN vill man inte ha. Det innebär dels att alla skyddsjordade maskiner blir strömförande, dvs alla metalldelar som är anslutna till jord blir strömförande. Och dels kommer 230V-apparater att få närmare 400V i sig.
Så om möjligt vill man ha TN-S-system. Skulle det vara 4-ledarkablar du har så kanske man kan fördela tre faser, nolla och jord mellan dem (du behöver inte parallellkopplade 6mm2-ledare för 40m kabel och 16A säkring). Men om det är tillåtet/lämpligt behöver vi få bekräftat från fler på forumet i så fall. Man kanske kan koppla jord o nolla via båda kablarna för att upprätthålla säkerheten?
Sedan krävs det att det går att separera jord och nollskenan i central 2 (kan finnas en skruv som förbinder skenorna).
"EKKJ 3G" har jag aldrig sett - finns det en gul/grön ledare i kabeln? Om det är en EKKJ så har den alltså 4x6mm2 + 6mm2 fläta?
Och kabeln innehåller en PEN, eller är det separata ledare för jord o nolla? Med 5-ledarkablar skulle jord o nolla kunna vara separerade.
2-3. Byt den gamle handsken. Det innebär att du måste byta kabeln också. '
4. Vad menar du? En "modernare" central skulle fungera redan nu. I din gamla handske har du endast jord framdragen, ingen nolla (även om många säkert har använt den som nolla också i forna tider...).
5. Ok, nu säger du att det är TN-C mellan central 1 och 2. Avbrott i PEN vill man inte ha. Det innebär dels att alla skyddsjordade maskiner blir strömförande, dvs alla metalldelar som är anslutna till jord blir strömförande. Och dels kommer 230V-apparater att få närmare 400V i sig.
Så om möjligt vill man ha TN-S-system. Skulle det vara 4-ledarkablar du har så kanske man kan fördela tre faser, nolla och jord mellan dem (du behöver inte parallellkopplade 6mm2-ledare för 40m kabel och 16A säkring). Men om det är tillåtet/lämpligt behöver vi få bekräftat från fler på forumet i så fall. Man kanske kan koppla jord o nolla via båda kablarna för att upprätthålla säkerheten?
Sedan krävs det att det går att separera jord och nollskenan i central 2 (kan finnas en skruv som förbinder skenorna).
Suck
varför kan det aldrig någon enda gång få gå smidigt när jag lånas in till ett byggprojekt i gamla hus

Men för stunden är det inkopplingen av byggcentralen som har prio ett.[
Tack. Fler smarta synpunkter?
- De 2 kablarna mellan central 1 och 2 verkar vara PVC ytterst och med kopparskärm och gummi? inuti. Däremot har varje kabel bara tre ledare, Röd, Vit och Svart (så vi kan redan här dra slutsatsen att det är en lite äldre kabel). Var och en är kopplad till en av säkringarna i central 2 och har spänning. Sedan kommer det också en ordentligt grov fläta från varje kabel som är ansluten till jord/noll plinten i central 2 . De är ordentligt lindade med svart eltejp så det är lite svårt att se om det bara är kopparskärmen som är flätad eller om det finns ett kopparband också. Och nej någon gul/grön kabel det finns det inte i sikte tyvärr ;-)
- Mmmm. Snyggaste lösningen det medges. Borde väl det men är inte så sugen på kabeldragningen i central. Vill bara få till den här dj byggcentralen på ett bra sätt. Du menar då att dra en 5G 2,5 eller liknande och koppla ihop nolla och jord i central 2 som tidigare?
- som ovan
- Menar att jag kan ju också byta den gamla 3-fas handsken till en ny utan att dra ny kabel. I så fall får ju den nya handsken tre faser och skyddsjord. Efter vad jag vet behöver ju inte nya handskar ha nolla? MEN om vi då sedan kopplar in en ny modern byggcentral med jordfelsbrytare till denna handsken så lär ju inte denna byggcentralen ha en förbindelse/brygga mellan jord och nolla. Byggcentralen kommer alltså att tappa nollan och 230V uttagen i denna kan ju inte fungera? (Vi har också en äldre central men den saknar jordfelsbrytare och det var liksom tanken att slippa den )
- Mmmm min tanke också. Som tur är verkar det ju dock vara två PEN ledare.
Men för stunden är det inkopplingen av byggcentralen som har prio ett.[
Tack. Fler smarta synpunkter?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Nollan måste vara med i en ny trefaskontakt.