D Dilato skrev:
Det kan inte stämma, såvida du inte har bundit lånet på 10 år.
Annars kan du ju flytta lånet til någon annan långivare när eventuell bindningstid går ut.
Det gällde rörlig ränta. Fick det till mej när vi lånade 300000 till en bil o ville amortera 10000 i månaden, bankmannen löste dock genom att amortera typ 3333 från två av våra andra lån också

Omogen Omogen skrev:
Det gällde rörlig ränta. Fick det till mej när vi lånade 300000 till en bil o ville amortera 10000 i månaden, bankmannen löste dock genom att amortera typ 3333 från två av våra andra lån också
Ett lån med rörlig ( 3 månaders) ränta kan amorteras och lösas när som helst.

Du kan när som helst betala av hela lånet utan att behöva betala någon ersättning (ränteskillnadsersättning) till banken.

Du kan göra extra inbetalningar och amortera utöver din ordinarie plan när du vill, helt kostnadsfritt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ok tack. Då for den fan med osanning helt enkelt.... Swedbanks egna önskemål kanske.... han påstod också att dom tog ut en avgift om jag ville sänka amorteringen i framtiden

• Ledsen
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
Det är ju sånt otyg som gör att man inte vill va kund hos storbankerna. Skitlöjligt att det ska behöva kosta för att sänka amortering. Dom får ju större intjäning på räntan om lånet förblir högre

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
ricebridge ricebridge skrev:
[bild]
[bild]
[bild]

OK. Här kommer två av ett antal autentiska exempel från mitt kalkylark. (Bry er inte om färgerna.)
Det första lånet har en måttlig ränta om 10,70%. Men det är dyrt utav bara 17 varje månad och det kostar hemska pengar i ränta.
Det andra har en urusel ränta men kostar inte särskilt mycket per månad. Inte ens totalt när den är färdigbetald kommer den att ha kostat lika mycket i ränta som det första.
Att betala ner på det första skulle göra mycket mer på månadskostnaden. Men att betala ner det andra skulle göra att ett dyrt lån försvann. Där är mitt dilemma.
Om du betalar lånet på 16 000 kr frigör du 623 kr i månaden att amortera på något annat lån
Om du betalar av 16 000 kr på det stora lånet frigör du 143 kr att extraamortera med.
Du får alltså 480 kronor mer i plånboken att betala av på lånen om du betalar av det lilla lånet än om du amorterar på det stora lånet.

Det ger mer effekt att betala av små lånen först och sen dom större.
Man får alltid utan undantag mindre kostnader om man tar dom med högst ränta först än dom med lägre ränta.

Det är inget dilemma alls som jag ser det.
Högre ränta generera mer ränta per lånad krona.
Så betala dom med hög ränta först och finns det pengar över på det stora sen.

https://www.ekonomifokus.se/rakna-ut-kostnaden-for-ett-lan-kalkylator

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Göran.W
Omogen Omogen skrev:
O jag fick höra att vi inte fick betala av bolånet snabbare än 10 år när vi utökade lånet för bilköp.
När jag la om lånet kunde man max amortera 10% om man valde lägga in en amortering i %
Men det gick utmärkt att lägga in en summa istället så det blev kortare tid än 10 år.
Troligen därifrån 10 år kom.

Unikt namn
#1 Försök flytta lån till en lånegivare som erbjuder bättre ränta än din befintliga, om möjligt slå ihop flera lån till ett.

#2 Försök sänka amorteringen på lånet med lägst ränta, eller nyttja en tillfällig amorteringsfrist.

#3 Försök förhandla om räntan på lånet med högst ränta. Chatbottarna kan hjälpa med skriftlig formulering.

#4 Maximera avbetalningen på lånet med högst ränta.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad jag tror du virrar bort dig på är att du blandar ihop kostnad (ränta och ev. avgifter) samt utgift (kostnad+amortering/avbetalning). Det är minskningen av kostnad (per tidsperiod) per instoppad krona som är intressant. Om kostnaden bara är ränta är det lånet med högst ränta som ger mest kostnadsminskning per krona, finns det några fasta avgifter ska de vara ganska hutlösa om de ska ändra något på annat än lån på några tusenlappar men ska du vara säker får du räkna på det.
Kan du pausa amorteringarna på lånen med lägre ränta och istället lägga de pengarna på att amortera lånet med högst ränta kommer du också spara lite pengar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Det går att förhandla om räntan med.
Jag har gjort det själv 2 gånger.
Sist jag gjorde det hänvisade jag till att en annan kredit firma erbjöd mig lägre ränta.
Man kan med ta en snyftare om att man blivit arbetslös och det är tungt att betala så mycket.
Dom vill ha in pengar och vinner inget på att en kund som inte kan betala, så sköter man det snyggt får man ner räntan.

