Tjena,

Såg för ett par dagar sedan att vi inte har något fotplåt på vårt tak som gjorde 2021.

Taket är bra för övrigt, känns redigt gjort men längst ner vid foten på huset saknas plåt å det är endast papp. Är det ok gjort? Varför inte plåt?
 
  • Takfot utan fotplåt, enbart täckt med papp, med synlig vit hängränna i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt stuprör och vita brädor vid takfot, där fotplåt saknas och endast takpapp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av takfot utan fotplåt, endast papp syns under takpannor. Fråga om det är korrekt utförande utan metallplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet åker direkt ner från pannorna i rännan ist för plåt och ränna.
Pannorna är såpass breda att dropparna inte "rinner bakåt" på undersidan.
Glipan ser inte så stor ut att man behöver dölja läkten som syns under.
Min amatörmässiga slutsats är att plåten varken behöva funktionsmässigt eller estetiskt.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.