2015 drog jag in fiber via Svensk infrastruktur, numera Open Infra. I samband med det installerades en sk Fiberbox.

Inget håller ju för evigt och nu funderar jag på om man borde byta ut den i förebyggande syfte. Blir ju rätt jobbigt om den lägger av. Open Infra verkar ju vara något av ett rövarföretag som genom åren med hot försökt att sälja på mig olika typer av månadsabonnemang vilket jag konsekvent tackat nej till. Företaget har ju extremt dåliga betyg och omdömen och har anmälts till kosumentverket otaliga gånger.

Hur länge håller en sk Fiberbox? Kan man köpa och byta ut den själv? Om den skulle lägga av vad gör man och vad kostar det? Vill ha så lite som möjligt med Open Infra att göra.

Den håller ganska länge. Det som ger upp oftast är transformatorn. Hela fiberboxen går att byta själv men jag skulle nöja mig med en passande 12V trafo i reserv.

• Gilla
borgen72 och 1 till
  • Laddar…
Förr eller enare byter de teknik för att kunna leverera mer än 1 Gbps. Vad jag läst installerar de nyare teknik (ONT) i nya nät.

Har du en bild på hur fiberboxen ser ut?

Jag har en del erfarenhet i Open Infras nät och kan meddela status på hur modern fiberboxen (eller mediaomvandlaren som den oftast kallas) är.

P
arneri68 arneri68 skrev:
nyare teknik (ONT)
ONT är väl bara ett nytt namn på fiberboxen. Eller?

Tänk om man kunde få bara en enkel dosa med en fiberkontakt.
Idag har ju många egna routers med SFP(+).
Då hade man sluppit en 'låda'.

DenGode DenGode skrev:
Har du en bild på hur fiberboxen ser ut?

Jag har en del erfarenhet i Open Infras nät och kan meddela status på hur modern fiberboxen (eller mediaomvandlaren som den oftast kallas) är.
Tack. Skickar upp en bild ikväll.

• Gilla
DenGode
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:

Hos vissa ISP:er kan man göra så men inte i Open Infras nät (tyvärr)

P PappasHammare skrev:

Vi har Telias öppen fiber, där sitter inkommande i en egen dosa, och sedan satt en kort villapatch till själva CPEn.
Jag skaffade en längre fiber och satte CPEn där jag ville ha den.
Och när jag bytte till Bahnhofs villafiber så ersatte vi bara CPEn med en fiberkonverter.

• Gilla
DenGode
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har Telias öppen fiber, där sitter inkommande i en egen dosa, och sedan satt en kort villapatch till själva CPEn.
Jag skaffade en längre fiber och satte CPEn där jag ville ha den.
Och när jag bytte till Bahnhofs villafiber så ersatte vi bara CPEn med en fiberkonverter.
Lycko dig. Vi har en converter där inkommande fiber är terminerad bakom plombering. Sen är det ethernet som gäller. Men routern har SFP+ uttag. :/
Gissar att leverantören behöver CPEn för att styra hastigheten.

P PappasHammare skrev:
Lycko dig. Vi har en converter där inkommande fiber är terminerad bakom plombering. Sen är det ethernet som gäller. Men routern har SFP+ uttag. :/
Gissar att leverantören behöver CPEn för att styra hastigheten.
Jepp, ibland har man tur.

Ah, kan vara därför Bahnhof inte erbjuder mindre än 1Gbit om man använder deras villafiber.

• Gilla
Erikgabr
  • Laddar…
Internetleverantörerna reglerar hastigheten på switchporten, inte hos slutkund (om det var av intresse för någon att veta).

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Internetleverantörerna reglerar hastigheten på switchporten, inte hos slutkund (om det var av intresse för någon att veta).
Stämmer bra och de flesta "klockar" själva fiber med 1Gbit/s eller högre (finns väl inga gamla 100Mbit/s kvar.

• Gilla
DenGode
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Stämmer bra och de flesta "klockar" själva fiber med 1Gbit/s eller högre (finns väl inga gamla 100Mbit/s kvar.
Absolut!

Sen ska det sägas att rent generellt vad gäller kundportarna på de flesta switchmodeller som sitter mot slutkund idag har stöd för max 1Gb/s.

På vissa switchmodeller finns det fåtal (oftast 4st) SFP-portar med stöd för 10Gb/s.

Open Infra brukar exempelvis använda sig av dessa när någon vill ha högre hastighet än 1Gb/s. Då behöver även CPE:n bytas till en modell som kan svälja 10Gb/s optik (10Gb/s optik används även om överenskommen hastighet är lägre än så).

Switchmodeller med endast 10Gb/s portar brukar oftast idag endast användas som aggregeringsswitchar högre upp i nätet.

Är olika för varje ISP såklart men detta håller på att ändras pga behovet av större bandbredd hos slutkunderna.

(Återigen lite info för den nyfikne)

Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:

ONT är motsvarigheten till CPE i passiva fibernät (PON), inget nytt men har (tyvärr) blivit populärt nu i Sverige så XGS-PON rullas ut på flera ställen.

• Gilla
DenGode
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Absolut!

Sen ska det sägas att rent generellt vad gäller kundportarna på de flesta switchmodeller som sitter mot slutkund idag har stöd för max 1Gb/s.
Ja och när nya accessswitchar köps in nu så har de ofta 2.5 Gb/s kundportar så 10 Gbit/s till den stora massan kommer nog att dröja ett tag till...

• Gilla
DenGode
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.