Efterlyser TS. Hur gick det?
Har du skrivit kontrakt?
Tog ni hjälp?
44 spekulationer men inte så mycket feedback på om råden togs emot eller om köpet avbröts.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår nu när jag läser inläggen varför många affärer går åt skogen. Många som skriver här har ingen aning om jordabalkens formkrav vad gäller fastighetsköp, väldigt många gissningar och hörsägen...
Anlita en mäklare för att få dokumenten juridiskt korrekta, att spara in på ca 10 000 vid ett husköp för flera 100-tusen kan visa sig vara en dyrköpt läxa. Har många exempel ur verkligheten där det verkligen hade lönat sig att låta ett "proffs" göra jobbet.

Om du ska låna pengar kommer din bank aldrig att låna ut pengar till dig utan en värdering på huset, de kommer inte heller att betala ut några pengar utan ett juridiskt bindande köpekontrakt samt köpebrev. Har nuvarande ägare lån? Se till att lånen löses och att säljarens bank släpper pantbreven till din bank. Mycket mer att tänka på än vad gemene man känner till.

Tex. §14 Pantförskrivning: Om det krävs för köparens finansiering av köpet, förbinder sig säljaren att på köparens bekostnad ansöka om nya inteckningar och hjälpa till vid köparens pantförskrivning av pantbrev avseende fastigheten innan köparen beviljats lagfart.

Kan ni förklara innebörden i paragraftexten och vad det skulle innebära om den inte fanns med i ert köpekontrakt?

O olomar skrev:
Om du ska låna pengar kommer din bank aldrig att låna ut pengar till dig utan en värdering på huset
Ett axplock ur ovanstående. Senast jag tog ett bostadslån gjorde banken en pappervärdering själv. Den dög för lånebehovet och ingen annans tjänster behövde anlitas.

På samma vis skulle flera av dina invändningar kunna besvaras, vem säger exempelvis att det behövs ytterligare inteckningar?

Vi är flera som rekommenderat att TS anlitar experthjälp, men om han väljer att inte göra det kan man förstås ge goda råd ändå, inte sant?

Anna_H Anna_H skrev:
Det märkte vi när jag köpte lägenhet "kontant" åt dottern i somras, fick visa upp gåvobrev och brev på försäljning av fond för att visa var de kom ifrån.
Visa upp för vem? Mäklaren? Vad hade hänt om man informerat mäklaren att man ansåg att denne inte hade med den saken att göra?

Jiji Jiji skrev:
Banken måste ju föra över pengarna. Så stora summor för du ju inte över själv.
Nu har jag inte noterat vilka summor det gäller här men måste verkligen banken "agera". Kan man inte betala med en postväxel eller helt enkelt skriva en check?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett axplock ur ovanstående. Senast jag tog ett bostadslån gjorde banken en pappervärdering själv. Den dög för lånebehovet och ingen annans tjänster behövde anlitas.

På samma vis skulle flera av dina invändningar kunna besvaras, vem säger exempelvis att det behövs ytterligare inteckningar?

Vi är flera som rekommenderat att TS anlitar experthjälp, men om han väljer att inte göra det kan man förstås ge goda råd ändå, inte sant?
Skulle vilja påstå att det är högst ovanligt men att förekommer såklart. Men vem pratar om ytterligare inteckningar? Paragraftexten rör inteckningar men inte utökandet av dem.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu har jag inte noterat vilka summor det gäller här men måste verkligen banken "agera". Kan man inte betala med en postväxel eller helt enkelt skriva en check?
Nja postväxel vete sjutton om det går att få nu för tiden, senast jag hade en sån var typ 2008 när jag köpte en bil. Och när såg någon ett chechhäfte senast? Min gissning är att det är väldigt svårt att föra över pengar, utan bank. Dessutom, om du får in en summa som är större än du brukar på ditt konto så kommer banken att undra var den kom ifrån. Det samma gäller faktiskt om du skulle ta ut väldigt mycket pengar i kontanter om vi nu säger att du skulle vilja betala med en resväska full med pengar. ;)

O olomar skrev:
Men vem pratar om ytterligare inteckningar?
Det var du som gjorde, i ditt förra inlägg:
O olomar skrev:
Om det krävs för köparens finansiering av köpet, förbinder sig säljaren att på köparens bekostnad ansöka om nya inteckningar
Och ja, det kan man rimligen reglera avtalsmässigt i förhållande till 4:14 JB. Men huruvida det behövs i TS fall vet vi som sagt inget om.

O olomar skrev:
Skulle vilja påstå att det är högst ovanligt men att förekommer såklart.
Vad är ovanligt, pappersvärderingar? På likvida marknader tror jag det kan vara rätt vanligt. Kanske mer så med bostadsrätter än fastigheter, men jag känner till en hel del sådana exempel även på småhus i Stockholm. Men behöver man belåna sig till taknocken kanske det emellanåt kan behövas en värderingsman som kan intyga att det specifika objektet är värt lite extra.

