Vår frys larmar allt oftare om för hög temp. Nu larmar den ständigt, i princip, så man får stänga av larmljudet. Tempen är sedan helgen varmare än -15 grader så jag har börjat se mig om efter en ny.

Men innan jag handlar: vad finns det för vanliga anledningar till att frysen sakta inte orkar hålla uppe sin kyla? Kan det vara brist på köldmedium? Kan man fylla på själv eller är det för farligt ämne kanske?

Det är en gammal Miele, dock oklar ålder och modell. Gissar på ca 20 år utifrån utseendet.

Min frys har en automatisk avfrostning och en fläkt som cirkulerar kylan, men brukar korka igen med is särskillt när det är hög relativ fuktighet typ Aug-Okt.
Man hör kompressorn går hela tiden men tempen stiger typ till -12, men få bort isen så funkar den ett år till.

Så kolla så det är helt avfrostat samt att det är ren på frysens baksida "det varma gallret" samt att det är fri ventilation av den varma luften så den kan komma ut!

Är det en FN 4857/4957 så är det troligen ntc i förångaren som är defekt. Den styr både fläkten och avfrostnings värmaren. Kan även vara fläkten som är defekt, blinkar templampan tsm med larm lampan så är det elektroniken som är defekt, Skramlar kompressorn till när den stängs av så börjar den bli sliten.

Vet ej modellen. Den har ingen självavfrostning dock. Det har samlats svart gegga i botten, vet inte om det är nytt eller gammalt. Kan det förklara problemet kanske?
Kylskåpskompressor med svart gegga i botten, inga tecken på självavfrostning; kan indikera underhållsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kylkompressor med etikett i närbild, omgiven av rör. Svart substans synlig vid botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.