15 883 läst ·
66 svar
16k läst
66 svar
Råkat vinna en budgivning privat, hur går det till?
Hej, var i samma sits att köpa direkt , och vår bank hjälpte inte till med köptekontrakt osv.Wallinv skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet efter en tids kikande på projekt m.m.
Gick på en visning på ett hus häromdagen, lade ett bud och råkade få ett ja.
Hur gör man nu? Jag vill köpa huset men det är ingen mäklare involverad.
Huset är ett renoveringsobjekt och jag har 0 erfarenhet av husbyggnationer men dock väldigt nyfiken på att lära mig.
Hur går det praktiska till med husköpet, banköverföringen till säljaren förstår jag att man måste göra och sedan ska man väl betala för lagfarten, finns det någonting annat att tänka på?
Kommer att köpa det med friskrivning från dolda fel då det är ett hus ingen bott i på många år.
Allt gott, Victor
Hade gått med i Villaägarna o hade möjlighet att få kontrakt ifrån dem o dra en del själv, men köparna var lite osäkra.
De hade Länsförsäkringar som bank, så de kollade där och fick ett pris på 12500 kr, helt horribel taxa för några timmars jobb. Och andra mäklare på orten verkade också vilja ha över 10 000 kr, så antingen fick vi ta en mäklare längre bort, eller Hemverket.
Tog Hemverket, kostade oss då för tre år sedan 4-5000 kr, mer normalt.
Banken var ovan vid Hemverket men var inga problem, kändes mest lite skönt o göra affär en dag på banken då 3-4 andra var där med sina mäklare som sprang runt , den cirkusen slapp vi.
(gjorde dock besiktning före med två vänner , ungefär inga överraskningar än iaf, även om det är sorgligt hur vissa renoverar för snålt ibland....)
Hade säljaren varit mer säker på byråkratin, hade jag gärna kört helt utan ombud o bara bank - men juridiskt är det bra att ha lite hjälp.
Tjänsten ifrån Hemverket var då hjälp vid köpekontrakt , och fick fast pris på det.
lycka till!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Det är väl strängt taget bara yrkesmässig förmedling. Så hjälper man en gammal faster kränga ett hus är det ok.H hempularen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Rent generellt skulle jag också förorda att avtalet skrivs av någon som kan, men vill ni göra det helt själva av någon anledning:
Lycka till!
- Se till att utgå från ett standardkontrakt, det är lättgooglat. Ett som kostar några hundra är kanske säkrare än första bästa gratisvariant.
- Se till att ha koll på alla pantbrev. Är fastigheten nyavstyckad, eller relativt nyavstyckad, kolla även att det inte finns någon ärvd inteckning från stamfastigheten.
- Kolla även upp servitut o.dyl. Bra att veta vad man själv och andra har för rättigheter.
- Håll er borta från sidoöverenskommelser av olika slag. Ta upp allt som har med avtalet att göra ”vitt”. Riskerna med sidoöverenskommelser är inte lika stora längre, men ändå, låt bli.
- Se till att alla som ska skriva under avtalet är i samma rum och gör det samtidigt. Ett halvt underskrivet fastighetsavtal är ett elände!
- Glöm inte att båda parter kan ångra sig ända fram till att man skriver på. Inga muntliga löften gäller, i fastighetsrätt ska allt vara skriftligt, du kan alltså fortfarande dra dig ur om du ångrar dig. Men det kan motparten med.
Lycka till!
Där har du fel! Det åligger numer för mäklaren att t ex anmäla om det finns en risk för att pengar inte kan visas vara "lagliga".Jiji skrev:
Nej det är banken som kontrollerar. Och det var inte därför mäklaren var osäker. Han hade aldrig varit med om det sa han. Det berodde nog på att han var ung för jag tror inte ett ögonblick på att det är så ovanligt med fritidshus där i skogarna. De går ofta för relativt små summor. På lokalkontor till den stora bank vi har var de väldigt vana vid saken. De tog kontakt med säljarens bank via telefon och förde över pengarna. Hur smidigt som helst.
Kolla Anna-H:s inlägg 16:12
Vi hade en pensionerad banktjänsteman som skrev våra papper men det är länge sedan så det kanske är nya regler man behöver tänka på.GoC skrev:
Banken måste ju föra över pengarna. Så stora summor för du ju inte över själv.R Rogero skrev:
Vår bank och köparens bank hade kontakt med varandra och med oss via telefon och förde över pengar, skickade överföringsbevis (eller vad det nu hette) och så var det klart.
Hej!
