injonil skrev:
Även om de flesta skatter inte är officiellt öronmärkta så är de oftast avsedda att användas för ett visst ändamål.
Jasså, vilket speciellt ändamål är då momsen, statlg inkomstskatt, kapitalskatt, bolagsskatt, stämpelskatt, tull, mm, mm till för?

Vad gäller kommunalskatten används den kommunens verksamhet, är detta något nytt för någon här?
Och statens skatt används till statliga ändamål, såsom att ge bidrag till kommunerna. Vad är din poäng?

Hur det än är tänkt så kommer det alltid bli dyrt att bo i Stockholm medans i Arvidsjaur kostar det en spottstyver, helt enkelt pga att fler vill bo i Stockholm (iofs oförståeligt men ändå ;) ) alltså kommer det ALLTID vara dyrt att bo där helt enkelt eftersom det på det hela taget alltid reglerar sig som så.

Slopas alla avgifter ja då skjuter priserna i höjden och blir avgifterna 50% av värdet så sjunker priserna på bostäder.

Det som tråden handlar om är en väldigt liten del i detta spel och liksom all deras nutida politik rent röstfiske.

Uppskovet kunde man se som ett "räntefritt" lån från staten. Nu kommer detta "lån" att kosta.

Det är som vanligt har man mycket pengar i bostad osv bör man gå till en som kan systemet för att inte gå på pumpen. Det är mycket att hålla reda på för en som inte jobbar i branschen.

Vad jag inte riktigt kan förstå är argumentet att Fastigheterna i Sthlm ska beskattas hårdare pga att det är lättare att få jobb här, så är skatten en fastighetsskatt eller en "lätt att få jobb skatt" Men om jag är utbildad i en bransch som inte är så stark i Sthlm, som t.ex. lantbruk, fabriksarbetare osv... ska jag betala en mindre skatt då???

Det gamla systemet på fastighetskatt förhindrade även jobblinjen. Jag känner till flera familjer som valt att inte flytta till orter där jobb finns alternativt att flytta ifrån desamma med anledningen att de kommer att ha en högre levnads standard på en mindre ort, trots att den ene eller båda är arbetslösa.

Oj, det känns som vi börjar komma ned på lite andra diskussioner nu.

Om vi nöjer oss med att diskutera fastighetsskatt så ser jag en stor rättviseaspekt i att kommunalisera den. Dels blir det lättare för kommunerna att räkna hem anläggandet av nya bostadsområden om man vet att det förutom kommunalskatt från nya kommuninnevånare också ramlar in en del från fastighetsskatten. Det finns också ett antal kommuner i Sverige som har en mycket stor andel fritidshus. Dessa bebos under delar av året, men kommunen får ingen kommunalskatt. Med en kommunal fastighetsskatt för dessa hus så får man en hel del intäkter.

Fastighetsskattens avskaffande tror jag är en ickefråga. Det finns inte några som helst utsikter till att få en majoritet i riksdagen som vill avskaffa fastighetsskatten helt. Tyvärr verkar det också vara små möjligheter till att komma överens om något som skulle kunna hålla en längre tid, över flera mandatperioder. Det gör att vi kommer få se en rad olika förslag kommande decennium som kan få mycket stora konsekvenser för människors privatekonomi.

Swetrot skrev:
Fastighetsskattens avskaffande tror jag är en ickefråga. Det finns inte några som helst utsikter till att få en majoritet i riksdagen som vill avskaffa fastighetsskatten helt. Tyvärr verkar det också vara små möjligheter till att komma överens om något som skulle kunna hålla en längre tid, över flera mandatperioder. Det gör att vi kommer få se en rad olika förslag kommande decennium som kan få mycket stora konsekvenser för människors privatekonomi.
Dom "stora" konsekvenserna tyckte jag man lyckades bra med att få bort genom att införa avgiften. Och principen att skatta för ett fiktivt värde innan något är sålt är inte vettigt. Annars håller jag med om att det säkerligen kommer att bollas med avgifter och skatter om vart annat och i praktiken handlar till största del om att vinna röster.

Sossarna är bra roliga...

