8 559 läst ·
298 svar
9k läst
298 svar
Ransonering på drivmedel
Även om finnarna klarade sig bättre än vad någon på förhand gissat så är det lite magstarkt att påstå att finnarna vann finska vinterkriget. Resultatet var bland annat att de förlorade Karelen samt tvangs låta sovjeterna ha en militärbas på sitt territorium (Hangö). Väldigt alternativ historieskrivning att få det till en seger. Visst förlorade sovjeterna mängder med soldater, men det har de aldrig brytt sig särskilt mycket om.D Dilato skrev:
Så hemskt begränsade är dom inte.Intet skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 653 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 653 inlägg
Är du säker på att det där antalet inte gäller ryssar?Intet skrev:
"Rysslands federala tullverk rapporterade under veckan en ”rekordstor passagerartrafik” vid den enda landsgrändsövergången mellan Ryssland och Georgien, rapporterar SvD. Mer än 20 000 ska ha passerat gränsövergången varje dag under tre dagar i mitten av augusti, skriver tidningen."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...slage?inlagg=4af30bc9af540982456e8e5ded114080
Mängder med ryssar har flyttat utomlands för att slippa bli mobiliserade.
Den meningen gör ju att allt ditt argumenterade om storlekens betydelse i krig faller platt.Intet skrev:
Vad skyller du ryssarnas förlust i rysk-japanska kriget på?
EU meddelade igår att ytterligare 67 miljarder av EU-medborgarnas skattemedel sänds till Ukraina i form av ammunition luftvärn och radarsystem, till det ska läggas de nästan tusen miljarder som betalas ut i år och nästa år. Allt till glädje för det militärindustriella komplexet. Vi får även räkna med att en hel del försvinner i korruption längs vägen. En siffra som nämnts är att 30 procent hamnar i orätta fickor men det är en grov uppskattning.
Detta är ju bara tramsigt att bekriga har ingett med hybridkrig att göra.BirgitS skrev:
Utan betyder att föra krig mot någon, att angripa eller bekämpa, att strida mot.
Att någon påståd att Putin bekrigar oss får ju en helt fel mening.
Enskilda påverkansoperationer är inte att vara i krig eller att föra krig.
Men du kanske anser att vi är i krig?
Redigerat:
Det viktiga är vad motståndaren anser. Och att Ryssland ser sig som i krig med väst är jag helt säker på. För tillfället inte med reguljära trupper, men det kan ändras raskt.Frerider skrev:
Det är stor risk att detta blir perioden i historieböckerna barn läser om och skakar på huvudet åt. Hur kunde vi vara så naiva och kortsiktiga?
Förutsatt att vi vinner då. Annars kommer det står något om eurobögarna som knarkade bort sin civilisation och dom stolta ryssarna som räddade oss.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 277 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 277 inlägg
Återigen en skillnad i hur vi ser på ord. Det där var enligt mig spionage, inte bra men inte heller riktig samma sak som påverkansoperationer där mantill exempel aktivt sprider falska fakta i hopp om att tillräckligt många ska tro att det ligger något i det och bli så kallade nyttiga idioter. Det fungerar också tyvärr. Demokratiska stater har försökt göra liknande saker, men det är svårare mot diktaturer.Intet skrev:
Påverkansoperationer håller naturligtvis även andra stormakter på med. Det är verkligen inget nytt. Vår allierade (USA) höll på med telefonavlyssning av bland andra Bildt och Merkel och säkert många många fler. Det är en vardag jag trodde ingen höjde på ögonen för längre. Men, jag hade tydligen fel.
Både ja och nej.S slurppe99 skrev:
Orsaken till att vi kanske får en drivmedelsransonering är två/tre krig och då är det ju märkligt om vi inte diskuterar hur vi tror att det kommer att sluta så vi kanske kan slipper en ransonering. Men du har naturligtvis en poäng när det blir pajkastning och medvetna missförstånd för att bevisa att man själv har rätt och att hedningarna har fel. Då är vi tillbaka i sandlådan vilket knappast gagnar tråden fortlevnad. Men, det kanske är målet?