De flesta har nämnt det mesta byggnadsmässiga som lyder under undersökningsplikt samt de ekonomiska aspekterna med utformning av köpeavtal mm. Här kommer några råd kring den juridiska undersökningen som är minst lika viktig, men som många köpare där ute missar eller helt enkelt struntar i. Mäklare är generellt dåliga på den här typen av fastighetsjuridiska frågor enligt min erfarenhet i arbetet som lantmätare, så man kan inte förvänta sig att mäklare har kollat på planer och vad servitut konkret innebär. Gränser har mäklare också generellt dålig eller ingen koll på.
Som några redan skrivit är det viktigt att få ut uppgifter ur fastighetsregistret, där finns mycket av det juridiska som ingår i undersökningsplikt. Observera att den dock inte täcker allt! Kan göra det, men behöver inte göra det!
Är området detaljplanelagt är det viktigt att kontrollera att fastighetenr byggd på det sätt som planen tillåter, annars är det svårt att få bygglov för samma typ av konstruktion om huset tex skulle brinna ned. Användningsområde är också viktigt, så inte huset används som bostad fast marken är planlagd som industri.
Jag skulle också ta en kik på lantmäteriakten där fastigheten bildades för att se hur gränserna ska se ut och om de är lagligen tillkomna. Annars kan det uppkomma kostnader i senare skede för att reda ut detta, det räcker att en fastighet som är med och delar på gränsen söker bestämning så får alla involverade stå del av förättningskostnaden.
Kontrollera fornminnen i närheten, kan påverka framtida utbyggnationer eller anläggande av trädgård och dylikt.
Självfallet kontrollera inskrivna servitut och vad dessa innebär. Också kontrollera att man själv har de servitut som behövs för att nyttja fastigheten för tex. Väg och avlopp. En del fastigheter kör på andelar i samfälligheter från stammen (dvs ursprungsfastigheten) och om stamfastighet då upphört så har även vägrättigheten gjort det.
Lycka till!
De flesta har nämnt det mesta byggnadsmässiga som lyder under undersökningsplikt samt de ekonomiska aspekterna med utformning av köpeavtal mm. Här kommer några råd kring den juridiska undersökningen som är minst lika viktig, men som många köpare där ute missar eller helt enkelt struntar i. Mäklare är generellt dåliga på den här typen av fastighetsjuridiska frågor enligt min erfarenhet i arbetet som lantmätare, så man kan inte förvänta sig att mäklare har kollat på planer och vad servitut konkret innebär. Gränser har mäklare också generellt dålig eller ingen koll på.
Som några redan skrivit är det viktigt att få ut uppgifter ur fastighetsregistret, där finns mycket av det juridiska som ingår i undersökningsplikt. Observera att den dock inte täcker allt! Kan göra det, men behöver inte göra det!
Är området detaljplanelagt är det viktigt att kontrollera att fastighetenr byggd på det sätt som planen tillåter, annars är det svårt att få bygglov för samma typ av konstruktion om huset tex skulle brinna ned. Användningsområde är också viktigt, så inte huset används som bostad fast marken är planlagd som industri.
Jag skulle också ta en kik på lantmäteriakten där fastigheten bildades för att se hur gränserna ska se ut och om de är lagligen tillkomna. Annars kan det uppkomma kostnader i senare skede för att reda ut detta, det räcker att en fastighet som är med och delar på gränsen söker bestämning så får alla involverade stå del av förättningskostnaden.
Kontrollera fornminnen i närheten, kan påverka framtida utbyggnationer eller anläggande av trädgård och dylikt.
Självfallet kontrollera inskrivna servitut och vad dessa innebär. Också kontrollera att man själv har de servitut som behövs för att nyttja fastigheten för tex. Väg och avlopp. En del fastigheter kör på andelar i samfälligheter från stammen (dvs ursprungsfastigheten) och om stamfastighet då upphört så har även vägrättigheten gjort det.
Lycka till!
Nu var ju detta ett renoveringsobjekt med friskrivning så köpesumman var troligen inte så hög. Pengarna kanske lämnas över direkt utan att banker var inblandad. Det har ibland förekommit att köparen kommit med en plastkasse full med pengar.Jiji skrev:
M magwen skrev:
Du har säkert bättre koll än jag på hur det fungerar i sak men jag tror min poäng framgår tydligt?
Med kvittning mot köpeskillingen menar jag att om ett pantbrev är belånat så ska det antingen lösas av säljaren eller tas över av dig. Blir ett belånat pantbrev glömt så ligger säkerheten fortfarande i huset även efter köpet så då är det nya ägarens skuld