Jag har planer på att bygga upp ett garage men skulle behöva ha garaget en aning över till grannens tomt som vi då har frågat förut om servitut men då har dom sagt nej men nu verkar det som att dom går med på att vi skulle få ett servitut eller köpa, tomten vi pratar om är bara bergsmassa och stenigt så det fins inget värde eller annan användning av marken och dom som äger den ska inte nyttja den , men min fråga är om det är möjligt att bygga på servitut nu behövs ju inget bygglov längre måste man ha de i så fall för att bygga på servitutet eller skulle det räcka att skriva i avtalet att vi får bygga

Cheesen
W wips wips skrev:
Jag har planer på att bygga upp ett garage men skulle behöva ha garaget en aning över till grannens tomt som vi då har frågat förut om servitut men då har dom sagt nej men nu verkar det som att dom går med på att vi skulle få ett servitut eller köpa, tomten vi pratar om är bara bergsmassa och stenigt så det fins inget värde eller annan användning av marken och dom som äger den ska inte nyttja den , men min fråga är om det är möjligt att bygga på servitut nu behövs ju inget bygglov längre måste man ha de i så fall för att bygga på servitutet eller skulle det räcka att skriva i avtalet att vi får bygga
Behövs bygglov om fastigheten som berörs är obebyggd. Bygglovsbefrielse gäller för övrigt bara om du är 4,5 meter från fastighetsgräns.

Redigerat:
min fråga var om man kan skriva i kontraktet om servitut att man får ha en del av byggnaden där .

Det finns ju många befintliga byggnader på arrenderade tomter och servitut så det borde kunna ske även nu. Jag avråder dock starkt från att bygga på mark man själv inte äger, köp marken istället och fastighetsreglering den till din egen fastighet.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
grjen är det att marken som ligger bredvid oss är baraberg och sten och för att köpa till så behöver man göra en avstyckning och ha hit lantmäteriet det är det som kommer till att kosta massa pengar det var därför både markägaren och vi har sagt detta då .

W wips wips skrev:
grjen är det att marken som ligger bredvid oss är baraberg och sten och för att köpa till så behöver man göra en avstyckning och ha hit lantmäteriet det är det som kommer till att kosta massa pengar det var därför både markägaren och vi har sagt detta då .
Givetvis ska du köpa och äga marken innan du bygger nått, annars är du ju beroende av ägaren/ den framtida ägaren till grann markens välvilja.

För att undvika de flesta framtida problem är det nog klokt att äga allt man ser från sin bostad och kan vilja bygga nått på eller som nån annan kan vilja bygga eller odla nått på, äger du marken kan du ju slippa avverkning, tujahäckar och att grannarna uppför garage eller annat i din närhet.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
det är stört omöjligt att dom skulle uppföra något på denna marken som ligger in till våran , men visst jag håller med att visst är det bättre att äga det man bygger på men i detta läge så vet jag inte .

W wips wips skrev:
det är stört omöjligt att dom skulle uppföra något på denna marken som ligger in till våran , men visst jag håller med att visst är det bättre att äga det man bygger på men i detta läge så vet jag inte .
Det finns nog folk som vill åt marken (nu eller i framtiden) om det går att få bygglov..

Såvitt jag förstår så skall det gå bra att skriva ett avtalsservitut om bygge in på en grannfastighet. Men jag tror inte att du kan bygga det bygglovsfritt enligt attefallsregler eller friggebodsregler. Utan du behöver få bygglov för garaget.

Du kan bygga enl. attefallsreglerna om det är nära grannen och du får medgivande från grannen. Men jag tror inte att du får bygga det in på grannens tomt. Om inte annat så borde i så fall den delen inkräkta på grannens rätt att bygga bygglovsfritt.

Cheesen
W wips wips skrev:
min fråga var om man kan skriva i kontraktet om servitut att man får ha en del av byggnaden där .
Du kan skriva närapå vad som helst i ett servitut. Men det förändrar inte förutsättningar för bygglovsbefrielse. Hör med kommunen vad som gäller om du ska bygga på sätt som inte är beskrivna. Det är ju tråkigt om du måste riva ditt garage om tre år.

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Såvitt jag förstår så skall det gå bra att skriva ett avtalsservitut om bygge in på en grannfastighet. Men jag tror inte att du kan bygga det bygglovsfritt enligt attefallsregler eller friggebodsregler. Utan du behöver få bygglov för garaget.
I och med lagändringen från 1 december valde lagstiftaren att bygglovsbefriade komplementbyggnader/komplementbostadshus kan uppföras "inom tomten". Det betyder att fastighetsgräns inte nödvändigtvis sätter gränsen för var sådana byggnader får uppföras utan bygglov. De kan alltså uppföras på ofri grund om markens användning som tomt medger det. Notera att skriftligt grannemedgivande behövs inom 4,5 m från en gräns för att bygglovsbefrielse ska gälla.

Från propositionen:

Bild av text från proposition 2024/25:169 om definition av tomt och regler för bygglovsbefriade komplementbyggnader i Sverige.

Cheesen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med lagändringen från 1 december valde lagstiftaren att bygglovsbefriade komplementbyggnader/komplementbostadshus kan uppföras "inom tomten". Det betyder att fastighetsgräns inte nödvändigtvis sätter gränsen för var sådana byggnader får uppföras utan bygglov. De kan alltså uppföras på ofri grund om markens användning som tomt medger det. Notera att skriftligt grannemedgivande behövs inom 4,5 m från en gräns för att bygglovsbefrielse ska gälla.

Från propositionen:

[bild]
Ja ts hamnar då innom 4,5 meter från gräns om denne tänkt bygga mitt på gränsen. M.a.o bygglovspliktig.
Skärmdump av webbsidan regeringens förslag om bygglov nära gräns, inklusive krav för nybyggnad eller tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Ja ts hamnar då innom 4,5 meter från gräns om denne tänkt bygga mitt på gränsen. M.a.o bygglovspliktig.
[bild]
Bygglovskravet för närmare än 4,5 m till gränsen kan undanröjas genom ett skriftligt grannemedgivande. Nu är det dock inte klart om TS kan uppfylla andra krav för bygglovsbefrielse, t ex att bygga inom tomten - d v s att grannens mark räknas som tomt till TS hus. Det måste avgöras från fall till fall. Ett servitut skulle nog tala för att marken hör till tomten för bostadshuset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.