Jag ställde en liknande fråga till LM för några år sedan.
Jag har 2,2 km väg till ett skogstorp, första typ 1,6 km är en vägsamfällighet och välskött, sista 600 m delas av mig och en granne och är i dåligt skick.
Markgränserna går nästan hela 600 m längs vägen, dock enligt karta växelvis på ena eller andra sidan av vägen.
Jag frågade LM om jag fick förbättra alla 600 m, eller bara typ hälften där vägen var ritad på min mark.
Svaret blev att jag eller grannen, eftersom vi bägge hade servitut, fick förbättra hela vägen precis så mycket vi ville. Ingen hade dock rätt att debitera den andre något.