Hej.

Som min rubrik löd. Har en liten central i "uthuset" till en 2 rums lägenhet. Den är matad med vit 5G2.5kvmm kabel från huvudcentralen som är ihopkopplad med en 3G(av "ungefär samma grovlek, ev lite grövre typ 4kvmm) +skyddsjord(höljet) i en kopplingsdosa. Som sedan löper vidare i marken ut till uthuset ca 25m bort.

Som man förhoppningsvis kan se på bilden så ser man att endast PE i den vita 5G ledaren är dragen till skyddsjorden i den svarta "äldre" kabelen. Som sedan går till jordskenan i den lilla centralen ute i lägenheten.

el_till_lgh.jpg

Den är avsäkrad i huvudcentral med 3x15A.

Det känns som en del kardinalfel.

1. PEN är inte 10kvmm.
2. Det finns inte ens PEN, som jag utläser den nu så är det endast PE?
3. 2.5kvmm för att mata en central?
4. Om nu allt detta enligt någon gammal norm ändå skulle vara lagligt. Räcker 3G2.5kvmm för att mata 2 rum och kök?.. visserligen bara en "liten" spis och ugn, men även tvättmaskin. om man till detta lägger till TV, radio, Dator osv.. så känns det lekmannamässigt alltför klent.

Min magkänsla säger, koppla ur säkringarna fort som f*n innan nånting händer och dra om med minst 5G6kvmm (där jag kan få ihop en 12kvmm PEN med 4 ledningssystem, som hag har överallt annars.) Och sedan komplitera med en JFB i lägenheten...

vad tror ni?

Kan tillägga att föredetta ägare hade förberett för en elmätare, därav den nya vita 5G kabeln ihopkopplad med den gamle markkabeln.. säger han iallafall..

• el_till_lgh.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inge vidare ut det där.

1. Ja, helt klart
2. Jo, det blir PEN-ledare, såvida inte stugan bara nyttjar 400V, men det är väl knappast troligt.
3. Hade det varit 5-ledare hela vägen så hade det varit ok, men det beror lite på längden också
4 se 3

2,5 PEN var tillåtet "förr" så någon omedelbar fara vill jag inte påstå att det är, sålänge du inte tänker utöka lägenheten med något strömkrävande behöver du inte göra annat än att se till att saker och ting inte glappar osv.
Ska du utöka inst så lägg en 5*6.

det ser inte så bra ut nej...
det är alltså en 3fasmatning på 3x16A ut till uthuset? och där sitter en liten central?
kan du inte göra om detta till en 2-fasmatnig istället, för du har väl inget som kräver 3-fas därute?
då får du ju separat PE och N

Tack för svar, jag blir lite lugnare.

Anledningen att jag inte gillar den "PEN" som sitter där nu är att den går från jordskenan i huvudcentralen till jordskenan i den lilla centralen. Visserligen är de ju ihop kopplade i centralerna... eftersom jag inte har någon JFB.

Men borde de ändå inte gå från nollskena till nollskena.. eller?

Alternativet att koppla om till en 2-fas matningen skulle ju kanske funka det också.. men jag kommer ju ändå inte upp i 10kvmm PEN.. är nog inne på att dra nytt dit ut hursomhelst..

Ledaren som funktionsmässigt är en PEN (även om för klen) skall gå från jordskena till jordskena.

jofa08 skrev:
Tack för svar, jag blir lite lugnare.

Alternativet att koppla om till en 2-fas matningen skulle ju kanske funka det också.. men jag kommer ju ändå inte upp i 10kvmm PEN.. är nog inne på att dra nytt dit ut hursomhelst..
Poängen med att ändra till tvåfas är ju att du slipper PEN eftersom du frigör en ledare och kan separera skyddsjord och neutralldare. Därmed slipper du få spänningsförande höljen på allt i lägenheten bara för att en ledare går av eller glappar och på det sättet får du en avsevärt mycket säkrare anläggning.

Om jag fattar detta rätt så matas dosan med 3 fas men det går ju bara enfas ut från dosan iom att vi har en treledare därifrån. Att färgstandarden sen är "intresant" är ju en annan fråga.

Skulle definitivt byta till en 5G6 och dra ut den som femledare mellan byggnaderna. Du kan fortfarande ha separata centralel och JFB:s men du får fördelarna med femledare

mats_o skrev:
Om jag fattar detta rätt så matas dosan med 3 fas men det går ju bara enfas ut från dosan iom att vi har en treledare därifrån.
I mina ögon är den väldigt lik en 4-ledar TN-C-matning av den typ som var standard fram till för ett par år sedan...;) låt vara med gammal färgstandard och att den blå borde fått en ubåt på sig.

Det är faktiskt väldigt svårt att se på bilden tycker jag. Den koncentriska ledaren i gamla kabeln verkar vara ansluten till skyddsjord, den röda till brun och den svarta till svart. Sedan ser jag en gråvitaktig ledare från nya kabeln, men jag kan inte se om den är ansluten till något i gamla kabeln. Den blå ledaren som man skulle önska användes som neutralledare i nya kabeln men inte är ansluten ser jag förstås också.

Finns en vit i den äldre kabeln som ligger mot gråvit i den nya.
Sedan finns inte nolla och jord utan gulgrön är PEN, helt rikigt att använda den och inte blå.

Jo, precis, men jag tänkte på electrocuteds förslag att ändra till tvåfas eftersom kablarna åtminstone med dagens regler är för tunna för att använda som PEN. Då skulle gamla kabeln alltså räcka för att ha två faser, skyddsjord och neutral.

Japp.

Det lutar nog att dra ut en ny 5G6kvmm hursomhelst. Fick ett rättt bra pris på lokala elgrossisten. Och naturligtvis sätta dit en JFB.

Tack för hjälpen. I sista hand så blir det att byta till tvåfas, så jag kan köra på gamle kabeln. Dock blir lilla centralen därute i minsta laget då.. med bara 6 säkringar istället för 9. Iofsg så är det 2 st som inte används i dagsläget.. hmm..

då får du göra så att du lägger ihop biledaren (flätan) i den vita kabeln tillsammans med PE och matar den koncentriska ledaren (flätan) i den gamla kabeln med.
blå i nya kabeln använder du som nolla, och kopplar ihop med vit i gamla kabeln,
brun och röd L1, svart och svart L2.
och då får du bygga om centralen i stugan så det blir en 2-fascentral. har du porslinssäkringar så skippar du bara en av raderna i centralen och helst pluggar igen hålen för säkringarna med några täckbrickor.
men det bästa är om du använder en normcentral till detta, då det blir betydligt enklare, då får du ha en 4-pol JFB där du skippar en av anslutningarna, men skippa den som inte har med testknappen att göra, syns på kopplingschemat på JFB. och så köper du fasskenor för enfas med nolla (har sett på biltema)
då matas ju säkringarna med 2-fas, vilket kommer se ut så här: L1 L2 L1 L2 L1 osv.
400v-förbrukare t.ex. spishäll, VV-ber. och element sätter du via 2-poliga dvärgbrytare.
resten delar du upp så det blir jämnt mellan faserna, t.ex. ett rum per fas. (har för mig du nämnde att de va 2 rum..)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.