Jag har en filosofi, förråd, uthus, och enklare byggnader kan jag använda material utifrån utbud/pris.
Till bostad och där jag gör arbetet själv, dvs enbart materialkostnad så "snålar" jag inte.
Genetellt resonerar jag för hela arbetet, "ska hålla länge och slippa laga"

• Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Jag har en filosofi, förråd, uthus, och enklare byggnader kan jag använda material utifrån utbud/pris.
Till bostad och där jag gör arbetet själv, dvs enbart materialkostnad så "snålar" jag inte.
Genetellt resonerar jag för hela arbetet, "ska hålla länge och slippa laga"
Ja precis då detta är tak över verandor och man gör det själv så duger 20mm gott o väl..

K Knight skrev:
Eller så köprt du från ett sågverk med 50% rabatt. Säljer det som blir över
Idag vill sågverken oftast bara sälja buntat så det kan bli mycket att sälja vidare.😉 Har tidigare kunnat köpa av såg/hyvleri med 5km från en av våra fastigheter, idag får det bli närmaste tätort och bygghandel med deras produktet men inte långt 15km, däremot kan man förhandla lite rabatt om man behöver lite volym och hamna under eller som Byggmax har i butik om man jämför pris.

Rejäl skrev:
Ja precis då detta är tak över verandor och man gör det själv så duger 20mm gott o väl..
Tänkte på sedum som inte är så kul att laga och inbygda verandor, i kronor blir inom felmarginal om det är små tak.
Inget jag skulle snålat med, men det får ts avgöra.😇

P
Mataki vill ha 23 mm under sin papp på sedumtak. Får man ett läckage finns alltid möjligheten att få det åtgärdat på garantin, förutsatt att man har följt anvisningarna då, och det rör sig troligen om mindre ytor och en liten mellanskillnad räknat i kronor.

Nu har jag inte sett om du har cc60, eller cc120 mellan takstolarna. Det spelar dock inte så stor roll. 20mm råspont kommer ändå hålla för mycket mer än tillräckligt. Jag som gammal byggnadskonstruktör skulle aldrig tvekat i det här läget.

Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
MIn upplevelse är att byggbranchen har utvecklats en symbios mellan entreprenör och materielleverantör i syfte att få det mesta ut ur slutkund.

23 mm råspont säljs bara av "proffsbutiker" med höga priser för icke företagskunder.
Du kan troligen beställa 23 mm i de flesta större byggvaruhus. Priset på virke mäts oftast i volym trä och sedan ev tillägg för en beställning. Kommer du och ska ha några få kvadrat blir det antagligen ingen affär men ska du ha till ett helt hus ser jag inga krångligheter. Då kan du dessutom välja längd och få det hemkört.
Anledningen att du inte kan köpa mindre mängd är att de då får en öppnad bunt som ingen vill köpa då majoriteten av alla andra vill ha den, per kvadrat, billigare 20 mm.

Är det ritat 23 ska du definitivt använda det.
Det typ av takbeläggning du har så kan det förekomma skillnader i den lokala belastningen.
Dessutom är det bra att det är byggt enl gällande normer den dag du ska sälja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.