Försöker använda byggbeskrivningar.se för att räkna ut hur jag ska dimensionera mitt altantak. Jag kommer att bygga en 14 x 3.6 meter stor altan varav 5 x 3 meter ska få ett tak (ena änden av altanen).

Jag har tänkt bygga med 195x45 bärlinor. En fäst i grunden, nästa 2,7m ut och den sista 3,4m ut och med ett plintavstånd på 1,6m. 170x45 som golvreglar på CC 60 vilket är väl dimensionerat enligt det Excel ark jag kikat på som florerar på forumet (spännviddstabellen).

När man använder byggbeskrivningar.se så kan man inte välja att ha fler än två bärlinor, vilket blir lite missvisande i mitt fall då den vill ha 220x45 som golvreglar. Kan jag använda 170x45 istället, eller kommer det att påverka takkonstruktionen? Sen kommer jag använda tryckimpregnerat virke till hela regelverket eftersom det är utsatt för markfukt, men här står det konstruktionsvirke C14 - C18. Det finns väl inte någon klassning för tryckat vad jag har sett, behöver man tänka på något här?

I övrigt hade jag tänkt följa anvisade dimensioner och jacka ur stolparna för den övre bärlinan.

• 3D-modell av hus och altan med tak samt en specifikationslista för konstruktionsvirke och reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer gå bra med tre bärlinor och 170 regel.
Du kan ju kolla vad programmet säger om 170 på 2,7 meter annars så får du lite koll.
Nu blir det bättre än så när den får tre upplag. Men det är åt rätt håll iaf.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
Ja jag gjorde det, och då hamnade den på en nyttjandegrad på 100%, så det borde ju vara inom gränserna med tre upplag istället för två. Min uppfattning är att byggbeskrivningar.se överdimensionerar rätt rejält. Det skiljer sig en del på deras tabeller de har idag och om man kikar på lite äldre. Men det kanske är vi människor som springer för lite nuförtiden. :D

Kom på en annan fråga också. Har det någon betydelse för hållfastheten om jag skruvar stolparna till taket i bärlinan än om de står i plinten? Jag tänkte i sådant fall sätta en golvregel på vardera sida om stolpen också för att stadga upp extra.

Tryckat regelvirke är klassat. C24 är i alla fall det "normala" när jag har handlat.
Det är genomgående väldigt hög nyttjandegrad på beräkningarna och hur mycket det går ner med (assymetrisk) placering av tre bärlinor kan jag inte svara på.
Fråga: Varför inte sätta bärlinorna med 1.7 meters avstånd från varandra?

Deformationen på golvbjälkarna är också rätt saftig - 13mm. Samma där, man bör beräkna vad man får med tre bärlinor. Notera också att du har 160mm minsta inre upplagslängd på övre bärlinan.

/Göran

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Ja jag gjorde det, och då hamnade den på en nyttjandegrad på 100%, så det borde ju vara inom gränserna med tre upplag istället för två. Min uppfattning är att byggbeskrivningar.se överdimensionerar rätt rejält. Det skiljer sig en del på deras tabeller de har idag och om man kikar på lite äldre. Men det kanske är vi människor som springer för lite nuförtiden. :D

Kom på en annan fråga också. Har det någon betydelse för hållfastheten om jag skruvar stolparna till taket i bärlinan än om de står i plinten? Jag tänkte i sådant fall sätta en golvregel på vardera sida om stolpen också för att stadga upp extra.
Håller helt med, det blir mycket kraftigare på byggbeskrivningar än när ja räknar enligt eurokod.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Tryckat regelvirke är klassat. C24 är i alla fall det "normala" när jag har handlat.
Ok, bara jag som kollat dåligt då kanske. Jag får kika bättre nästa gång. :)

Sharky58 Sharky58 skrev:
Fråga: Varför inte sätta bärlinorna med 1.7 meters avstånd från varandra?
För att det är nydränerat så de har grävt ca 2m ut från huset. Annars hade jag satt dem tightare men jag vill gärna ha en altan klar till nästa vår.

Sharky58 Sharky58 skrev:
Notera också att du har 160mm minsta inre upplagslängd på övre bärlinan.
Helt ärligt så vet jag inte vad det betyder? Jag räknade om lite med måttet till min första bärlina och ändrade övre bärlina till limträ, det hade jag missat förra gången. Det ska glasas in någon gång i framtiden så tänkte ta limträ på en gång för den sakens skull, har förstått att det är att rekommendera när man glasar in.

Nu fick jag inre upplagslängd på 85mm.

• Illustration av ett hus med altan och teknisk specifikation för altanbygget, inklusive materialmått och belastningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Upplagslängden är längden på den bäryta som regeln vilar på. Dvs om den ligger på en 90x90 stolpe så är upplagslängden 90mm.

/Göran

Då var det som jag trodde, då låter det ju helt fel att den där "beräkningen" ens går igenom med 90x90 stolpar? Något måste ju vara fel...

Med min senaste beräkning ser det ju dock ut att gå ihop sig då jag antar att inre upplagslängd är för de två mittstolparna?

Nackdelen med en assymetrisk placering av bärlinorna har störst betydelse för golvbjälkarna som därmed får en grövre dimension än annars. Med hänsyn till tvärkrafter är 45x195 på gränsen för bärlinorna. Generellt sett är det bättre att använda dubbla reglar med lägre höjd till bärlinor. 45x170 som golvreglar ger onödigt stor svikt (pga den långa spännvidden längst in). Jag föreslår 45x195 C24 i stället. Allt under förutsättning att altantakets laster inte förs ner via däcket.

J justusandersson skrev:
Jag föreslår 45x195 C24 i stället. Allt under förutsättning att altantakets laster inte förs ner via däcket.
Med det menar du att takets stolpar står i en plint antar jag då?

45x195 kan jag få till om jag använder balkskor till bärlinan i husets fasad och sätter de andra bärlinorna under. Det bör väl inte påverka nämnvärt?

Redigerat:
J justusandersson skrev:
Generellt sett är det bättre att använda dubbla reglar med lägre höjd till bärlinor.
Dubbla 45x145 istället för 45x195 med samma spännvidd och sen 45x195 som golvreglar?

Ja.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
@justusandersson: Om plintarna står i princip rakt under där stolparna för taket hamnar, kan man då fästa taket i bärlinan och stabilisera med golvreglar på sidan om stolpen? Plinten bör väl då ta större delen av lasten?

Jag frågar för att jag tänkt bygga trallen själv och ta hjälp av en snickare att bygga taket. Har fasadtegel så jag vågar inte själv ge mig på att fästa bärlinan för taket. Antagligen blir detta senare i år eller nästa år så jag tänkte snålskruva någon bräda över plintraden tillfälligt så de kommer åt med stolparna senare.

Ska givetvis överlägga detta med tilltänkt snickare också, men de har inte så gott om tid just nu.

Kolla upp om du kan fästa en bärlina i grunden. Beror lite på vad du har för grund. Är det en modern, med kantelement kan du inte fästa i den, då är det bara frigolit med en tunn sten skiva utanpå. Är det äldre hus med gammeldags grund går det bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.