Suvi5700
S Ställmästarn skrev:
Det verkar vara lite olika svar här om infiltrationsbädd och ved. Man tror i första inlägget som skapats att rå och otorkad ved tillfälligt lagts på bädden, och min första tanke var att den borde ju få ligga över sommaren och torka innan man tar in den under tak. Men då borde platsen varit lite på sidan om.
Men nu var det visst tillfällig förvaring av torr ved från vedboden och då kan den ju ligga ett tag tills den sen tas in i den nya. Då är väl inte helt fel att ha den täckt som skydd mot nederbörd.
Precis, är veden redan torr så gör en pressening över gott.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Ställmästarn skrev:
Man tror i första inlägget som skapats att rå och otorkad ved tillfälligt lagts på bädden, och min första tanke var att den borde ju få ligga över sommaren och torka innan man tar in den under tak.
OT: om man har rå otorkad ved är det lämpligt att klyva den och förvara den luftigt ( gärna på lastpall) för torkning mellan påsk och pingst, tar man sen in den under tak före midsommar ( eller iaf före 1/7) är det goda chanser att den inte utsätts för sommarregnen utan går att bränna när eldningssäsongen startar frammåt hösten.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för alla svar. Angående veden så har en del varit under tak och är torr och en del har varit klyvd länge men också legat hyffsat oskyddat ute så den har sugit åt sig vatten och väger mycket. Men det är inga problem då vi inte kommer elda så mycket mer i år troligtvis, och om vi gör det får man välja ut de bitar som är torrare.

Jag var egentligen bara orolig över vikten då den här veden väger rätt mycket och att vi även lagt presenning under som gör att marken inte andas (som chat-gpt ville att den skulle göra). Det var mest om jag behöver åka ut bara för att flytta på högen så den hamnar nån meter bredvid infiltrationsbädden eller om jag kan göra det om 2-3 veckor istället. Vill inte att infiltrationen ska sluta fungera / gå sönder. Tror också högen väger ganska mycket mer än mig då den är så pass blöt.

F fribygg skrev:
OT: om man har rå otorkad ved är det lämpligt att klyva den och förvara den luftigt ( gärna på lastpall) för torkning mellan påsk och pingst, tar man sen in den under tak före midsommar ( eller iaf före 1/7) är det goda chanser att den inte utsätts för sommarregnen utan går att bränna när eldningssäsongen startar frammåt hösten.
Precis så är ju önskvärt. Men rå ved, kluven, är viktigt att torka ur. Däremot torr ved som blir utsatt för regn kan gott ligga ett tag och den fukten går snabbare ur vid torkning. Kan torka även i vedbon eftersom den är ytterst sällan blöt rätt igenom.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Robin Järvi Robin Järvi skrev:
Det var mest om jag behöver åka ut bara för att flytta på högen så den hamnar nån meter bredvid infiltrationsbädden eller om jag kan göra det om 2-3 veckor istället.
Du behöver inte åka extra, se till att den kommer under tak till midsommar

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Ställmästarn skrev:
Man tror i första inlägget som skapats att rå och otorkad ved tillfälligt lagts på bädden, och min första tanke var att den borde ju få ligga över sommaren och torka innan man tar in den under tak.
OT: Vad menar du med "över sommaren"? Är det inte bättre att veden kommer under tak INNAN sommarens regn...

Hej,

Jag har råkat lägga ut presenning och lagt ved på infiltrationsbädden (se bild) idag. Insåg det när jag kom hem igen. Hur allvarligt är det, behöver jag flytta högen snarast? Bredvid högen ses luftningsrören. Veden som är i högen är ganska tung då den är blöt.

Det är halvt tjäle och fuktig mark där.
[bild]
Tacksam för alla svar!
Det är ingen fara.
Krävs rejält med vikt (fordon) för att man ska påverka uppbyggnaden av de olika lager som finns i bädden

• Gilla
Robin Järvi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Vad menar du med "över sommaren"? Är det inte bättre att veden kommer under tak INNAN sommarens regn...
Det är väl olika hur och när regnet kommer, men för att veden ska gå att elda ska saven torka ur. Det kan ta rätt lång tid men ligger veden luftigt så kan man slänga in den i vedbon innan vintern
Det blöta utifrån torkar snabbare. Vana vedeldare brukar ha minst en årsved färdig och brännbar när man börjar med nästa.

S Ställmästarn skrev:
Det är väl olika hur och när regnet kommer, men för att veden ska gå att elda ska saven torka ur. Det kan ta rätt lång tid men ligger veden luftigt så kan man slänga in den i vedbon innan vintern
Det blöta utifrån torkar snabbare. Vana vedeldare brukar ha minst en årsved färdig och brännbar när man börjar med nästa.
Vana vedhuggare vet att få veden klyvd före påsk och under tak till midsommar..
I Sverige kommer regnet oftast till den traditionella industrisemestern så att rekomendera TS att vänta till efter sommaren att ta in den kluvna veden under tak är inte nått bra om den ska kunna eldas senare i år.

Saven har nog gått ur TS ved eftersom den redan har varit torr.

Hej,

Jag har råkat lägga ut presenning och lagt ved på infiltrationsbädden (se bild) idag. Insåg det när jag kom hem igen. Hur allvarligt är det, behöver jag flytta högen snarast? Bredvid högen ses luftningsrören. Veden som är i högen är ganska tung då den är blöt.

[bild]
Tacksam för alla svar!
Den lilla högen påverkar inte
Infiltration.

F fribygg skrev:
Vana vedhuggare vet att få veden klyvd före påsk och under tak till midsommar..
I Sverige kommer regnet oftast till den traditionella industrisemestern så att rekomendera TS att vänta till efter sommaren att ta in den kluvna veden under tak är inte nått bra om den ska kunna eldas senare i år.

Saven har nog gått ur TS ved eftersom den redan har varit torr.
Ja jag läste nu om vad han skrev om sin ved. Det blev lite onödigt vetande om sånt som det egentligen inte handlade om🤭

S Ställmästarn skrev:
Ja jag läste nu om vad han skrev om sin ved. Det blev lite onödigt vetande om sånt som det egentligen inte handlade om🤭
Forumtrådar tenderar att fyllas med onödigt vetande, trams (och i bland rena felaktigheter som att kluven ved bör ligga ute utan tak över sommaren)

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Hej,

[bild]
Tacksam för alla svar!
Hej, det som gäller för ytskiktslagret på bädden är max 200 kg fördelat på en kvadratmeter. Se bl.a. AR hos NV. Hänsyn bör tas till tjäle och vad som kan hända när marken är vattenmättad och tinar upp. Det är m.a.o. relativt fuktig mark skikt som bör tåla max vikten. Vedhögen är att nget problem vad man kan se enligt fotot. Sprid ut klubbarna på hela pressen.

• Gilla
Robin Järvi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.