Jag har inte forskat i vilka entreprenadformer som respektive hustillverkare använder sig av. Jag prövade bara en teori. Finns det t ex någon missnöjd Älsbyhuskund från Älvsbyn här?

Apprentice skrev:
Jag har inte forskat i vilka entreprenadformer som respektive hustillverkare använder sig av. Jag prövade bara en teori. Finns det t ex någon missnöjd Älsbyhuskund från Älvsbyn här?
Min uppfattning är att de flesta Älvsbyhusägare är nöjda oavsett var de bor med vad de fått för pengarna. Äldre Älvsbyhus var kända eller rättare sagt ökända för sina kalla golv och gick under smeknamnet "tapetserad rengärda".

En hustillverkare som inte nämts, men som bör hamna hyfsat högt på kvalitet är BRA-HUS, vi jämförde mängder med hus innan vi bestämde oss. Är väl i samma klass som myresjö, a hus och några till.

Min granne är en missnöjd ägare, som dragit älvsbyhus till rätten...

Jag saknar Kungshus/Ekefors i denna jämförelse. Är de jämförbara med Karlsonhus i kvalitet/pris? Och Faluhus trodde jag var bland de trovärdigaste och mest gedigna. Kommentarer?

Jag har svårt att se att det är sådan väldig kvalitetsskillnad på olika hus , det är ju samma reglar,gips,isolering osv,
Att det sedan är ett dyrare kakel i det ena huset är ju inte en kvalitetsfråga, det faller snarare under kategorin fåfänga,

Däremot tror jag det hänger desto mer på vem som slog ihop kåken, väder och sådana omständigheter...

Vill man sälja nåt skit, så kan det funka att höja priset lite ,för att få spekulanter..
Apropå dyrare lösningar..

Precis. Kundvården brukar också innefattas när det kommer till kvalitet på huset... Galet resonemang enligt mig.

Mäster skrev:
Jag har svårt att se att det är sådan väldig kvalitetsskillnad på olika hus , det är ju samma reglar,gips,isolering osv,
Att det sedan är ett dyrare kakel i det ena huset är ju inte en kvalitetsfråga, det faller snarare under kategorin fåfänga,
Håller inte med dig här. Olika typer av konstruktioner, olika kvalitetskontroll på fabrikerna, olika mängd isolering o.s.v. Sånt påverkar. Kolla som exempel en vägg från Faluhus eller Karlsonhus och jämför med något annat, t.ex. Smålandsvillan.

Mmm, fast det beror fortfarande på vem som gjorde just den "kontrollen" på just det huset,
jag har byggt husen ni nämner i några år nu, och kan ju konstatera att en del som verkar ha gott rykte här, har jag byggt jämsides med, och undrande sett hur dom stått med regndränkta hus i flera dagar utan att bry sig..

Marknadsföring och kvalite vill jag nog skilja på,

Och som tidigare nämnt, utrustning och tillval, räknar jag inte med, vitvaror och tapeter är mode, som ska ut om fem år...

Sen har jag gjort hus som jag själv inte var nöjd med, men kunden övernöjd, andra gånger så har det varit ett felfritt hus, men kunden missnöjd..

(och naturligtvis är varumärket jag bygger för tillfället det bästa :-) )

Ser förresten att jag bara upprepar vad någon skrivit, nå, jag fick fira 300 inlägg,

Redigerat:
Inga som helst åsikter om Hjältevadshus.. Synd, då vi är riktigt sugna på att bygga med dem.

Sorry Xanadu inga åsikter om Hjältevadshus men ett litet tips...
Ta andras åsikter med en nypa salt (eller en säck) för en del människor är helt verklighetsfrämmande.

jag arbetade tidigare på ett av ovan nämda företag och bokförde bland annat kundreklamationer.
Det normala antalet var kanske ca 5 st men ibland kunde det vara 50!
Så stor skillnad är det inte på kåkarna, tro mig.

Reklamationerna kunde vara i stil med "Repor på toasits, tar man ut toasitsen i solljus och håller den i en viss vinkel så ser man att locket är alldeles fullt av repor".

