Jag har några lån och krediter som ska betas av, men jag behöver hjälp med att tänka.

Låt oss säga att det ser ut ungefär såhär: (det gör det inte, men för resonemangets skull)

Nr 1. Högt belopp, måttlig ränta. Hög månadskostnad, högt räntebelopp per månad.
Nr 2. Lågt belopp, hög ränta. Låg månadskostnad, lågt räntebelopp per månad.
Nr 3. Högt belopp, måttlig ränta. Måttlig månadskostnad, högt räntebelopp per månad.
Nr 4. Måttligt belopp, hög ränta. Låg månadskostnad, lågt räntebelopp per månad.

Den totala månadskostnaden måste ner, men vilka ska man prioritera?
Nr 1 ovan går inte att betala av i sin helhet just nu, den är för stor. Men är det bättre att betala ner på den än att göra sig av med högräntelånen?
Ska man samla allt i en ny finansiering så tittar de ju mycket på hur många man har, och vill att man ska göra sig av med dem som har hög räntesats. Men det är inte samma som dem som faktiskt kostar mest i ränta och amorteringar varje månad.

Hoppas ni kloka människor förstår hur jag menar och kan ge någon input.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
De flesta betalar av lånet med den högsta räntan i första hand.

• Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Relativt enkelt att räkna ut vilken av alternativen som ger lägst totalkostnad/månad men då behöver man de exakta siffrorna. Dela?

Början med att räkna ut vilken månadskostnad du har på varje
Sen är det bara att testa vad som ger mest.
Ett kalkylblad fixar du en gång och sen kan du ändra alla parametrar inklusive hur lång tidsperiod du räknar på.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta betalar av lånet med den högsta räntan i första hand.
Ja. Men om den med högst räntesats är den som ändå ger lägst månadskostnad?

Z z_bumbi skrev:
Början med att räkna ut vilken månadskostnad du har på varje
Sen är det bara att testa vad som ger mest.
Ett kalkylblad fixar du en gång och sen kan du ändra alla parametrar inklusive hur lång tidsperiod du räknar på.
Har redan gjort, men månadskostnaden är högst på dem med lägst ränta. Det är det som gör mig vankelmodig.

Excel
prioritera inte bara lånet som kostar mest i ränta per månad. Om målet är att få ner månadskostnaden kan det vara smartare att lösa mindre lån helt, särskilt om de har hög ränta och frigör ett tydligt månadsbelopp.

De frigjorda pengarna, exempelvis 1 500 kr per månad, kan sedan användas till sparande eller investeringar. Då får du både lägre skuldkostnader och möjlighet att bygga kapital över tid.

Det bästa är därför ofta en kombination av att minska dyra lån, sänka den fasta månadskostnaden och frigöra pengar till långsiktigt sparande.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Titta inte på hur mycket varje lån kostar. De är ju olika stora. Prioritera att amortera bort lånet med högst ränta först. Där betalar du mest per lånad krona.

• Gilla
leifberggren och 18 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Om målet är att få ner månadskostnaden kan det vara smartare att lösa mindre lån helt, särskilt om de har hög ränta och frigör ett tydligt månadsbelopp.
Tydligaste månadsbeloppet frigörs om man kan betala ner på de största lånen som har bäst räntesats. De kostar nämligen mest i ränta i kronor och ören. Det är det som är kruxet.

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Prioritera att amortera bort lånet med högst ränta först. Där betalar du mest per lånad krona.
Låter iofs vettigt, men på lånen med lägst ränta kommer jag att betala mest i ränta i reda pengar.

Excel
ricebridge ricebridge skrev:
Tydligaste månadsbeloppet frigörs om man kan betala ner på de största lånen som har bäst räntesats. De kostar nämligen mest i ränta i kronor och ören. Det är det som är kruxet.
Det stämmer inte nödvändigtvis. Att de största lånen kostar mest i ränta räknat i kronor betyder inte automatiskt att det är där man frigör mest månadsutrymme per amorterad krona.

Om du amorterar 50 000 kr på ett stort lån med låg ränta kanske månadsbetalningen bara minskar marginellt, eller inte alls om löptiden i stället förkortas. Om samma 50 000 kr kan lösa ett mindre lån helt försvinner däremot hela den månadsbetalningen direkt.

Skriv lån, amortering och ränta här så blir det enklare att förstå

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Tolkar det som att det finns fasta avgifter årety lån också, typ aviavgift eller dylikt?

Om inte är det trivialt enkelt, betala högst ränta först.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
Klassiskt dilemma. Jag brukar tänka omvänt, såhär: säg att du har 20 000 SEK att betala av ett lån med. Simulera att du betalar av ett litet lån med hög ränta kontra ett stort lån med lägre ränta. Vad sänker den månatliga kostnaden mest i SEK (eftersom att det är vad du är ute efter)?

Generellt vill man ju betala av lånet med den högsta räntan då det kostar mest rent procentuellt. Och sannolikt landar du i det med simuleringen ovan (men vet ju inte hur lånen ser ut).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tabell med kolumner: Totalt, Månadsbetalning, Ränta, Räntekostnad per månad.
Text med lånebelopp 281 359,00 kr, månadskostnad 4 700,00 kr, ränta 10,70%, räntekostnad 2 508,78 kr, mot rosa bakgrund.
Lånetabell med detaljer: lånebelopp 16,000 kr, månadskostnad 623 kr, ränta 25%, totalt 333,33 kr.

OK. Här kommer två av ett antal autentiska exempel från mitt kalkylark. (Bry er inte om färgerna.)
Det första lånet har en måttlig ränta om 10,70%. Men det är dyrt utav bara 17 varje månad och det kostar hemska pengar i ränta.
Det andra har en urusel ränta men kostar inte särskilt mycket per månad. Inte ens totalt när den är färdigbetald kommer den att ha kostat lika mycket i ränta som det första.
Att betala ner på det första skulle göra mycket mer på månadskostnaden. Men att betala ner det andra skulle göra att ett dyrt lån försvann. Där är mitt dilemma.

klosp11
Fyll i alla parametrar i google ai och du kommer troligen får det exakta svaret vad som är mest fördelaktigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.