Bästa svaret

P
ricebridge ricebridge skrev:
[bild]
[bild]
[bild]

OK. Här kommer två av ett antal autentiska exempel från mitt kalkylark. (Bry er inte om färgerna.)
Det första lånet har en måttlig ränta om 10,70%. Men det är dyrt utav bara 17 varje månad och det kostar hemska pengar i ränta.
Det andra har en urusel ränta men kostar inte särskilt mycket per månad. Inte ens totalt när den är färdigbetald kommer den att ha kostat lika mycket i ränta som det första.
Att betala ner på det första skulle göra mycket mer på månadskostnaden. Men att betala ner det andra skulle göra att ett dyrt lån försvann. Där är mitt dilemma.
Du jämför äpplen och päron.
Om frågan är: "jag kan betala av ett lån helt och hållet, vilket skall jag välja" då skall du naturligtvis välja det med störst månadskostnad i kr.
Men du kan troligtvis inte betala av hela lånet direkt, utan måste amortera lite granna...
10'000 kr i amortering på ett lån med 10% ränta = 84 kr mindre ränta per månad.
10'000 kr amortering på ett lån med 25% ränta = 208 kr mindre ränta per månad

Dvs, du får bäst minskning av ränta om du amortera på lånet med 25% ränta.

MEN om du kan betala av ett helt lån direkt eller på väldigt kort tid (några månader), oavsett om räntan är hög/låg så kan det ge dig en mentalt positiv push eftersom du då på pappret har färre lån. Det kanske inte ger bäst ränteminskning men kan få dig att se effekterna lättare och vilja jobba ännu hårdare på att bli av med övriga lån också.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Det matematiskt rätta svaret är att betala av på lånet med högst ränta som skrivits ovan.

Betalar du av 20 000 på lånen ovan så kommer det ungefär spara dig:
2000kr per år om du amorterar på det stora lånet
4000kr per år om du amorterar på det lilla lånet med den hutlösa räntan.

Nu är ju minsta lånet det med högst ränta så det finns ju ingen anledning att amortera på det stora.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Först förhandla dig blodig. Kolla om de kan sänka totalbeloppet och ge en rak amortering du har råd att följa. Kräv sänkt ränta.

Utan mer info. Lägg varenda krona på 25% lånet, inga ursäkter.

Fråga det omvända till någon som vill investera lite pengar:
Det ena ger garanterat 10% och det andra garanterat 25%. Svaret är enkelt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har några lån och krediter som ska betas av, men jag behöver hjälp med att tänka.

Låt oss säga att det ser ut ungefär såhär: (det gör det inte, men för resonemangets skull)

Nr 1. Högt belopp, måttlig ränta. Hög månadskostnad, högt räntebelopp per månad.
Nr 2. Lågt belopp, hög ränta. Låg månadskostnad, lågt räntebelopp per månad.
Nr 3. Högt belopp, måttlig ränta. Måttlig månadskostnad, högt räntebelopp per månad.
Nr 4. Måttligt belopp, hög ränta. Låg månadskostnad, lågt räntebelopp per månad.

Den totala månadskostnaden måste ner, men vilka ska man prioritera?
Nr 1 ovan går inte att betala av i sin helhet just nu, den är för stor. Men är det bättre att betala ner på den än att göra sig av med högräntelånen?
Ska man samla allt i en ny finansiering så tittar de ju mycket på hur många man har, och vill att man ska göra sig av med dem som har hög räntesats. Men det är inte samma som dem som faktiskt kostar mest i ränta och amorteringar varje månad.

Hoppas ni kloka människor förstår hur jag menar och kan ge någon input.
Pengar är pengar är pengar. Det spelar ingen roll hur de är uppdelade, om du inte har tillkommande fasta avgifter (fakturaavgift etc).

Säg att du har en skuld på sammanlagt 100 000 sek, delat över 4 lån. Om du kan betala av 30 000 sek ska du göra det på de två lånen med högst ränta. Kvar har du lån på 70 000 sek med lägst ränta.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Excel
Om målet är att sänka din månadsbetalning så mycket som möjligt, skulle jag prioritera det röda lånet på 16 000 kr.

Det lånet har 25 % ränta och kostar dig 623 kr/mån. Om du amorterar bort hela skulden på 16 000 kr försvinner alltså cirka 623 kr i månadsbetalning, samtidigt som du slipper den mycket höga räntan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Har du ingen bostad/bil du kan belåna så du kan nå en mer rimlig ränta och få avdrag från staten? Även med lite trasslig ekonomi bakåt så borde man väl kunna få typ Bluestep att belåna bostad/bil och få en ränta på säg 9% före avdrag och 6% efter avdrag.