Om du har hus eller bostadsrätt är det mest fördelaktiga att låna på huset, bostadsrätten.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K
Göran.W Göran.W skrev:
Det går att förhandla om räntan med.
Jag har gjort det själv 2 gånger.
Sist jag gjorde det hänvisade jag till att en annan kredit firma erbjöd mig lägre ränta.
Man kan med ta en snyftare om att man blivit arbetslös och det är tungt att betala så mycket.
Dom vill ha in pengar och vinner inget på att en kund som inte kan betala, så sköter man det snyggt får man ner räntan.

Om du har hus eller bostadsrätt är det mest fördelaktiga att låna på huset, bostadsrätten.
Uruselt råd att ljuga och säga att man torskat jobbet. Dom har ju (oftast) löneutbetalningarna på kontot.. Och så kommer det en ny maximalt 30 dagar efter att man snyftat ihop sin lögn. Knappast trovärdigt.
Det första som de troligen erbjuder i ett sånt scenario är inte billigare ränta utan snarare en kort period av amorteringspaus

K kniv skrev:
Dom har ju (oftast) löneutbetalningarna på kontot.. Och så kommer det en ny maximalt 30 dagar efter att man snyftat ihop sin lögn. Knappast trovärdigt.
Jag håller med om att det är dumt att ljuga men det är nog rätt osannolikt att långivaren har kännedom om vad som händer på TS lönekonto.

K
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med om att det är dumt att ljuga men det är nog rätt osannolikt att långivaren har kännedom om vad som händer på TS lönekonto.
Det är rätt sannolikt om man har lånet i samma bank som man har lönekontot

K kniv skrev:
Det är rätt sannolikt om man har lånet i samma bank som man har lönekontot
Ja naturligtvis. Jag tror dock att det i detta fall är mer sannolikt att långivaren är någon annan än den bank där man har sitt lönekonto.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag har några lån och krediter som ska betas av, men jag behöver hjälp med att tänka.

Låt oss säga att det ser ut ungefär såhär: (det gör det inte, men för resonemangets skull)

Nr 1. Högt belopp, måttlig ränta. Hög månadskostnad, högt räntebelopp per månad.
Nr 2. Lågt belopp, hög ränta. Låg månadskostnad, lågt räntebelopp per månad.
Nr 3. Högt belopp, måttlig ränta. Måttlig månadskostnad, högt räntebelopp per månad.
Nr 4. Måttligt belopp, hög ränta. Låg månadskostnad, lågt räntebelopp per månad.

Den totala månadskostnaden måste ner, men vilka ska man prioritera?
Nr 1 ovan går inte att betala av i sin helhet just nu, den är för stor. Men är det bättre att betala ner på den än att göra sig av med högräntelånen?
Ska man samla allt i en ny finansiering så tittar de ju mycket på hur många man har, och vill att man ska göra sig av med dem som har hög räntesats. Men det är inte samma som dem som faktiskt kostar mest i ränta och amorteringar varje månad.

Hoppas ni kloka människor förstår hur jag menar och kan ge någon input.
Det finns flera olika svar och alla är rätt.
Snöboll: Betala av minsta lånet, inte speciellt ekonomiskt men mentalt kan det underlätta för vissa.
Lavin: Betala av det lån med högst (effektiv) ränta. Mest ekonomiskt.
Dum lavin: Betala av lånet med högst nominell ränta (sämre än lavin då man missar detaljerna kring aviavgift etc).

Lavin betyder att du betalar det lån som kostar mest, det måste inte vara det lån med högst nominell ränta utan man måste räkna effektiv ränta. Dvs, kostnader inkluderat.

Det här du stapplar dig kring runt "frigöra belopp" tyder på att du inte riktigt greppar hur räntor och lån fungerar?
Omogen Omogen skrev:
O jag fick höra att vi inte fick betala av bolånet snabbare än 10 år när vi utökade lånet för bilköp.
Enligt lag så får man alltid betala av ett obundet belopp när som helst i sin helhet. Konsumentkreditlagarna styr här.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
K kniv skrev:
Uruselt råd att ljuga och säga att man torskat jobbet. Dom har ju (oftast) löneutbetalningarna på kontot.. Och så kommer det en ny maximalt 30 dagar efter att man snyftat ihop sin lögn. Knappast trovärdigt.
Det första som de troligen erbjuder i ett sånt scenario är inte billigare ränta utan snarare en kort period av amorteringspaus
Man ska så klart inte göra det på samma bank som pengarna kommer in.
Jag syftade på kredit bolag och inte vanliga banker.
För mig har det funkat klockren i alla fall med en ordentligt sänkt ränta.
Sen får du tycka rådet är uruselt samtidigt som jag fått ner räntan 2,51% och är nöjd med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.