nzsc
S SueCia skrev:
Vilken attityd du visar när du över huvud taget tänker tanken att inte laga detta...
Attityd!? Om du inte har något vettigt att komma med kan du väl strunta i att kommentera överhuvudtaget.

Hade jag haft den ”attityden” som du påstår att jag har hade jag väl inte ställt mina frågor och funderingar här överhuvudtaget. Istället hade jag hällt över cement och struntat i både forum och konsekvenser.

Om du läser mitt tidigare inlägg skrev jag kort och gott att jag inte vill riskera vare sig min egen eller någon annans säkerhet.

För övrigt har jag varit ner till grannen idag och ringt på vid tre olika tillfällen, men ingen verkar vara hemma. Därför har jag lämnat en lapp om händelsen som inträffat. Dessutom har jag mejlat elfirman som sköter nyinstallation av elen i min bostad och förklarat situationen.

Oj, ja, jäklar vilken attityd! Att folk ens kan gilla ditt inlägg... :sick:

• Gilla
sysmali och 7 till
  • Laddar…
nzsc
Fotografen Fotografen skrev:
När man lägger rör på valv så lägger man just valvet, inte under...
Dvs, man går på/i formen, på armeringen, och lägger rören på armeringen och najar fast dem i densamma. Resultatet blir att rör som tillhör två våningar går i samma skikt.
Det förklarar en hel del då. Tack för den konstruktiva förklaringen @Fotografen !

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Attityd!? Om du inte har något vettigt att komma med kan du väl strunta i att kommentera överhuvudtaget.

Hade jag haft den ”attityden” som du påstår att jag har hade jag väl inte ställt mina frågor och funderingar här överhuvudtaget. Istället hade jag hällt över cement och struntat i både forum och konsekvenser.

Om du läser mitt tidigare inlägg skrev jag kort och gott att jag inte vill riskera vare sig min egen eller någon annans säkerhet.

För övrigt har jag varit ner till grannen idag och ringt på vid tre olika tillfällen, men ingen verkar vara hemma. Därför har jag lämnat en lapp om händelsen som inträffat. Dessutom har jag mejlat elfirman som sköter nyinstallation av elen i min bostad och förklarat situationen.

Oj, ja, jäklar vilken attityd! Att folk ens kan gilla ditt inlägg... :sick:
Gör man inget gör man inget fel.. Har sett i din tråd innan att du tagit dig an lägenhetsrenoveringen med stor entusiasm och alla intentioner att få det bra.

Med facit i hand skulle du såklart kollat upp den skadade kabeln, men nu är det som det är, förstår att en liten del av dig var bra sugen att bara fylla upp hålet men vet att du insett att det bara är till att acceptera konsekvenserna, något annat kommer troligen bara straffa sig mångfalt.

Var försiktiga bara innan du kollat upp vad som är vad, förstod det som att det var två skadade kablar.

Fyll gärna på hur det utvecklas här i tråden, egentligen ganska vanligt med såna skador då man gör åverkan på golv, väggar och tak.

Som fotografen skrev är det vanliga att ens egna ledningar går i väggar och tak.

nzsc
S Slugge skrev:
Gör man inget gör man inget fel.. Har sett i din tråd innan att du tagit dig an lägenhetsrenoveringen med stor entusiasm och alla intentioner att få det bra.

Med facit i hand skulle du såklart kollat upp den skadade kabeln, men nu är det som det är, förstår att en liten del av dig var bra sugen att bara fylla upp hålet men vet att du insett att det bara är till att acceptera konsekvenserna, något annat kommer troligen bara straffa sig mångfalt.

Var försiktiga bara innan du kollat upp vad som är vad, förstod det som att det var två skadade kablar.

Fyll gärna på hur det utvecklas här i tråden, egentligen ganska vanligt med såna skador då man gör åverkan på golv, väggar och tak.

Som fotografen skrev är det vanliga att ens egna ledningar går i väggar och tak.
Ja, alltså jag kämpar på! Sakta, men säkert, det går framåt! :strong::cool:(y)

Ja, det är inte så att byggnaden har brunnit upp för guds skull och jag flytt landet. Bilar man finns det risk för att man stöter på ett och annat. Värre saker har inträffat, så jag oroar mig inte över detta. Självklart ska det lagas/åtgärdas om det blir nödvändigt. Går det så långt får elfirman sköta den biten. Men nyfikenheten är bra mycket större än tålamodet, därav tråden. :geek:

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
nzsc
Lite input idag. I väntan på elektrikern växer nyfikenheten!

Bilat upp runtom pansarrören och försökt följa dem för att se vart de tar vägen. Det är konstaterat att det förekommer två ledningar. Det ena kommer från golvet och svänger in mot väggen. Det andra kommer från väggen och går i golvet till mitt kök. Av bilderna att döma verkar det som att det ena röret som går in i väggen svänger nedåt. Det andra som kommer från väggen kommer också snett underifrån. :thinking:

Stackars grannen min om det är dennes rör. För moralpoliserna som härjar vilt på forumet, HAVE NO FEAR! Jag återställer naturligtvis allting och åtgärdar ledningarna om det är så att de är i bruk. För övrigt, om ni inte kan komma med konstruktiva idéer och förslag, likt @Fotografen, @Slugge och m.fl. kan ni klicka högst upp till höger på X:et.

Jag är dock nyfiken på vad dessa är till för. Två olika spänningsprovare gav inga utslag överhuvudtaget. Mätte precis. Men i min vilda fantasi utgår jag ifrån att de är på så jag går försiktigt fram.

Det redan lagda avloppsröret och vattenledningarna för KV och VV är i vägen dock och det är det som försvårar för mig att ta bra bilder.

