Hej,

Jag lägger om taket på sommarstugan som har två stycken vinkelrännor. Dessa kommer ha underbeslag lagda på råsponten, sen en längsgående våd duk på vardera, följt av de vanliga tvärgående våderna.

Men min fråga är hur man brukar göra där fotplåten möter underbeslaget. Ska fotplåten fortsätta över underbeslaget (ända in i hörnet?) eller bara precis fram till det? Eller ska fotplåten bara sträcka sig fram dit vinkelrännan senare kommer hamna. Eller ska fotplåten rent av gå under underbeslaget? (Det sista tror jag minst på :) )

Mycket tacksam för svar :)

Per

Under annars rinner vattnet fel, vattnet ska aldrig rinna mot en kant, bara nedför en kant.

huggan skrev:
Under annars rinner vattnet fel, vattnet ska aldrig rinna mot en kant, bara nedför en kant.
OK, tack för ditt svar! Och sen sticker vinkelrännans "mynning" ut lika långt som pannorna?

Du ska ha papp under underbeslaget är väldigt viktigt.

johan ivarsson skrev:
Du ska ha papp under underbeslaget är väldigt viktigt.
För att förhindra kondensproblem från plåten?. Jag började förstå det nyss efter att ha läst dina inlägg i en annan tråd, och det låter logiskt :) Dock var jag helt inställd på att ha pappen över beslaget efter att ha läst Moniers och om det var Icopals montagebeskrivningar...

Rekommenderar du en vertikal våd papp även ovan underbeslaget och sen de horisontella våderna, eller räcker det med bara en vertikal våd under underbeslaget och sen de horisontella ovanpå?

En vertikal under och sen horisontella ovanpå är så alla gör å så de ska va.

johan ivarsson skrev:
En vertikal under och sen horisontella ovanpå är så alla gör å så de ska va.
OK :) Jag fortsätter med ett par frågor som jag inte blir klok på och hoppas att det är OK.

Det ska ju läggas papp/duk under fotplåten som ska vikas in under råsponten. Är det viktigt att vika in duken under råsponten? På stugan går inte råsponten ut så långt över takstolarna och i så fall måste man skära bort material där takstolarna befinner sig.

Redigerat:
Aldrig hört talas om att man viker runt pappen och aldrig gjort det på alla tak jag gjort.

huggan skrev:
Aldrig hört talas om att man viker runt pappen och aldrig gjort det på alla tak jag gjort.
Här i bilden och på några andra sidor står det att man ska göra så, men då hoppar jag över det :)

Illustration av takkonstruktion med undertakspapp och markerade fästpunkter på en trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget man gör med papp men vissa typer av differens öppna dukar har riktigt speciella regler å beror på vad du ska lägga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.