Ska lägga råspontslockor i helgen men hur mycket spik ska man använda?
Behöver man sätta en spik i varje planka och takstol eller kan man sätta färre, tex. varannan?
 
Magnus E K
Spik är billigt, ett tak som flyger av i nästa orkan blir dyrt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
3" galvade trådspik och i alla plankorna
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Tur jag köpt en spikpistol för nu jäklar ska det spikas, förutsatt att det inte blir regn... 😉👍
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Är brädorna bredare än 95mm ska det två spik i varje bräda på varje takstol. Enkelt sagt ska det spikas på samma sätt som lösa brädor.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Blir lite orolig för min friggebod för där skruvade jag inte ens varannan men den står kvar än så länge så här ca tio år senare... 😉
 
P-plats P-plats skrev:
Blir lite orolig för min friggebod för där skruvade jag inte ens varannan men den står kvar än så länge så här ca tio år senare... 😉
Nu blandar du spika med att skruva...
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu blandar du spika med att skruva...
...men jag var absolut inte frikostig med skruven när den råsponten las. 🫣
 
Rickard.
P-plats P-plats skrev:
...men jag var absolut inte frikostig med skruven när den råsponten las. 🫣
Berätta inte det för råsponten då kanske den smiter.

Dåligt spikad råspont blåser inte bort så lätt utan risken är mest att dom slår sig när dom torkar och det kan orsaka tråkigheter.
I vissa fall går det bra ända tills taket läcker första gången 20-30år senare.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.