32 073 läst ·
91 svar
32k läst
91 svar
Råkat kapa elledning! Vilken smäll!
Slutet gott! Hoppas nu att din tråd blir en bra påminnelse och varning för alla som planerar att bila i golvet i sin lägenhet - grannen under kan ha sina elledningar bara några centimeter under ditt golv, vilket bevisats här.
Ja, och bor man i ett gammalt hus kan det också ligga en kabel ingjuten ganska grunt under källargolvet och den vill man inte ha av.B b8q skrev:
Luriga, de första bilderna, nu syns det bättre vad det handlade om!
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Ser ju dock ut som att rören låg under armeringen?
Visst ser det ut så och delvis är det sant. Faktum är att armeringen i mitt fall avsåg ök-armering om någon undrar. Pansarrören där de kapades gick faktiskt ovanför dessa, alltså ca 3-5 cm under mitt golv. Varför jag säger delvis är för att när jag väl kapat dessa och kommit allt djupare i bjälklaget upptäckte jag att dessa kom underifrån ök-armeringen. Men då var det dessvärre försent att göra någonting åt.13th Marine skrev:
Men gjort är gjort. Det blev lyckligt slut. Blev en läxa både för mig och förhoppningsvis alla andra som bilar. Att grannens ledningar låg så grunt i mitt golv och dessutom svängde runt så som de gjorde gjorde även elektrikerna förvånade faktiskt.
Då undrar man ju lite har inte din granne använt sitt kök på 2-3 månader när han inte börjat att söka fel varför inte allt fungerar?nzsc skrev:
El smäller bara sen är det bara fixa det.
Vattenledningar är mer spännande då det forsar in vatten..
Låt spettet sitta kvar så dämpar du flödet litegrann iaf.
Det första jag gör innan jag börjar bila i en lägenhet är att kolla vart avstängning till vv kv och värme sitter.
Vattenledningar är mer spännande då det forsar in vatten..
Låt spettet sitta kvar så dämpar du flödet litegrann iaf.
Det första jag gör innan jag börjar bila i en lägenhet är att kolla vart avstängning till vv kv och värme sitter.
För ett antal år sedan arbetade jag på ett höghusbygge (15 vån. 53 meter högt) där valven bestod av ett pefab betong som bildade tak i en våning den var bara typ 5 cm med ingjutna takdosor med elrör, vatten, ventilation låg på denna yta när allt var installerat kom armeringnät på plats och allt fylldes med betong.
Jag frågade om man tänkt på att någon vill hänga upp en tyngre kristallkrona i vardagsrummet och borrar upp mer än 5 cm kan borra rätt in i ingjutna elrör och ännu värre vatten och värmerör.
Så i hyreshus borra inte mer än 3-4 cm i väggar, golv och tak!
Jag frågade om man tänkt på att någon vill hänga upp en tyngre kristallkrona i vardagsrummet och borrar upp mer än 5 cm kan borra rätt in i ingjutna elrör och ännu värre vatten och värmerör.
Så i hyreshus borra inte mer än 3-4 cm i väggar, golv och tak!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att även din eldragning i taket kan förvåna någon i framtiden.nzsc skrev:
Visst ser det ut så och delvis är det sant. Faktum är att armeringen i mitt fall avsåg ök-armering om någon undrar. Pansarrören där de kapades gick faktiskt ovanför dessa, alltså ca 3-5 cm under mitt golv. Varför jag säger delvis är för att när jag väl kapat dessa och kommit allt djupare i bjälklaget upptäckte jag att dessa kom underifrån ök-armeringen. Men då var det dessvärre försent att göra någonting åt.
Men gjort är gjort. Det blev lyckligt slut. Blev en läxa både för mig och förhoppningsvis alla andra som bilar. Att grannens ledningar låg så grunt i mitt golv och dessutom svängde runt så som de gjorde gjorde även elektrikerna förvånade faktiskt.
Framtiden? Den dragningen förvånar mig och många andra redan nu.T topmount skrev:
Kan säga att jag nog hade dragit om rören betydligt bättre och noggrannare än vad elektrikerna gjort i mitt fall.
Funktionellt må det vara, men snyggt är det definitivt inte. Går ju ledningar hejvilt. Finns liksom ingen struktur överhuvudtaget.
Skönt åtminstone att jag slipper se eländet nu när jag gipsat taket.
Är det dragningen på den bifogade bilden du menar?nzsc skrev:
Framtiden? Den dragningen förvånar mig och många andra redan nu.
Kan säga att jag nog hade dragit om rören betydligt bättre och noggrannare än vad elektrikerna gjort i mitt fall.
Funktionellt må det vara, men snyggt är det definitivt inte. Går ju ledningar hejvilt. Finns liksom ingen struktur överhuvudtaget.
Skönt åtminstone att jag slipper se eländet nu när jag gipsat taket.
Kan inte förstå varför det ska vara snyggt, det viktiga är att det inte ska vara för många tvära böjar och att flexen ska vara fäst ordentligt för att underlätta vid ev omtrådning.
Som du själv skrev så syns det inte när innertaket kommit upp
Den där eldeagningen är troligen inte gjord av någon seriös elfirma, inte för att det inte är snyggt, mer för att det inte är gjort på ett sätt som elektriker hade gjort.
Med vänlig hälsning, Kim
Med vänlig hälsning, Kim
Visst kan man tycka det. Jag är ingen elektriker själv, men en noggrann person är jag definitivt. Jag skulle ljuga om jag skulle påstå att jag är nöjd. Elfirman är dock auktoriserad av Elsäkerhetsverket.X xdigger skrev:
Men att en elektriker är auktoriserad av Elsäkerhetsverket eller att en rörmokare är auktoriserad av Säker Vatten eller att en plattsättare är auktoriserad av BKR, m.fl. spelar inte särskilt stor roll har jag insett vid det här laget. I teorin, absolut! Men i praktiken, knappast!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det hade väl inte varit jättesvårt att dra en regeldetektor som detekterar el vare sig över plattan som ska bilas eller i taket om man ska skruva upp något?Kan jag tycka..