DN 18 mars 2009:
""Vi Socialdemokrater lämnar nu ett tydligt besked om att vi vill avskaffa den orättvisa Stockholmsskatten (reavinstskatten). Det är vanliga stockholmare med normala inkomster, ofta barnfamiljer, som har köpt större bostad i takt med att familjen vuxit.""

DN 27 mars 2009::

"-Det behövs fem *miljarder i nya skatter för att ta Sverige ur krisen. Förmögenhetsskatten bör återinföras-
Vi Socialdemokrater vill ha en rättvisare fastighetsskatt. Det är orimligt att de med stora attraktiva fastigheter inte bidrar med mer i skatt än vanliga radhusägare"

Någon som vet om man pratar om den orättvisa skatten eller den orättvisa skatten?

Alliansen kan inte ha så svårt att hacka det där där i småbitar. All denna rättvisa som skall införas inbringar inte mer än fem miljarder till statskassan.

Det finns väldigt få rika i Sverige idag, och de flesta är uppenbarligen så flintskalliga att det går inte att lugga dem. Jag tror att det här var ett mycket kraftigt misstag från S att lansera det här paketet. Å andra sidan så är de "rika" äntligen uttagna i gruppen som nog allmänt betecknas som rika. Tidigare har byggjobbare, sjuksköterskor och industriarbetare hamnat i kategorin rika eftersom de tjänat något mer än genomsnittet.

Sådär då har man kollat deklarationen: 2000kr mer i skatt (totalt inkl fastighetsskatten och sen bor jag i brf och den avgiften har inte sänkts) än innan fastighetsskattsomläggningen blev det för mig - jag står fast vid att jag hellre vill betala den dag jag säljer min bostad med av vinst och då skatta som inkomst av kapital utan chans till uppskov...

/K

En annan aspekt på möjlighet till uppskov på reavinstskatt för bostäder är att i en budgivning behöver inte en person som fått/ska få uppskov på skatten låna lika mycket pengar från banken. Detta är orättvis mot de som inte valt/inte har möjlighet att utnyttja ett liknande uppskov, exempelvis förstagångsköpare.

Maxerl skrev:
En annan aspekt på möjlighet till uppskov på reavinstskatt för bostäder är att i en budgivning behöver inte en person som fått/ska få uppskov på skatten låna lika mycket pengar från banken. Detta är orättvis mot de som inte valt/inte har möjlighet att utnyttja ett liknande uppskov, exempelvis förstagångsköpare.
Njae, med det resonemanget så är det mesta orättvist.

Maxerl skrev:
Förstgångsköparen betalar ju ingen reavinstskatt alls, alltså är det han/hon som har fördel...

Swetrot, vad i resonemanget är det du invänder emot?
Ett uppskov på reavinstskatten är en form av lån av staten. Visserligen numera med 0,5% ränta men fortfarande ett väldigt förmånligt lån. Detta lån ges endast till bostadsägare med fin värdeutveckling på sin bostad som ska säljas.

MH, det är ungefär som att säga att hellre vara lottlös än att behöva betala vinstskatt på trisslotten som gav en miljon.

Staten har ganska tydligt sagt att man inte vill beskatta varje bostadsbyte, utan istället en familjs bostadskarriär. Man träffas och köper en liten bostadsrätt. Får barn och flyttar till radhus. För fler barn som dessutom växer, och flyttar till en villa. Barnen flyger ut, och man vill flytta till något mindre.

Om reavinstskatt, som utgår även på inflationen i prisökningen, skall tas ut och krävas in varje steg, så blir det enorma inlåsningseffekter och en väldigt trög marknad. Av alla orättvisor som finns så ser jag denna som en rätt så obetydlig del, i den mån det ens är en orättvisa.

Swetrot, enligt ditt första inlägg i denna tråd förespråkar du ju ett system utan rätt till uppskov. Jag får inte riktigt ihop det med nedersta stycket i inlägget ovan. Är du för eller emot rätten till skatteuppskov? Jag tror det är en överdrift att slopande av uppskovet skulle ge "enorma inlåsningseffekter och en väldigt trög marknad".

I vilket fall håller jag med om att förfördelningen gentemot förstagångsköpare mfl inte är den viktigaste aspekten i frågan om uppskov, men det har jag dock inte hävdat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.