3 304 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Klyva en regel på längden som en lång kil m bordssåg?
Hej, jag behöver klyva en lång regel (70x45 mm) ca 2 meter på längden, men kilformat. Ska användas under IKEA moduler som jag ska använda för att bygga en platsbyggd bokhylla. Då golvet inte är rakt kommer regel samt täckande sockel behöva klyvas på längden men kilformat dvs ca 69 mm i ena änden och 55mm i andra änden. Jag har köpt en billig bordssåg för ändamålet, men börjar fundera på om det inte går att använda den. Jag äger även en cirkelsåg och en sänksåg. Har 3 meter skena till sänksågen. Kan jag använda min nyinköpta bordssåg till detta?
Jag har också gjort det åtskilliga gånger, men på fri hand, det går alldeles utmärks att följa ett blyertsstreck bara man har avlastning med stödrullar eller förlängningsbord.
Är det extremt noga så kan man klyva med ett par millimeters marginal och sedan hyvla det sista, men det är oftast onödigt.
Är det extremt noga så kan man klyva med ett par millimeters marginal och sedan hyvla det sista, men det är oftast onödigt.
Ok, jag får delvis be om ursäkt, då det kanske lät lite dumt. Fast helt fel var det inte.TorpAnders skrev:
Anhållet gör att man håller sig längs en rak linje. Sågar man en tunn skiva på frihand blir det lite ojämnt snitt om man vinglar lite (jag har gjort det själv - både frihandssågat och vinglat), men om man vinglar med en tjockare planka nyper den och bränner om klyvkniven gör sitt jobb. Om klinga och klyvkniv inte passar ihop, eller om det är en skräpsåg, kan man få kickback och det är ju dumt på riktigt.
Det är en liten risk att något händer, och med skivor är den tillräckligt liten för att braka på. Men jag vet ju inget om vare sig sågen eller TS, så jag valde att bli gnällgubbe.
Svaret är en ”taper jig”. Enkelt att göra själv.
https://www.google.com/search?q=table+saw+diy+taper+jig&sca_esv=0baaa2d5d8a71e57&rlz=1CDGOYI_enSE838SE897&hl=sv&sxsrf=ANbL-n4bSErKuKElboPHsjoSmtjpRnzJBQ:1775935356507&ei=fJ_aaZTJHqGmwPAPrLWKmAE&biw=402&bih=684&oq=table+saw+diy+taper+jig&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhd0YWJsZSBzYXcgZGl5IHRhcGVyIGppZzIGEAAYCBgeMgYQABgIGB4yCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBEifUFC4KVjhS3ADeAGQAQCYAXKgAY4DqgEDNC4xuAEDyAEA-AEBmAIIoAKlA8ICChAAGLADGNYEGEfCAgYQABgHGB7CAgUQABiABMICBBAAGB7CAggQABgHGAgYHsICBRAAGO8FwgIIEAAYCBgNGB6YAwCIBgGQBgiSBwM3LjGgB64RsgcDNC4xuAeYA8IHBTEuNC4zyAcUgAgA&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Kan bli knepigt med längden. Men det går. Dock inget AV skulle gå med på.
https://www.google.com/search?q=table+saw+diy+taper+jig&sca_esv=0baaa2d5d8a71e57&rlz=1CDGOYI_enSE838SE897&hl=sv&sxsrf=ANbL-n4bSErKuKElboPHsjoSmtjpRnzJBQ:1775935356507&ei=fJ_aaZTJHqGmwPAPrLWKmAE&biw=402&bih=684&oq=table+saw+diy+taper+jig&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhd0YWJsZSBzYXcgZGl5IHRhcGVyIGppZzIGEAAYCBgeMgYQABgIGB4yCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBEifUFC4KVjhS3ADeAGQAQCYAXKgAY4DqgEDNC4xuAEDyAEA-AEBmAIIoAKlA8ICChAAGLADGNYEGEfCAgYQABgHGB7CAgUQABiABMICBBAAGB7CAggQABgHGAgYHsICBRAAGO8FwgIIEAAYCBgNGB6YAwCIBgGQBgiSBwM3LjGgB64RsgcDNC4xuAeYA8IHBTEuNC4zyAcUgAgA&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Kan bli knepigt med längden. Men det går. Dock inget AV skulle gå med på.
Det är lugnt, har man aldrig sågat eller är allmänt osäker så är väl en frihandsklyvning av grovt virke inget att ge sig på oavsett.Hep skrev:
Ok, jag får delvis be om ursäkt, då det kanske lät lite dumt. Fast helt fel var det inte.
Anhållet gör att man håller sig längs en rak linje. Sågar man en tunn skiva på frihand blir det lite ojämnt snitt om man vinglar lite (jag har gjort det själv - både frihandssågat och vinglat), men om man vinglar med en tjockare planka nyper den och bränner om klyvkniven gör sitt jobb. Om klinga och klyvkniv inte passar ihop, eller om det är en skräpsåg, kan man få kickback och det är ju dumt på riktigt.
Det är en liten risk att något händer, och med skivor är den tillräckligt liten för att braka på. Men jag vet ju inget om vare sig sågen eller TS, så jag valde att bli gnällgubbe.
Sockeln är ju lättare och säkrare att såga med sänksåg, alternativt ”scribe” och sen med sticksåg. Googla scribe baseboard to floor
Regeln som ska vara kilformad känns onödigt? Enklare att få plant genom att palla upp med distanser så det blir plant, typ plastshims
Regeln som ska vara kilformad känns onödigt? Enklare att få plant genom att palla upp med distanser så det blir plant, typ plastshims
Många som förordar sänksågen i diverse sammanhang.L lakman skrev:
Säkrare, absolut, den garanterar ju nästan att kroppen och inte minst tassarna befinner sig på en säker plats.
Men när det gäller smala/korta/små arbetsstycken eller när det finns hinder som gör att skenan inte kan läggas ut och få fullgott stöd av materialet är de oftast j-vligt opraktiska och kräver en massa improviserade med stöd och fixering av arbetsstycket.
Har gjort det med en sån såg flera gånger. Rita ett streck som du kan följa sen är det bara att klyva.
Sänksåg har jag tyvärr ingen erfarenhet av men kan säkert också vara smidigt om man fäster ihop det med någon annan regel så man får lite bredd.
Sänksåg har jag tyvärr ingen erfarenhet av men kan säkert också vara smidigt om man fäster ihop det med någon annan regel så man får lite bredd.