Betala lånet med högst ränta är smartast. Har du ett litet lån med näst högst ränta så kan det kännas bättre att bli av med det först och ge pep att fortsätta med övriga.

Det är jäkligt dyrt att med 10% ränta på 200.000kr. För samma räntekostnad hade du kunnat ha 1 miljon i bolån... Städa upp och fixa nystart.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är löjligt primitivt, stoppa all amortering du kan på de med låg ränta och amortera bara på det med högst ränta.

Sen försök att samla lånen i ett lån med låg ränta, men har du 25% är det bara att skrapa ihop precis alla slantar som går och amortera bort.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Det enkla svaret är att först betala av lånet med högst räntesats.

Att lån A är större och därmed ger en högre månadskostnad spelar ingen som helst roll.

Har du 50' som du kan minska lånet med så kommer din månadskostnad sjunka mer om du betalar av lån B, 16000 kr, och sen amorterar kvarvarande 34000kr på lån A än du amorterar 50000 på lån A.
Det känns som att du försöker jämföra att betala av lån B (16000 kr) med att amortera 50000 på lån A, vilket blir en märklig jämförelse.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Med de räntorna ser det ut som blancolån. Har du någon säkerhet du kan använda för att få bättre villkor?

Hur länge har du haft lånen och har du klarat betalningarna? Kan du sammanställa din betalningshistorik? Det kan vara ett bra argument i dialog med en bank: "jag vet att detta är 'dåliga' lån, men jag har klarat att betala xx kr per månad i y år". Erbjud att även flytta lönekonto mm till den nya banken.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det går att förhandla med vissa långivare.
Säg som det är,har svårt o betala.
Ge dem ett ackord,typ om du får det här o jag betalar av hela lånet går ni med på det?
Alt försök o sänka räntan.
Försök o få amorteringsfritt/räntefritt en period gör att frigöra kapital för att betala av skulden eller andra skulder.
Det de vill är att ha kvar dig som kund.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Johan Lindell skrev:
Det de vill är att ha kvar dig som kund.
Särskilt en del av dem, de med högst ränta och fakturaavgift.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Är det bara ränta och amortering på dina lån? inga avgifter?

Klart att man skall bli av med dom lånen med högst ränta, man vill ju betala så lite som möjligt i ränta...
Om du hade haft 10,7 % ränta på lånet med 16000 i skuld så hade du haft ca200 kr i mindre räntekostnad / månad. om jag inte räknar helt tokigt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
@
Jag har några lån och krediter som ska betas av, men jag behöver hjälp med att tänka.

Låt oss säga att det ser ut ungefär såhär: (det gör det inte, men för resonemangets skull)

Nr 1. Högt belopp, måttlig ränta. Hög månadskostnad, högt räntebelopp per månad.
Nr 2. Lågt belopp, hög ränta. Låg månadskostnad, lågt räntebelopp per månad.
Nr 3. Högt belopp, måttlig ränta. Måttlig månadskostnad, högt räntebelopp per månad.
Nr 4. Måttligt belopp, hög ränta. Låg månadskostnad, lågt räntebelopp per månad.

Den totala månadskostnaden måste ner, men vilka ska man prioritera?
Nr 1 ovan går inte att betala av i sin helhet just nu, den är för stor. Men är det bättre att betala ner på den än att göra sig av med högräntelånen?
Ska man samla allt i en ny finansiering så tittar de ju mycket på hur många man har, och vill att man ska göra sig av med dem som har hög räntesats. Men det är inte samma som dem som faktiskt kostar mest i ränta och amorteringar varje månad.

Hoppas ni kloka människor förstår hur jag menar och kan ge någon input.
Bäst är väl att betala av lån med högst ränta (och avgifter). Men - får du göra avdrag för räntan på vissa utav lånen? Det påverkar ju totalkostnaden...

@ @ndreas skrev:
Bäst är väl att betala av lån med högst ränta (och avgifter). Men - får du göra avdrag för räntan på vissa utav lånen? Det påverkar ju totalkostnaden...
Du får bara avdrag för bolån med säkerhet.
Inga blancolån.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
Ändå helt sinnes att man kan kalla en räntesats på 10% måttlig?! Snarare hög och det andra på 25% är absurt skyhögt

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.