Hej,

Är i full färd med att bygga innervägg och håller just nu på att förbereda för elektrikern.

Ska in med ett par apparatdosor men problemet jag har är att jag har osb-skiva (10mm) och gipsskiva (12,5mm) så jag skulle behöva apparatdosor som då bygger in 22,5mm.

De jag hittar är för enkelgips och dubbelgips.

Alltså blir den för enkelgips för långt in i väggen och den för dubbelgips kommer sticka ut några mm ut från väggen.

Har varit både på k-rauta och jula men hittar inget vettigt.

Är det någon som har några idéer?

Fråga elektriker vad han vill ha.

Beror på fabrikat, finns dosor med gängade dosringar eller billig dosa som spikas på rätt djup osv.

Som ovan skrev är det alltid bäst att rådfråga den som är tilltänkt att överta påbörjad installation

tommib
Kan tillägga att VP-2 finns på t.ex. Bauhaus och Hornbach som standardartikel. Luras inte av att den kostar 35 kr istället för bygghandelns egna skitdosor för 9 kr, den är så mycket bättre (säger jag som inte ens är proffs och lever på att montera dem).

P
Biltemas enkelgipsdosa funkar. Den jag justerbar ring som passar osb+gips. 10st för typ 100kr

tommib
Biltema säljer flera olika dosor. De billigare har jag inte använt men de ljusblå är vettiga dosor från ABB.

Vp-2 låter som det är grejen.

Nu har jag varken bauhaus eller hornbach där jag bor, får beställa eller åka förbi Ahlsell

Skulle denna funka annars, eller låser man den på antingen 12,5 eller 25 mm?

P
Synd bara att den inte har gängad ring för steglös justering.

tommib
Det är en ring som man snäpper bort för att anpassa till två skivor, så dosan är inte justerbar.

Om det bara är några dosor skulle jag helt enkelt anpassa spikningen av dem.

Snabba svar, gillas :)

Är det den du menar som jag länkade till Erik_Hansson?

P
Japp, den blå på Biltema från ABB.

Ok jag får åka en sväng till Biltema och titta annars blir det Ahlsell och Vp-2

Mikael_L
A Andreas Carlsson skrev:
Länken...

[länk]
Denna blå dosa från Biltema är fabrikat ABB.
Den har inte justerbar ring, utan den är för exakt 12,5mm, eller så tar man bort distansringen så blir den för 25mm. Så den är en dålig lösning för TS.

Biltemas billiga dosa
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Apparatdosa-2000023485/
Är enligt mig det enda vettiga lågprisalternativet på svenska marknaden idag.
Jag har satt typ hundra sådana i mitt hus, och ett 20-tal VP-2 där begränsningarna i biltemadosan blivit för svåra.
Fördelar med denna dosa:
* Priset
* Justerbar ring
* låsfjäder i stutsen
* kvadratisk botten som gör att den inte missformas så lätt vid spikning

Nackdelar:
* Kan inte ta ut stutsar åt sidan, inte heller två åt vardera håll osv
* Får bara en riktning på stutsar vid flerfacksmontage, riktning som sällan passar montaget
* Ingen 20mm stuts
* lite kort gänga på ringen

Men jag tycker att denna biltemadosa är såpass bra att den helt sopar banan med alla dosor som kostar under 25 kronor.
Och efter det så är VP-2 så bra att man ändå inte kan hitta någon bättre dosa, så för mig finns endast dessa två att välja på.

Men för TS bruk blir biltemadosan en liten anings dålig.
Jag hade själv exakt samma problem och nackdel.
Jag har 11mm OSB och 12,5 gips i alla väggar, och biltemas enkelgipsdosa hade lite väl låg ring, utskruvad till väggytan så var det typ bara ett gängvarv kvar.
Och dubbelgipsdosan var lite för hög.

Jag har löst det på två vis (lite olika på olika ställen, typ provat mig fram), enkelgipsdosa och låta ringen sluta ett par-tre mm innanför gipsytan.
Dubbelgipsdosa och karva bort 2-3 mm av den gula plasten (detta var inte så svårt, ganska trevlig termoplast för bearbetning i dessa dosor).

Men vill man göra livet enkelt, så tar man helt enkelt VP-2.

Hos kunder skulle det inte falla mig in att hålla på och karva och modifiera, så jag använder aldrig annat än VP-2 i jobbet. Och tja, lite senildosor och murdosor ibland då, förståss.
Min nya favorit bland ROT-dosor är ABB aus74.
https://www.clasohlson.com/se/Ställbar-multidosa-ABB-AUS74/36-7082

Och denna spårdosa är perfekt när man spårar tegel, betong, lättbetongväggar m.m.
Kan vara bra i timmer och plankväggar också.
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa

Redigerat:
  • Gilla
Vaniljmunken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.