C
hscn hscn skrev:
En kundgrupp man strävar efter är naturligtvis de som efter avtalstiden med lågt pris inte följer upp utan blir kvar med betydligt sämre villkor eller rent av som tillsvidarekund.
Ja, det är naturligtvis det allting går ut på. Är övertygad om att verksamheten skulle gå rejält back om alla kunder skulle betala lockpriset.
Gissar att 90% av kunderna inte orkar hålla på och byta elleverantör vart och vartannat år utan på sin höjd byter vart 5-10:e år, så man behöver inte göra en snyfthistoria av det. De som det verkligen är synd om är de som blir lurade av telefonförsäljare att teckna avtal med direkt oseriösa bolag. Och de som är nätkunder hos Vattenfall. :rofl:

• Gilla
hscn
  • Laddar…
Det är inget trixande. Det är ett normalt vinstuttag.

En monopolmarknad borde helt enkelt inte ligga under privata bolag.

• Gilla
Långfarare
  • Laddar…
C
hscn hscn skrev:
En professor emeritus i ekonomi vid Lunds universitet , Stefan Yard, vidimerar mitt påstående om trixande.
Jag tolkar det som att det som ifrågasatts är ditt påstående att trixandet består i att kapital förs ut ur nätbolaget.
Att det trixas med intäktsramarna och att detta gör det möjligt att ta ut stora vinster ur nätbolagen råder det knappast delade meningar om. Men omvänt är det inte vinstuttagen som gör det möjligt att ta ut oskäliga nätavgifter.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eftersom de är just en viktig samhällsfunktion så skall de INTE och ALDRIG vara i händerna på något bolag, varken privat eller semi-offentligägt. De skall vara statliga...
D Daniel 109 skrev:
Det funkar ju uppenbart att ha det komunalt som tex stadsnät. Eller som en ekonomisk förening, typ vägsamfällighet...
Jag berörde nyligen detta lite i en annan tråd
Där jag bor betalade vi förra året 202 kr/mån i abbonemangsavgift och 12 öre/kWh i elöverföringsavgift, alltså långt mindre än hälften av dina 411,07 kr resp. 27,20 öre.
https://www.byggahus.se/forum/threa...var-elfoerbrukning.332446/page-5#post-3169692
där jag jämförde Vattenfalls nätavgifter med vårt lokala nätföretags, vilket ägs av en ekonomisk förening.
Jag själv är alltså delägare där, liksom alla andra abonnenter. (och sitter faktiskt i fullmäktige :) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.