1 100 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Räntan upp eller oförändrat framöver...
Vad tror ni, kommer man att kunna höja räntan nu när man säger att lågkonjunkturen är i antågande?
Själv funderar jag på att binda 1/3 eller 50 % på 4 år... Men jag är kluven, historikt sett har rörlig ränta varit bäst...
Själv funderar jag på att binda 1/3 eller 50 % på 4 år... Men jag är kluven, historikt sett har rörlig ränta varit bäst...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Men inte alltid om man bundit vid rätt tillfälle som en kollega gjorde kring mitten av 90-talet. Det var låga räntor under lågkonjunkturen och då hade hon rörlig ränta men när konjunkturen blev bättre förväntades det att räntorna skulle stiga så hon höll varje dag reda på hur räntorna var och band sin ränta på flera år precis när de började stiga. Hon var mycket glad åt det under de kommande åren då hon hade avsevärt lägre ränta än om hon hade fortsatt att ha rörlig ränta.S Shiraz skrev:
Än är det inte dags att binda. Men man bör följa utvecklingen noga. Om man vill ha maximalt lägsta ränta alltså.
Premierar man sin nattsömn och att slippa sitta med näsan i Dagens Industri hela dagarna, samt planerar att bo kvar, bör man däremot binda den närmaste tiden på så många år som möjligt. Räntorna kan knappast bli lägre än idag.
Premierar man sin nattsömn och att slippa sitta med näsan i Dagens Industri hela dagarna, samt planerar att bo kvar, bör man däremot binda den närmaste tiden på så många år som möjligt. Räntorna kan knappast bli lägre än idag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Bankerna har diskonterat kommande räntehöjningar i sina långa räntor så för att kunna vinna på att binda räntan måste bankerna ha fel och räntorna stiga fortare än väntat. Att bankerna har fel vore väl iofs ingen högoddsare, men de kan ju lika gärna ha fel åt andra hållet. Som konstaterats, med lågkonjunktur kommer minskat inflationstryck och därmed lägre räntor (än annars).
Bundna räntor är en försäkring eller ett spel på att bankerna har fel. Över tid har rörliga räntor alltid varit billigare för låntagaren.
Bundna räntor är en försäkring eller ett spel på att bankerna har fel. Över tid har rörliga räntor alltid varit billigare för låntagaren.
Klicka här för att svara