P pmd skrev:
Det är troligen Putin, som ju aktivt bekrigar oss. Trump är mer passiv genom att låta bli att hjälpa till.
Gör Putin det? "Bekrigar" oss. Det har jag inte märkt mycket av.

Passiv och passiv. Det var väl att ta i. Han säljer ju för glatta livet allt USA inte själva behöver, som vi köper för att ge bort. Det är allt annat än att vara passiv.
Att USA inte har så mycket på hyllan längre, är en helt annan sak.

"Bekriga". Bejaka, beklaga, bemästra, har jag hört förut. Men bekriga fick jag slå upp. Tack för ett berikat 😀 ordförråd.

• Gilla
Bill Algö och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, se sista stycket i inlägg #91.
Några genvägar genom svenskt territorialvatten kommer inte ryssarna att ta. Om ett ryskt örlogsfartyg kränker svenskt territorium kommer ett lokalt befäl att agera enligt IKFN-förordningen, och det vet ryssarna.
Sverige brukar vara ganska vekt vid främmande makts kränkningar. U-137 körde upp på land utan större konsekvenser för Sovjetunionen.
Sverige sjunkbombade väl några stackars minkar för syns skull men hade de vågat sänka en kärnvapenbestyckad ubåt på svenskt vatten, jag undrar...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Frerider
P pmd skrev:
Jag kan dechiffrera några av efternamnen, men vem är H och vem är L?
Slå upp miljöpartiet så ljusnar det!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Frerider
P pmd skrev:
Det är troligen Putin, som ju aktivt bekrigar oss. Trump är mer passiv genom att låta bli att hjälpa till.
Är vi i krig? Det visste inte jag😢

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Gör Putin det? "Bekrigar" oss. Det har jag inte märkt mycket av.
Påverkansoperationer pågår konstant från Ryssland. Att du inte märker eller hör talas om det, eller kanske snarare låtsas om att du inget vet, är knappast förvånande

• Gilla
  • Wow
Lilak och 5 till
  • Laddar…
Frerider
Fairlane Fairlane skrev:
Påverkansoperationer pågår konstant från Ryssland. Att du inte märker eller hör talas om det, eller kanske snarare låtsas om att du inget vet, är knappast förvånande
Påverkan enligt dig=krig?

• Gilla
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är inte lika känslig som du. "Bekriga" har en helt annan styrka i mitt vokabulär. Bomber och granater, vet du.

Påverkansoperationer håller naturligtvis även andra stormakter på med. Det är verkligen inget nytt. Vår allierade (USA) höll på med telefonavlyssning av bland andra Bildt och Merkel och säkert många många fler. Det är en vardag jag trodde ingen höjde på ögonen för längre. Men, jag hade tydligen fel.

Men nu var ju ämnet "ransonering av drivmedel" och inte "omoget pennfäktning i sandlådan".
Säkert hoppas omvärlden som är beroende av kolväten och veten 😀 att kriget tar slut snart. Kanske redan i vinter för det är ju som sagt inte bara drivmedel till bilar som kan ransoneras. Även den mänskliga soppan lär tryta när båda sidor hindrar spannmålsfartygen att lämna hamn. Det kan ju sluta med svält om varken Ryssland eller Ukraina får ut merparten av sina skördar.
För Ukrainas del är det dessutom en ekonomisk katastrof.

Vill det sig riktigt väl övertygas Trump om att det är dags för att deklarera en amerikansk seger. Det vill säga -fly hals över huvud i vild panik.

Redigerat:
  • Gilla
Bill Algö och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Påverkan enligt dig=krig?
Nu var det inte krig jag svarade på utan om Ryssland "bekrigar" oss. Jag tolkar det lite vidare än rent militära strider. Det brukar sägas att det inte är krig, men heller inte fred. Att Ryssland utöver ett hybridkrig mot länder inom EU till exempel är för mig givet och mycket mindre kontroversiellt än absurda påståenden som att det är ett proxykrig som pågår i Ukraina, eller att det är USAs och/eller EU som startat kriget.

• Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Frerider
Fairlane Fairlane skrev:
Nu var det inte krig jag svarade på utan om Ryssland "bekrigar" oss. Jag tolkar det lite vidare än rent militära strider. Det brukar sägas att det inte är krig, men heller inte fred. Att Ryssland utöver ett hybridkrig mot länder inom EU till exempel är för mig givet och mycket mindre kontroversiellt än absurda påståenden som att det är ett proxykrig som pågår i Ukraina, eller att det är USAs och/eller EU som startat kriget.
Men vänta lite nu så du önskar att alla andra ska tolka ”bekriga” som du.

Bekriga betyder att kriga, påverkan är inte att bekriga.

• IMG_2205.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Frerider Frerider skrev:
Men vänta lite nu så du önskar att alla andra ska tolka ”bekriga” som du.

Bekriga betyder att kriga, påverkan är inte att bekriga.
Är det skillnad på bekriga och "bekriga"?
Om inte, varför skriva med den senare modellen? Det går åtminstone mig att tolka det lite annorlunda.

• Haha
Bill Algö och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ukraina slåss för sin existens. Ryssland slåss för att Ukraina ska sluta existera. Det lär påverka stridsmoralen en hel del.

Vi måste anstränga oss mer för att hjälpa Ukraina eftersom USA antagligen inte kommer att göra det framöver.
Absolut håll igång kriget så länge som möjligt, Bofors och SAAB behöver ett testområde

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, se sista stycket i inlägg #91.
Några genvägar genom svenskt territorialvatten kommer inte ryssarna att ta. Om ett ryskt örlogsfartyg kränker svenskt territorium kommer ett lokalt befäl att agera enligt IKFN-förordningen, och det vet ryssarna.
ikfn upphörde att praktiskt gälla iom natointrädet och DCA-avalet
IKFN står för förordningen om försvarsmaktens ingripanden vid kränkningar av Sveriges territorium under fred och neutralitet, m.m.

