Hej!
Köpte huset (1-plansvilla) för ett år sedan med nyinstallerad luft/vatten-värmepump från Daikin. Den förra ägaren hade innan värmepumpen eldat för att få värme i det vattenburna systemet.

Allt har fungerat bra med värmepumpen och alla element förutom ett som är större blir varma över hela elementet. Jag lånade hem värmekamera från jobb och tog bilden som jag har bifogat. Som ni ser så blir elementet bara varmt uppe runt termostaten.

Jag har testat att avlufta men ingen luft kom bara vatten. Vad kan felet vara här? Kan det sitta skit i elementet som sätter stopp på flödet av det varma vattnet?

Trycket från värmepumpen ligger på ca 1,9bar.

Hur kan jag lösa detta?

• Värmekamera visar temperaturvariation i element; varmt upptill runt termostaten och kallare nedtill, vilket antyder problem med jämnt vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För lågt flöde genom radiatorn/systemet.
Vilken hastighet är cirkulationspumpen på?

Bägge rören är varma, det indikerar att det är enrörssystem, eller eventuellt att inloppet & returen är växlade.

Är det enrörssystem så kan radiatorventilen fastnat i nästan stängt läge.

Demmpa Demmpa skrev:
För lågt flöde genom radiatorn/systemet.
Vilken hastighet är cirkulationspumpen på?

Bägge rören är varma, det indikerar att det är enrörssystem, eller eventuellt att inloppet & returen är växlade.

Är det enrörssystem så kan radiatorventilen fastnat i nästan stängt läge.
Nu är jag ingen expert på detta område. Men jag skulle gissa att det är enrörsystem. Jag ska kolla upp pumphastigheten när jag kommer hem från jobb. Men jag tänker att den bör vara okej med tanke på att det finns element som sitter längre från värmepumpen som är varma över hela.

Hur gör jag om radiatorventilen har fastnat? Jag hade av termostaten och motionerade "piggen" som sitter där. Den går fint in och ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.