7 399 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
Räknar ni med ev kommande fastighetsskatt?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo det tycker jag också men det är nog rätt knepigt att minska ränteavdraget/kapitalskatten. Ska man kunna tjäna ännu mer pengar på kapital? Har ju redan idag mycket lägre skatt än arbete. Diffa ränteavdrag från kapitalskatt? Mja medför säkert massor med skumma konsekvenser som vissa då kan utnyttja.S Stingray468 skrev:
Hela ekonomin är ju nu ett pyramidspel där folk lånar billigt, tex bostäder ökar då i värde osv. Sen skatt på de fiktiva värdet som blev högt pga att det är billigt att låna. Svenska folket är extremt belånat, nä fy fan
Absolut! Men när man väl har uppnått sitt mål med styrningen så tvingas man hitta nya skatteintäkter.L Loxxx skrev:
När alla har bytt ut sina besin-bilar till fanastiska Teslor med "noll" utsläpp så tvingas man istället införa kilometerskatt, eller kanske backspegelskatt (Jävligt fräsch idee, att man tänkt på det tidigare!?). Det blir bara en katt-och-råtta-lek.
Jag vägrar delta i leken. Jag tänker fortsätta leva som jag vill, och skita i vad f*n jag betalar för skatter. För jag vet att när jag väl har ändrat en vana, så ska jag ända en annan. Det kommer alltid vara något i mitt levene som är "icke-önskvärt". Om jag bara lever en gång, så tänker jag inte gå runt och be om ursäkt hela tiden för det.
Åter igen, det intressanta är bara vad staten har för utgifter.
(FYI: Jag har ett ytterst modest liv där jag bor i en villa på 110kvadrat, kör en bensin-kombi och flyger ganska två gånger per år.)
Håller med om att det är ett gigantiskt pyramidspel, som man måste få bukt med.G OMathson skrev:Jo det tycker jag också men det är nog rätt knepigt att minska ränteavdraget/kapitalskatten. Ska man kunna tjäna ännu mer pengar på kapital? Har ju redan idag mycket lägre skatt än arbete. Diffa ränteavdrag från kapitalskatt? Mja medför säkert massor med skumma konsekvenser som vissa då kan utnyttja.
Hela ekonomin är ju nu ett pyramidspel där folk lånar billigt, tex bostäder ökar då i värde osv. Sen skatt på de fiktiva värdet som blev högt pga att det är billigt att låna. Svenska folket är extremt belånat, nä fy fan
Tjäna ändå mera på kapital? Nej du binder kapitalet i bostaden om du har mindre lån och Kapitalskatten kan man låta vara.
Ok, denna tråden har spårat ur något 
Gör ett försök att styra in på ämnet igen! Jag tycker det är svårt att räkna med något man inte vet hur mycket pengar det rör sig om eller om man själv kommer få betala mer eller mindre i skatt totalt i skattereformen som ju en höjd fastighetsskatt skulle vara en del av. Som vanligt gäller det nog att ha lite marginaler för är det något man vet om framtiden är det ju att den är okänd.
Gör ett försök att styra in på ämnet igen! Jag tycker det är svårt att räkna med något man inte vet hur mycket pengar det rör sig om eller om man själv kommer få betala mer eller mindre i skatt totalt i skattereformen som ju en höjd fastighetsskatt skulle vara en del av. Som vanligt gäller det nog att ha lite marginaler för är det något man vet om framtiden är det ju att den är okänd.
Håller helt med. Fast idag lär inte många gå i konkurs pga ett slopat ränteavdrag med tanke på de extremt låga räntorna. Även på ett lån på 4 Mkr så skulle inte effekten bli mer än runt 15 000 kr/år. Så jag tror att man skulle kunna trappa ned det i snabbare takt än i ditt exempel, låt oss säga 5%/år i 6 års tid.S Stingray468 skrev:
Inte mej emot.J jocke31 skrev:Håller helt med. Fast idag lär inte många gå i konkurs pga ett slopat ränteavdrag med tanke på de extremt låga räntorna. Även på ett lån på 4 Mkr så skulle inte effekten bli mer än runt 15 000 kr/år. Så jag tror att man skulle kunna trappa ned det i snabbare takt än i ditt exempel, låt oss säga 5%/år i 6 års tid.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det löser sig för staten, inga företag eller personer blir kvar i Sverige. Alla blir tvungna att emigrera från Sverige.G OMathson skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
NIBE EVC13 golvvärme fritidshus - underhållsvärme på vintern?
Värmepumpar -
Vilken automatisk bevattning till pallkragar?
Trädgård allmänt -
Hur och med Vad? Foga mellan reverterat och trä vid ommålning av fönst
Byggnadsvård -
ELLEVIO förbrukning tidsmarkeringar
El -
Privat leverantör vatten - risk för avstängning
Juridik