• Bilade pansarrör i betongvägg och golv, elledningar synliga, ingen ström detekterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pansarrör och ledningar som är uppbilade ur betonggolv och vägg, syns i rörigt tillstånd vid renovering.
    Skapa konto
  • Uppbilat golv med synliga pansarrör som leder till vägg, i en byggarbetsmiljö.
    Skapa konto
  • Bild på bilade upp betonggolv med synligt pansarrör och kabel, som visar ledningarnas riktning in mot en vägg.
    Skapa konto
  • Uppbruten betong med pansarrör som visar ledningar som går in i väggen och ner i golvet, med en träplanka över.
    Skapa konto
  • Uppbrutet betonggolv med exponerade pansarrör och synliga ledningar, stöttade av träreglar.
    Skapa konto
  • Bilade betongytor med synliga pansarrör och kablar vid en renovering.
    Skapa konto
Är det avsågad armering där också? :thinking:

• Wow
  • Gilla
Zinamag och 2 till
  • Laddar…
nzsc
Anna_H Anna_H skrev:
Är det avsågad armering där också? :thinking:
Ja

Är planlösningen i våningen under samma som hos dig, och kan du isåfall av detta dra några slutsatser på vad DU har för elinstallationer i ditt tak eller din vägg, som då även grannen under skulle kunna tänkas ha? T.ex. en taklampa, eller ett uttag över köksbänk, eller liknande?

nzsc
B b8q skrev:
Är planlösningen i våningen under samma som hos dig, och kan du isåfall av detta dra några slutsatser på vad DU har för elinstallationer i ditt tak eller din vägg, som då även grannen under skulle kunna tänkas ha? T.ex. en taklampa, eller ett uttag över köksbänk, eller liknande?
Mycket bra idé! Ja, det är samma planlösning så det underlättar.

Röret som går tvärs över skulle faktiskt kunna vara taklampa i köket, närmare fönstret. Köket är avlångt så det finns två lamputtag i taket. Men det andra röret som går snett är lite klurigt. Uttag var det snålt med på ’50-talet, även så i köket. Men jag funderar på om inte den går till taklampan närmare ingången till köket. Så skulle jag nog vilja placera dem gissningsvis. I sådant fall bör inte grannen ha takbelysningen överhuvudtaget i köket.

Dessvärre kan jag inte kolla det för jag har inte hört något från dem ännu. Lämnat som sagt lapp om att de ska ta kontakt med mig gällande elen, men ännu inte hört något.

Be föreningen att ta kontakt med grannen via telefon, de måste ju ha grannens mobilnummer...

Du har alltså sågat av tjocka armeringsjärn på en sträcka 3-4 meter i plattan i ett flerbostadshus? När de gäller el ledningarna så känns du som om du får laga dem oavsett. Kan bli väldigt svårt att utesluta om de har en funktion eller ej. Bara att börja fundera på hur man får dem strömlösa, att stänga ner strömmen i hela huset brukar inte vara så populärt?

• Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Man kan ju undra varför folk kastar ner en massa järnskrot i betongvalv??

• Gilla
  • Haha
  • Wow
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
Martin_B
nzsc nzsc skrev:
Lite input idag. I väntan på elektrikern växer nyfikenheten!

Bilat upp runtom pansarrören och försökt följa dem för att se vart de tar vägen. Det är konstaterat att det förekommer två ledningar. Det ena kommer från golvet och svänger in mot väggen. Det andra kommer från väggen och går i golvet till mitt kök. Av bilderna att döma verkar det som att det ena röret som går in i väggen svänger nedåt. Det andra som kommer från väggen kommer också snett underifrån. :thinking:

Stackars grannen min om det är dennes rör. För moralpoliserna som härjar vilt på forumet, HAVE NO FEAR! Jag återställer naturligtvis allting och åtgärdar ledningarna om det är så att de är i bruk. För övrigt, om ni inte kan komma med konstruktiva idéer och förslag, likt @Fotografen, @Slugge och m.fl. kan ni klicka högst upp till höger på X:et.

Jag är dock nyfiken på vad dessa är till för. Två olika spänningsprovare gav inga utslag överhuvudtaget. Mätte precis. Men i min vilda fantasi utgår jag ifrån att de är på så jag går försiktigt fram.

Det redan lagda avloppsröret och vattenledningarna för KV och VV är i vägen dock och det är det som försvårar för mig att ta bra bilder.
Hmm, vad säger byggkonstruktören om att armeringsjärnen sågas av? Och sedan hur bärigheten i bjälklaget (gjutet valv) påverkas av detta ingrepp?
Vad var fastighetsägarens inställning till detta ingrepp? Det var helt okej eller?

Och varför lämnar de i så fall inte med en ritning på vad som är ingjutet i golvet? Lite som när man kollar var ledningar går innan man börjar gräva utomhus?

Frågar för att det ser rätt så invasivt ut i betonggolvet, dvs. det gjutna valvet. Jag förmodar att du har hört dig för innan och fått klartecken från både fastighetsägare och byggtekniker som har gjort beräkningar på hållfasthet osv.? Jag tänker, så grannen under kan sova lugnt utan att behöva oroa sig för att få ett gjutet valv i huvudet? :)

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
nzsc
Konstruktören hade inga invändningar gällande ingreppet på armeringsjärn. Elritning saknas däremot så det är lite gissningslek var ledningarna går.

Men av ren nyfikenhet, hur skulle avloppet ha dragits annars utan att kapa av armeringsjärn?

Ovanpå golvet? Där går mina rör efter ombygnad av köket, men det är ju mellan underskåp och golv i mitt fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.