I vintras bunkrade jag 220L bensin till ett pris av 18-19 kr L. Det har hittills varit ett mycket dåligt beslut, vilket glädjer mig. Så nu är det väl dags att köra upp de dyrbara dropparna och fylla på fatet och reservdunkarna igen. För Inget tyder på att det blir en snabb lösning på oljebristen sålänge en korkad och ännu mer korkad Trump gör som Israel säger och vi pumpar in pengar i Ukraina. Cui bono?
Egentligen är detta dilemma lättlöst. Om det är bra eller inte, det vet ingen förrän efteråt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 653 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 653 inlägg
I bildlig betydelse håller Ryssland på med ett krig mot hela EU. Har du aldrig hört talas om t.ex. hybridkrig, hackning av datorer utförda eller betalda av ryska statliga organisationer (t.ex. GRU) och trollfabriker?Frerider skrev:
Detta är ju bara tramsigt att bekriga har ingett med hybridkrig att göra.
Utan betyder att föra krig mot någon, att angripa eller bekämpa, att strida mot.
Att någon påståd att Putin bekrigar oss får ju en helt fel mening.
Enskilda påverkansoperationer är inte att vara i krig eller att föra krig.
Men du kanske anser att vi är i krig?
Allt för att skada EU-länder t.ex. genom att komma över information, sprida desinformation, splittra/polarisera befolkningen.
Det dyker ju i forumet upp påståenden som har sitt ursprung i dessa ryska trollfabriker då och då.
Prata svenska och inte oäkta så blir det bra😉BirgitS skrev:
I bildlig betydelse håller Ryssland på med ett krig mot hela EU. Har du aldrig hört talas om t.ex. hybridkrig, hackning av datorer utförda eller betalda av ryska statliga organisationer (t.ex. GRU) och trollfabriker?
Allt för att skada EU-länder t.ex. genom att komma över information, sprida desinformation, splittra/polarisera befolkningen.
Det dyker ju i forumet upp påståenden som har sitt ursprung i dessa ryska trollfabriker då och då.
Fördelen är om du skaffade bensin innan tillsatserna. Dels så håller den längre att spara. Du kan även åka längre med den bensinen.Intet skrev:
Både ja och nej.
Orsaken till att vi kanske får en drivmedelsransonering är två/tre krig och då är det ju märkligt om vi inte diskuterar hur vi tror att det kommer att sluta så vi kanske kan slipper en ransonering. Men du har naturligtvis en poäng när det blir pajkastning och medvetna missförstånd för att bevisa att man själv har rätt och att hedningarna har fel. Då är vi tillbaka i sandlådan vilket knappast gagnar tråden fortlevnad. Men, det kanske är målet?
I vintras bunkrade jag 220L bensin till ett pris av 18-19 kr L. Det har hittills varit ett mycket dåligt beslut, vilket glädjer mig. Så nu är det väl dags att köra upp de dyrbara dropparna och fylla på fatet och reservdunkarna igen. För Inget tyder på att det blir en snabb lösning på oljebristen sålänge en korkad och ännu mer korkad Trump gör som Israel säger och vi pumpar in pengar i Ukraina. Cui bono?
Egentligen är detta dilemma lättlöst. Om det är bra eller inte, det vet ingen förrän efteråt.
Nu börjar man diskutera Finlands krig mot sovjet som var ett långt tag sedan.
Tyvärr var det i våras när soppan var som dyrast. Än så länge. Jag tror att det kommer en ny mycket större drivmedelsuppgång tack vare vår gemensamma galenskap. Därför kör jag upp den gamla soppan och fyller på ny i oljefatet. Alltid redo!S slurppe99 skrev:
När argumenten tryter och känslorna tar överhanden, då är det dags att byta ämne. Finland nästa.😀
Redigerat:
Är du på väg att besöka @heimlaga😉Intet skrev:
Tyvärr var det i våras när soppan var som dyrast. Än så länge. Jag tror att det kommer en ny mycket större drivmedelsuppgång tack vare vår gemensamma galenskap. Därför kör jag upp den gamla soppan och fyller på ny i oljefatet. Alltid redo!
När argumenten tryter och känslorna tar överhanden, då är det dags att byta ämne. Finland nästa.😀