En annan sak som väldigt många hade svårt att inse är att ett trähus är byggt av ett levande material, nämligen TRÄ, till skillnad från ett stenhus som är dött.
Det innebär bla att det förekommer viss rörelse i huset, med sprickbildningar i tapeter som följd.
En annan detalj är att om trä utsatts för väta kan mögelskador uppstå, så oavsett hur bra huset byggs i fabrik så kan det skadas om det inte skyddas under monteringen (som Mäster var inne på).

Slutligen är mitt bästa tips det att det är viktigt att hålla montagegubbarna på gott humör, serva dem med smörgåstårta, kaffe mm, kanske en flaska whiskey, var med under monteringen (utan att vara ivägen), så kanske de gör det där lilla extra för just ditt hus.

Larsha skrev:
Slutligen är mitt bästa tips det att det är viktigt att hålla montagegubbarna på gott humör, serva dem med smörgåstårta, kaffe mm, kanske en flaska whiskey, var med under monteringen (utan att vara ivägen), så kanske de gör det där lilla extra för just ditt hus.
Jag vet att det av tradition är så men jag har alltid funderat på varför. Det är jag som är kunden och då borde leverantören, i detta fall entreprenören, fjäska för mig. Så funkar det iaf i de branscher jag jobbat i.

Det där att vara med vet jag inte om de gillar speciellt mycket. Däremot att du är intresserad av ditt bygge och visar det.

Jag skulle inte vilja ha mina kunder hängande över min axel.

Jag har tänkt precis som du, JBa, att det är märkligt att man ska ställa sig in hos hantverkarna. Har själv gjort det: bakat bröd, kommit med mackor till fikat, köpt glass en het sommardag osv. Det blev uppskattat och jag gjorde det ärligt talat för att jag VILLE, eftersom det var schyssta grabbar som slet hårt. Men jag funderar på hur ofta jag själv blir behandlad så? Kan inte komma på en enda kund som gett mig någon annan uppmuntran än just... uppmuntran!

Jag tycker det är kul att fråga litegrann så jag lär mig av proffsen. Fotograferar på plats, frågar vänligt "varför gör ni så där?" eller "det där var ju smart, är det för att...?" osv. Ingen har någonsin snäst åt mig eller varit otrevlig, utan verkar gilla att få förklara hur de arbetar för någon som INTE lägger sig i eller klampar omkring. Jag håller mig fint i utkanten och har vett att gå därifrån efter en kort stund. Samtidigt vill jag ju visa mig där, se vad de gör, lära mig något, kolla hur allt fortskrider.

mr_bygg skrev:
...
Det som jag tycker är intressantast när man diskuterar kvaliteten på huset är husets konstruktion, ex stommen, isolering, tak, väggar mm som tagits upp tidigare. Vilken skillnad i konstruktion/materialval gör att huset hamnar i grupp 1, 2 respektive 3. Mer konkreta argument skulle vara intressant att höra än bara att hustillverkare X är bäst och ska absolut inte vara i närheten av hustillverkare Y. Den diskussionen är också i och för sig kul att följa men leder sällan någonvart.
Mycket bra sagt tycker jag, kan vi inte istället lista allas hustillverkares konstruktioner?
Då blir det lätt att gämföra den delen iallafall.
Jag är inte helt insatt i detta, men skulla man inte kunna göra såhär:
Hustillverkare=
- Grundtyp och dess isolering=
- Väggmaterial(utsida/insida)=
- Väggtjocklek=
- Tjocklek isolering vägg=
- Takkonstruktion och material=
- Pris/kvm=

Vad tror ni? Det kanske kan bli en bra jämförelse?

Walle, det låter bra, men då inträffar det som jag uppskattade när vi byggde. Jag ville förbättra konstruktionen ytterligare, t.ex. med spånskiva bakom gipsen på alla innerväggar. Det kostade lite mer, men inte alla tillverkare vi var i kontakt med kunde leverera detta. Så din jämförelse är ju mest att titta på standard 1 A i ett hus, vem har inte lagt till och dratt ifrån i bygget när man byggt. Så parametern valfrihet är värd en del även i konstruktionsmässigt avseende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.