Lekkamraten skrev:
Det finns realräntesparande så det argumentet bär inte särskilt långt.
Det är inte ett argument, det var ett konstaterande. Även för realräntesparande beräknas skatten på den nominella räntan.

Givetvis så måste man titta på vad det är man beskattar för varje enskilt egendomsslag var för sig. Du kanske anser att du betalar högre ränta på ditt sparande än fastighetsägare genom alla skatter på energi i form av moms och skatt på momsen, stämpelskatt vid förvärv etc. etc. . I så fall tror jag du är rätt ensam om att ha den uppfattningen. Men det må vara en gissning ;)
Men snacka om att blanda äpple och päron... :rolleyes:

Jag tror inte många håller med dig att ju mer man konsumerar energi och tapeter, desto mindre kapitalskatt skall man betala....

-MH- skrev:
Men snacka om att blanda äpple och päron... :rolleyes:

Jag tror inte många håller med dig att ju mer man konsumerar energi och tapeter, desto mindre kapitalskatt skall man betala....
Nu är det så att fastigheter är fast egendom och allt annat, inkl pengar är lös egendom. Det ena får representera äpplen och det andra päron, men det var inte jag som jämförde beskattning på fast egendom med beskattning på lös egendom. Det har alltid varit olika beskattningsregler för dessa egendomslag.

Det är så att säga "sjumilakliv" att jämföra dessa med varandra. Man konsumerar inte fast egendom.

Det var därför jag skrev att "Givetvis så måste man titta på vad det är man beskattar för varje enskilt egendomsslag var för sig."

klaskarlsson skrev:
Alltså: Jag har fått ett uppskov- planerat mitt boende efter det: Och nu får jag ett val: Hosta upp xxx hundra tusen eller betala 0.5% ränta ! Dvs inget jag kunde förutsett !
Du kunde väl inte förutse att fastighetsskatten skulle tas bort heller? :D

Lekkamraten skrev:
Nu är det så att fastigheter är fast egendom och allt annat, inkl pengar är lös egendom. Det ena får representera äpplen och det andra päron, men det var inte jag som jämförde beskattning på fast egendom med beskattning på lös egendom.
Vem var det då som skrev "Du kanske anser att du betalar högre ränta på ditt sparande än fastighetsägare genom alla skatter på energi i form av moms och skatt på momsen, stämpelskatt vid förvärv etc. etc."? Inte var det jag.. :cool:

Du måste väl ändå förstå att beskattning av real vinst inte förekommer? Även om man har realräntesparande...

Nyfniken skrev:
Du kunde väl inte förutse att fastighetsskatten skulle tas bort heller? :D
Nej - visst är det mycket man inte kan förutse.
Men jag tycker omläggningen belv sne - hade hellre sett förslag 1 som var upp med skippad uppskovsrätt.

/K

Om vi får deflation inom en snar framtid vilket det finns tecken på så kommer bostäderna att minska i värde och då behöver man inte bekymra sig kring inflationens påverkan med ständigt stigande priser. Då kommer det att bli billigare att byta upp sig till ett större och bättre boende.

Mycket intressant diskussion!

Alla i det här landet tjänar på en rörlig bostadsmarknad, dvs man måste kunna flytta dit jobben finns. Alltså så länge man investerar sin reavinst i ett nytt boende bör man få ett räntefritt uppskov. Den dag man köper ett mindre boende alt. flyttar till hyresrätt, emigrerar vad som helst som gör att man de facto har pengarna i handen då beskattas de som kapitalvinst.

Fastighetsskatten är djupt orättvis och bör avskaffas snarast möjligt och det gäller även alla andra konstruktioner man kan hitta på eller nya namn och annat otyg.

Om staten då måste balansera sina utgifter finns det mycket annat att gå efter istället där valfriheten att nyttja eller inte nyttja och därmed skatteplanera inte påverka din möjlighet att försörja sig.

Man kan alltid börja med att se över avdragsrätten för lån. Ett sätt är att trappa ner den med 1-2% per år för att mildra effekten

Sjävl ser jag hellre att skatten på arbete sänks...

-MH- skrev:
Sjävl ser jag hellre att skatten på arbete sänks...
Det köper nog inte lika säkra röster :rolleyes:

pere skrev:
Fastighetsskatten är djupt orättvis och bör avskaffas snarast möjligt och det gäller även alla andra konstruktioner man kan hitta på eller nya namn och annat otyg.
Inte för at jag orkat läsa hela tråden..men, en kommunal fastighetsskatt vore det bästa. Vill du bo, eller ha ett sommarhus, i en kommun så får du även bidraga tlll vägar, skolor, och annan kommunal service. Att Staten skall ha betalt för den service som kommunerna (via de folkbokförda innevånarna) tillhandahåller är helt åt skogen.

Allt detta är ju redan finansierat genom kommunalskatt, vägskatt etc eller så är det självfinansierat (VA etc).

Fastighetsskatt, reavinsskatt, uppskovsränta har endast till syfte att dra in mer pengar till statskassan.

Eller ska systemet helt ändras så att kommunalskatten sänks och tas över av kommunal avgift så att endast villaägare betalar för ovan nämnda tjänster?

injonil skrev:
Allt detta är ju redan finansierat genom kommunalskatt, vägskatt etc eller så är det självfinansierat (VA etc).

Fastighetsskatt, reavinsskatt, uppskovsränta har endast till syfte att dra in mer pengar till statskassan.
Vad då "endast"? Det är ju syftet med kommunalskatten också (fast till kommunen). Så gott som alla skatter är till för att dra in pengar.

Även om de flesta skatter inte är officiellt öronmärkta så är de oftast avsedda att användas för ett visst ändamål. Vad gäller kommunalskatten används den kommunens verksamhet, är detta något nytt för någon här?

mycke_nu skrev:
en kommunal fastighetsskatt vore det bästa. Vill du bo, eller ha ett sommarhus, i en kommun så får du även bidraga tlll vägar, skolor, och annan kommunal service. Att Staten skall ha betalt för den service som kommunerna (via de folkbokförda innevånarna) tillhandahåller är helt åt skogen.
Där har du iofs en poäng. Jag förmodar att det är mer aktuellt på Gotland än i sydvästra Malmö. Liknande fördelningsproblem uppstår ju dock inom andra områden också t.ex. i storstäderna där segregering gör att delar av befolkningen i "besuttna" områden får betala för andras uttag av kommunal service.

Utomlands (exempelvis i Belgien) finns ofta en kommunalskatt som varken är inkomstbaserad eller fastighetsbaserad - det är helt enkelt en summa du måste betala för att bo/äga hus i kommunen som skall täcka de kostander som kommunen har...

Rättvist eller ej - well välj själv :)

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.