Redigerat:
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Mikael_L
O olomar skrev:
Jag förstår nu när jag läser inläggen varför många affärer går åt skogen. Många som skriver här har ingen aning om jordabalkens formkrav vad gäller fastighetsköp, väldigt många gissningar och hörsägen...
Anlita en mäklare för att få dokumenten juridiskt korrekta, att spara in på ca 10 000 vid ett husköp för flera 100-tusen kan visa sig vara en dyrköpt läxa. Har många exempel ur verkligheten där det verkligen hade lönat sig att låta ett "proffs" göra jobbet.

Om du ska låna pengar kommer din bank aldrig att låna ut pengar till dig utan en värdering på huset, de kommer inte heller att betala ut några pengar utan ett juridiskt bindande köpekontrakt samt köpebrev. Har nuvarande ägare lån? Se till att lånen löses och att säljarens bank släpper pantbreven till din bank. Mycket mer att tänka på än vad gemene man känner till.

Tex. §14 Pantförskrivning: Om det krävs för köparens finansiering av köpet, förbinder sig säljaren att på köparens bekostnad ansöka om nya inteckningar och hjälpa till vid köparens pantförskrivning av pantbrev avseende fastigheten innan köparen beviljats lagfart.

Kan ni förklara innebörden i paragraftexten och vad det skulle innebära om den inte fanns med i ert köpekontrakt?
Det är väl rätt ogörligt att uttala sig generellt, det måste ju vara otroligt beroende på affärens komplexitet samt vilka pengar som är inblandade.
Allt från en billig tomt utan inteckningar som betalas med köparens sparade pengar, vidare till dyrare tomter alt billiga hus-objekt och sen upptill mångmiljonkronors kåkar, med en massa uttagna pantbrev, olika servitut och andra fastighetsrättsliga problem.

Nu vet inte jag var i denna skalan TS affär ligger, men jag fick intrycket av att det var en ganska billig fastighet med ett risigt hus med full friskrivning.
Då låter det i mina öron som att det inte behöver vara någon omöjlighet att ordna formalia själv.

Men utan att veta något mer om objektet eller affären så kan jag inte uttala mig speciellt mycket mer.
Ja det är även p.g.a. min brist på kunskap och erfarenhet förstås också ... :)

• Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är ovanligt, pappersvärderingar? På likvida marknader tror jag det kan vara rätt vanligt. Kanske mer så med bostadsrätter än fastigheter, men jag känner till en hel del sådana exempel även på småhus i Stockholm. Men behöver man belåna sig till taknocken kanske det emellanåt kan behövas en värderingsman som kan intyga att det specifika objektet är värt lite extra.
Ja, det är ovanligt att banken nöjer sig med en "datavärdering", pratar såklart av egen erfarenhet. Gör otaliga värderingar åt banker och andra kreditgivare varje år.
Men allt är beroende av lånegrad, precis som du skriver, dock så har majoriteten av husköparna mellan 75-85% belåningsgrad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Nja postväxel vete sjutton om det går att få nu för tiden, senast jag hade en sån var typ 2008 när jag köpte en bil.
Kollade tre av storbankerna och de verkar alla fortfarande erbjuda postväxlar. Det var heller inte mer än ca tre år sedan jag själv senast fick betalt med en postväxel så nog verkar de finnas fortfarande.

https://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/vanliga-tjanster.html
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala/betala/kontanter
https://seb.se/privat/aktuella-priser

Jiji Jiji skrev:
Och när såg någon ett chechhäfte senast?
Helt klart en sällsynt fågel numera men vad jag vet fortfarande ett fullkomligt giltigt betalningsmedel.

Jiji Jiji skrev:
Dessutom, om du får in en summa som är större än du brukar på ditt konto så kommer banken att undra var den kom ifrån.
Undrar kanske de gör...

Jiji Jiji skrev:
Det samma gäller faktiskt om du skulle ta ut väldigt mycket pengar i kontanter om vi nu säger att du skulle vilja betala med en resväska full med pengar.
Undrar kanske de gör men jag är tämligen övertygad att jag får min resväska om jag nu skulle vilja det.

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar kanske de gör men jag är tämligen övertygad att jag får min resväska om jag nu skulle vilja det.
Troligtvis inte utan vissa problem, skulle jag tro. Jag kan tänka mig att man får bråka rätt ordentligt innan de går med på att betala ut såpass mycket i kontanter.
Men utan tvekan lär man lyckas, om inte annat så lär de ducka när man visar sig vara beredd att gå den rättsliga vägen.

Om jag hade haft en miljon eller så på kontot, så hade det varit lite kul att prova ta ut en eller två miljoner i cash

Fast problemet är att om du tagit ut 2 milj i cash, så kommer du att få stora problem att sätta in pengarna igen.

Inte om man kan styrka varifrån dom kommer. Visserligen måste man kanske åka till en större stad och anmäla i förväg att man tänker komma med så mycket pengar. Annars kan dom vägra av säkerhetsskäl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.