9 980 läst ·
121 svar
10k läst
121 svar
Räntan på skatteuppskovet avskaffas lovar socialdemokraterna
Jag tycker det är underligt att så många opponerar sig över reavinstskatten. Jag köpte, som ensamstående mamma med två småttingar, ett litet hus i storstad för många år sedan. Lånade upp till skorstenen. Gnetade och sparade och vårdade huset i 20 år. Men jag klarade det (tror få ensamstående med barn kan köpa hus idag).
Fastighetsskatten började bli alltför hög så jag trodde jag var klipsk - sålde huset med en dryg miljon i reavinst och byggde nytt - just för att åtminstone för ett antal år slippa fastighetsskatten.
Hur skulle jag ha kunnat spara så mycket - även med den nyinförda beskattade reavinsten - under dessa år? Jovisst - jag är putt på att jag måste ut med 5-6000/år för reavinsten - det hade jag inte budgeterat och jag gillar inte att beskattningen bara flög på mig på detta sätt.
Men ärligt - nog var det väl orättvist förr i tiden att vissa, som skaffade dyrare boende, fick låna räntefritt av staten.
Fastighetsskatten började bli alltför hög så jag trodde jag var klipsk - sålde huset med en dryg miljon i reavinst och byggde nytt - just för att åtminstone för ett antal år slippa fastighetsskatten.
Hur skulle jag ha kunnat spara så mycket - även med den nyinförda beskattade reavinsten - under dessa år? Jovisst - jag är putt på att jag måste ut med 5-6000/år för reavinsten - det hade jag inte budgeterat och jag gillar inte att beskattningen bara flög på mig på detta sätt.
Men ärligt - nog var det väl orättvist förr i tiden att vissa, som skaffade dyrare boende, fick låna räntefritt av staten.
Maxerl: Det jag vill ha är något som är väldigt långt ifrån dagens system, eftersom jag också vill ha mycket lägre skattesatser än idag. Man kan inte bara införa den ena delen för då kommer de höga skattesatserna att bli förödande.
MH, njae, 30% räcker i dagsläget, men jag kan också tänka mig lägre skattesatser. Tycker du att man ska få uppskov på lottvinstskatt också? 
Swetrot: Visst är det så, om man skall ta bort rätten till uppskov så bör det ske successivt samt på ett transparent och förutseende vis. Fet chans att båda blocken tillsammans skulle lyckas med det...
Swetrot: Visst är det så, om man skall ta bort rätten till uppskov så bör det ske successivt samt på ett transparent och förutseende vis. Fet chans att båda blocken tillsammans skulle lyckas med det...
så nån annan kanske har kommenterat detta, men om du bor i bostadsrätt så är man ju inte fastighetsägare. Fastighetsskatten betalar den som äger fastigheten dvs föreningen som du som bostadsrättsinnehavare betalar på din avgift till föreningen.injonil skrev:
Sen om flerfamiljshus beskattas annorlunda än småhus kan jag inte uttala mig om.
jag håller med alternativ 3. vid försäljning skall all skatt betalas. räntan kunde de ha skippat.
Men rösta för guds skull inte på sossarna i tron att de kommer göra något till det bättre.
Om du har ett företag som går dåligt och ekonomin inte går ihop höjer du priserna på dina produkter/tjänster?
Sverige AB har gjort det under alldeles för lång tid.
Skickade nyliegen en fråga till socialdemokraterna vad som händer med uppskov med skatt p reavinst, räntan på detta, om de vinner valet.
Svar från dem:
" Under nästa mandatperiod vill vi helt avskaffa räntebeläggning av uppskov, givet att det statsfinansiella läget så tillåter och att det finasnieras på ett fördelningspolitiskt acceptabelt sätt. I ett första steg sänks upphovsskatten, vilket finansieras med en höjd reavinstskatt." (jojo,... min anm.) " Vi menar att det är en viktig princip att beskattningen skall ske i så stor utsträckning som möjligt när vinsten realiseras"
Så var det med det..
Svar från dem:
" Under nästa mandatperiod vill vi helt avskaffa räntebeläggning av uppskov, givet att det statsfinansiella läget så tillåter och att det finasnieras på ett fördelningspolitiskt acceptabelt sätt. I ett första steg sänks upphovsskatten, vilket finansieras med en höjd reavinstskatt." (jojo,... min anm.) " Vi menar att det är en viktig princip att beskattningen skall ske i så stor utsträckning som möjligt när vinsten realiseras"
Så var det med det..
Jag tycker ju precis som du, Byggankan. Tyckte bara det var intressant att Socialdemokraterna gått från att lova ta bort räntan på uppskov ,till att inte ta bort den + att i stället ev. höja själva skatten på vinsten i stället. För oss som just sålt hus är det en intressant information, även om den inte påverkar vem vi skall rösta på, snarare befäster vårt val...
Ja usch jag vill inte tänka på vad som kommer att hända med privatekonomin om det blir en annan regering. En positiv bieffekt kan ju alltid vara att det "kostar" mindre att arbeta deltid om de sänker gränsen för den statliga skatten.
Fast rent samhällsekonomikt så är ju inte det positivt på något sätt. Och inte speciellt bra privatekonomiskt heller. Men jag njuter verkligen av mina 35-timmarsveckor och har tänkt att så länge jag inte tjänar en bra bit över brytpunkten eller räntorna stiger så ska jag fortsätta med det.
Ja det är alldeles fantastiskt. Framförallt som jag har så flexibla arbetstider där jag ibland får 10-14 timmar på en dag vilket ger väldigt korta dagar resten av veckan d^_^bEvi skrev:
Jag tror inte att några vet eller tror sig veta vad som egentligen kommer att hända om de rödgröna vinner. Tror inte heller att de vill vara alltför tydliga heller. Det är ju bara att se på agendadebatten om rut-avdraget igår för att inse att inte ens de själva vet. Eller om de bara inte vill avslöja för mycket...