Stolparna bör hamna på plintarna utan att belasta bärlinorna. Eventuellt måste du göra bredare plintar. Annars ökar du på lasterna på bärlinorna som då måste dimensioneras upp.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Kolla upp om du kan fästa en bärlina i grunden. Beror lite på vad du har för grund. Är det en modern, med kantelement kan du inte fästa i den, då är det bara frigolit med en tunn sten skiva utanpå. Är det äldre hus med gammeldags grund går det bättre.
Är en murad grund i 70-tals hus. Gamla altanens bärlina satt i grunden (om än dåligt infäst) så det borde inte vara några problem.

J justusandersson skrev:
Stolparna bör hamna på plintarna utan att belasta bärlinorna. Eventuellt måste du göra bredare plintar. Annars ökar du på lasterna på bärlinorna som då måste dimensioneras upp.
Ok jag förstår. Då får jag mäta ut och sätta plint för stolparna så det finns klart till snickaren sen, så kan man ju ta upp golvet och få dit taket.

Men vid närmare eftertanke undrar jag om det inte är bättre att vänta med alltsammans till nästa år när marken satt sig, så jag kan få symmetri i plintraderna och göra det ordentligt. Jag blir inte populär hos gumman men jag kanske besparar mig själv en massa extra arbete och huvudbry.

Redigerat:
  • Gilla
Sharky58
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Men vid närmare eftertanke undrar jag om det inte är bättre att vänta med alltsammans till nästa år när marken satt sig, så jag kan få symmetri i plintraderna och göra det ordentligt. Jag blir inte populär hos gumman men jag kanske besparar mig själv en massa extra arbete och huvudbry.
Jag skulle också satsa på att göra så om jag var du. Du kan alltid skylla på att jag övertalade dig :)

/Göran

• Haha
raubtier
  • Laddar…
Haha, jag får skylla på alla eminenta byggahusmedlemmar som hjälper en novis med kluriga frågor. :)

Jag kommer inte heller att hinna klart före slutet av sommaren, så det är inte många kvällar på altanen man går miste om. Då kan jag njuta lite i vårsolen nästa år istället och få den klar till midsommar, det låter mycket trevligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.