1000 tack för utförligt svar Mikael_L

Det kommer bli en runda till biltema imorgon, löjligt bra pris.

Och vad då sticka ut??? Man sätter den bara en eller två mm längre bak så kommer den att flyta jäms med skivan. Vill man vara säker på att den inte dras fram när man sätter apparater sätter man ett mellanlägg mellan dosan och skivan.
Men det är naturligtvis inte den bästa lösningen utan det är VP2, men det fungerar utmärkt med dosan för dubbelgips lite längre in..

Mikael_L
Mellanlägg är helt klart en variant.

En distans går snabbt att fixa med lite masonitskiva, ett hål med dosfräsen och sen såga ut en lagom bit med sticksågen eller kap/ger.

Men står jag och gör detta för 500 kr i timmen, så är det nog lika bra att jag använder VP-2 direkt. :)

Spika eller sätta dosan "löst" en bit bakom gillar åtminstone inte jag.
Det brukar sluta med att när man skruvar dit apparaten så dras dosan framåt och allt blir snett fult och sitter löst och dåligt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Det är ingen metod jag föredrar men den funkar om man inte vill åka 4 mil för att skaffa den dosa som fattas och snickaren står och väntar eller om man är för "snål" för att köpa en "riktig" dosa.
Ps
Får man till det löst och dåligt får man ta hem några dosor och öva lite. ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
A Andreas Carlsson skrev:
1000 tack för utförligt svar Mikael_L

Det kommer bli en runda till biltema imorgon, löjligt bra pris.
Jag tycker själv att det är löjligt bra dosor för de små pengarna.
De har sina begränsningar, begränsningar som inte försvinner förrän man kommer uppåt 30:-/dosa i pris, och då man alltså väljer VP-2 (enligt mig).
Eller varför inte ELKOS variant, samma system. ELKO har även branddosor, vilket man kan vara tvungen att använda för dosor i väggar som är brandceller.

Mikael_L
E elmont skrev:
Det är ingen metod jag föredrar men den funkar om man inte vill åka 4 mil för att skaffa den dosa som fattas och snickaren står och väntar eller om man är för "snål" för att köpa en "riktig" dosa.
Ps
Får man till det löst och dåligt får man ta hem några dosor och öva lite. ;)
Jag håller med i allt, både vad gäller 4 mil, snickare och att inte föredra metoden, osv ...

Men för att aldrig stå i det problemet, så är det några VP-2 i olika utföranden samt lite VP-2-tillbehör som alltid ligger och skumpar med i bilen, vart jag än åker. ;)

ABB’s gråa dosa spikas med två 4” någon millimeter längre in ifrån regeln/dosans mått kant. Busenkelt.
Finns också en del tillbehör för kombo-montering.

Var på biltema och kikade på den som går skruva ut, den verkar perfekt för detta,
Dessutom löjligt billig.

Dock hade de bara 1 st kvar men får in en ny laddning innan helgen.

Tack för ert engagemang!
Guld värt med detta forum när man är mitt uppe i ombyggnads/renoveringsfasen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.