P pmd skrev:
Varför inte?
jo om man torterar besättningen slänger den i sjön eller avrättar dessa så är det folkrättsrellaterat
men att uppbringa och förhöra näää, då skulle ju inte polisen kunna agera.
tveksamt om kustbevakningen ens skulle reflektera att bryta mot folkrätten så det är en ickefråga dvs hart inte med uppbringandet att göra

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
D Dilato skrev:
Den ryska björnen gömmer sig...

På pappret är den ryska flottan fortfarande den dominerande styrkan i Svarta havet.

Men efter att ha lämnat över kontrollen till Ukrainas obemannade ytdrönare står den nu inför en tilltagande kris: dess viktigaste bas i Novorossiysk är i allt högre grad ohållbar, såvida inte Moskva är villigt att ta på sig ytterligare förluster av örlogsfartyg.

Dramatiska drönarbilder fångar en ukrainsk attack mot en rysk fregatt, vilket understryker precisionen och beslutsamheten hos Ukrainas obemannade styrkor. Attacken den 5 april, som var en del av en större flygräd mot den ryska Svartehamnen Novorossiysk, läggs till krigets redan långa kavalkad av höjdpunkter.
Ändå pekar det på en djupare verklighet i Svarta havet.

Ryska örlogsfartyg är inte längre säkra i basen i Novorossiysk.
Efter att ha flyttat från Sevastopol för att undvika ukrainska attacker möter de nu jämförbara hotnivåer i det som en gång betraktades som en säker hamn.

Men de har ett problem: vart ska de ta vägen?Den ukrainska attacken mot den ryska fregatten Fartyget av Grigorovitj-klass (Pr. 11356M), sannolikt Admiral Essen, är en av endast två ryska fregatter i Svarta havet.

Sedan kryssaren Moskva av Slava-klass sänktes den 14 april 2022 har de varit de största örlogsfartygen i Rysslands flotta och en strategisk tillgång.
Beväpnade med Kalibr-kryssrobotsystem har de ofta deltagit i robotanfall mot Ukraina. De kan avfyra sina robotar utan att lämna hamn, och det verkar möjligt att det var detta fartyget förberedde sig på att göra.
Det låg förtöjt längs den yttre vågbrytaren i stället för på sin vanliga plats långt inne i basen.

Ukrainas anfallsdrönare (OWA-UAV:er) nådde djupt in på ryskt territorium. De flög in från sjösidan för att slå till mot den viktiga fregatten.

Rysslands Svartahavsflotta är hänvisad till Novorossiysk.
Hotade av en mängd obemannade ytfartyg (USV:er), undervattensdrönare (AUV:er) och flygdrönare (UAV:er) vågar de sällan lämna hamnen.

Ubåtarna sänker sig ofta vid sina kajplatser för att synas mindre för drönare.

Nu håller Novorossiysks skyddande vågbrytare på att förvandlas till en bur. De ukrainska drönarstyrkornas ökade träffsäkerhet och självförtroende gör att det bara är en tidsfråga innan mer allvarlig skada tillfogas.

Ingenstans att fly

Novorossiysk ligger inbäddat i en bergig vik vid Rysslands Svartahavskust, mellan 200 och 350 nautiska mil från ukrainskt kontrollerat territorium. Ändå är staden nu stadigt i sikte, hotad av yt-, undervattens- och luftdrönare. De sistnämnda – Ukrainas långdistansdrönare – utgör en dominerande kraft.
Rysslands problem är att det inte finns någon annan hamn att dra sig tillbaka till i Svarta havet. Hamnen i Sotji eller på andra sidan gränsen i Ochamchire i Georgien är båda små och erbjuder begränsade faciliteter. Och att retirera genom Volga–Don-kanalen till Kaspiska havet kan vara en oåterkallelig åtgärd.

Det kan därför bara vara en tidsfråga innan de tvingas ut till havs igen, och därmed byter ut sin sårbarhet för flygdrönare i hamn mot det ihållande hotet från ytdrönare till havs.

I ett krig där Ryssland bekämpar ett land ”utan flotta” kommer varje förlorat fartyg att vara en förödmjukelse.
De ryska sjömännen måste alltså lyckas mot varje enskilt inkommande hot.
Men ukrainarna, som använder billiga obemannade plattformar, behöver bara ha tur en enda gång.
[länk]
Både Essen och Makarov är ute ur leken. Ryssarna brukar ha det riktigt jobbigt att laga sina båtar och det tar lång tid. Inga fler Kalibr från dessa två under överskådlig framtid.

Vid samma attack fick en ubåt ett hål i sidan också samt ytterligare ett fartyg mer eller mindre totalförstört.

Ryska luftförsvaret har uppenbart mycket stora kapacitetsproblem.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Sverige brukar vara ganska vekt vid främmande makts kränkningar. U-137 körde upp på land utan större konsekvenser för Sovjetunionen.
Sverige sjunkbombade väl några stackars minkar för syns skull men hade de vågat sänka en kärnvapenbestyckad ubåt på svenskt vatten, jag undrar...
U-137 affären sköttes enligt gällande regelverk så som det lilleputteland vi är.
att eskalera vid den tidpunkten skulle öppna okända dörrar.
det politiska eftermälet är fortfarande förhöjt i dunkel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.