Hej,

undrar vad forumet tänker om längden på följande hängränna (se bilder). Just nu följer vattnet blå pil vilket gör att vattnet hamnar under vindskivebeslag, och sen förvisso hamnar i nästa ränna. Men hade det inte varit bättre om den var lite längre så vattnet hamnar mitt på tegelpannan (grön pil)?

Tacksam för åsikter!
 
  • Takränna nära terrakottafärgade takpannor och en vit fasad under disig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpannor i terrakotta, vit stupränna, skog i bakgrunden, leksak fast på takrenda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket takyta avvattnas via den rännan?
 
S Stubai skrev:
Hur mycket takyta avvattnas via den rännan?
Det kan inte vara mer än 10 kvm.
 
S Sebbe Eriksson skrev:
Det kan inte vara mer än 10 kvm.
Går pannorna ända ut till vindskivan borde det inte var något större problem.

Är det frågan om större vattenmängder finns både risken att det skvalpar över mot vindskivan och att tegelpannan kan nötas ut av vattnet.
Men vill du ha in rännan längre är det väl bara att skarva på en stump?
 
S Stubai skrev:
Går pannorna ända ut till vindskivan borde det inte var något större problem.

Är det frågan om större vattenmängder finns både risken att det skvalpar över mot vindskivan och att tegelpannan kan nötas ut av vattnet.
Men vill du ha in rännan längre är det väl bara att skarva på en stump?
Ja jag tänker inte att det är så svårt att åtgärda egentligen. Frågan är om det är värt det?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.