3 805 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Råspont 20 vs 23 mm tjocklek
Sida 1 av 2
För att få bygglov tvingades vi avstå från taket över våra inbyggda verandor. Takstolar mm är på plats men vi lade aldrig råspont.
Nu är vi inflyttade och planerar slutföra taket.
På befintligt tak har 23 mm råspont använts.
Vad är konsekvensen om vi använder 20 mm råspont för komplettering. Antalet leverantörer ökas och priset minskas
Vad är konsekvensen om vi använder 20 mm råspont för komplettering. Antalet leverantörer ökas och priset minskas
Ingen större skillnad det kommer att hålla mer än väl..Lars-Göran Lindström skrev:
För att få bygglov tvingades vi avstå från taket över våra inbyggda verandor. Takstolar mm är på plats men vi lade aldrig råspont.
Förstår inte dessa nya dimensioner förr var det 17mm det vanliga och 22mm om man ville ha takpapp eller bandtäckning men nu med endast 3mm i skillnad så är det i praktiken ganska liten skillnad..
MIn upplevelse är att byggbranchen har utvecklats en symbios mellan entreprenör och materielleverantör i syfte att få det mesta ut ur slutkund.Rejäl skrev:
23 mm råspont säljs bara av "proffsbutiker" med höga priser för icke företagskunder.
Ja så kan det vara, men 20mm råspont är i min mening tillräckligt om man bygger för sig själv..Lars-Göran Lindström skrev:
Men vi som yrkesmän får inte göra det om det är ett papptak eller bandtäckning..
Men jag skulle utan vidare våga använda det hemma för det blir stabilt..
Eller så köprt du från ett sågverk med 50% rabatt. Säljer det som blir överLars-Göran Lindström skrev: