Knappast elvärme i 50-talshus.

nzsc
Nej, nej. Det är bra förslag, men jag gissar stort på att det är belysningsgrupp/eluttag i köket hos grannen under.
Vattenburen värme för övrigt. Men elektrikern kommer imorgon och då får vi se vart kablarna tar oss. Tänk om de inte går ner till grannen? Vad gör man då? :surprised:

Som sagt gör du bäst att laga det. Inte roligt att behöva riva upp ditt nya kök när man kommer på att den matar en viktig funktion. Det svåra är ju att säkerställa att det blir strömlöst när man inte vet vad de matar.

S
nzsc nzsc skrev:
Attityd!? Om du inte har något vettigt att komma med kan du väl strunta i att kommentera överhuvudtaget.

Hade jag haft den ”attityden” som du påstår att jag har hade jag väl inte ställt mina frågor och funderingar här överhuvudtaget. Istället hade jag hällt över cement och struntat i både forum och konsekvenser.

Om du läser mitt tidigare inlägg skrev jag kort och gott att jag inte vill riskera vare sig min egen eller någon annans säkerhet.

För övrigt har jag varit ner till grannen idag och ringt på vid tre olika tillfällen, men ingen verkar vara hemma. Därför har jag lämnat en lapp om händelsen som inträffat. Dessutom har jag mejlat elfirman som sköter nyinstallation av elen i min bostad och förklarat situationen.

Oj, ja, jäklar vilken attityd! Att folk ens kan gilla ditt inlägg... :sick:
Men tagga ner nu.
Jag citerade tillochmed inlägget där du övervägde att isolera ändarna och sedan gjuta igen, på så vis totalt ignorera eventuella problem du skapar för grannen eller föreningen... att du sen har vidtagit andra åtgärder efter påpekanden i tråden ändrar inte din initiala attityd.

• Gilla
Micc
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
”För övrigt har jag varit ner till grannen idag och ringt på vid tre olika tillfällen, men ingen verkar vara hemma.”
Matningen till dörrklockan?

• Haha
  • Gilla
Wheelabrator och 16 till
  • Laddar…
Martin_B
D Dodger skrev:
Matningen till dörrklockan?
Kan ju också vara matningen till väckarklockan. Han har legat i sängen i flera dagar nu och njutit av sin långa "natt", för att sedan somna om, igen, och igen, och igen, mellan kissepauserna.

Lite vet han om att han redan är sparkad från jobbet...

Bra jobbat TS! Ditt ingrepp har kostat din granne arbetet! :rofl:

• Gilla
Broken arrow och 3 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Kan ju också vara matningen till väckarklockan. Han har legat i sängen i flera dagar nu och njutit av sin långa "natt", för att sedan somna om, igen, och igen, och igen, mellan kissepauserna.

Lite vet han om att han redan är sparkad från jobbet...

Bra jobbat TS! Ditt ingrepp har kostat din granne arbetet! :rofl:
Eller till hjärt-lungmaskinen.

• Haha
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det verkar vara el till belysning så är det ju inte så "konstigt"/omöjligt att det inte small när du kapade ledningen.
Även om de var hemma så var det väl inget kul ljud i köket när du körde med kapskiva... Alltså var ljuset släckt.
Sen har de försökt tända ljuset och då det inte hände något så kan elen lämnats på. Alternativt så har de även andra lampor kopplade på samma brytare men som inte använder den ledningen du kapat. Kan ju till och med vara så att de faktiskt inte har någon lampa kopplad till det uttaget. Dvs de kan ju ha 2 lamputtag på en brytare. (en på väggen och en i taket). Men de använder bara den på väggen... därför har de inte ens noterat att du kapat ledningen. Dock gick nog säkringen när det small... :D

Martin_B
ricebridge ricebridge skrev:
Eller till hjärt-lungmaskinen.
Då har TS vållande till annans död i bagaget också... ajdå :D ...möjligen mord eller dråp om det var med uppsåt. :rofl:

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Detta påminner lite om Mr Bean när han kapar telefonsladden mitt i en ringning :D

Video, vid aktuell tid:
youtu.be/S328nyn8Dc8?t=238

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Yesss, jag har hittat det! (@fixarpelle & @Workingclasshero)

Finns under Inställningar>Inställningar, och sedan sista inställningen som heter "Fler ämnen i oändlig scroll:"
Välj "Av" där, och sedan "Spara", så försvinner eländet :D
Synd bara att om man inte är inloggad så kommer eländet tillbaka. Tycker oändlig scroll är ett otyg. Borde finnas en webbläsarplugin för att stänga av det överallt.

• Gilla
Martin_B och 3 till
  • Laddar…
Frånluftsfläkt för fastighet på taket ? Gammal matning till antennförstärkare på vind ?, har sett sånt kapat tidigare, gick då genom golvet i ett badrum.

/Elektrikern

Martin_B Martin_B skrev:
Detta påminner lite om Mr Bean när han kapar telefonsladden mitt i en ringning :D

Video, vid aktuell tid:
youtu.be/S328nyn8Dc8?t=238
Roligaste är att det tar en stund innan han reagerar . Alltså märks att det är uppgjort:)

nzsc
Glädjer mig att humorsandan är så god i tråden. Men jag fick tag i grannen under tiden elektrikerna höll på med installation av golvvärme i badrummet.

Visade sig som så att den första ledningen som kom snett ut underifrån gick från grannens elcentral till fördelningsdosa. Det slog ut fläkten och vägguttaget i köket.

Den andra ledningen som gick tvärs över gick från samma fördelningsdosa över till uttaget på andra sidan av köket.

Därmed löste en säkring ut pga detta. Men härligt nog har elektrikerna åtgärdat problemet och återställt allting. De trasiga kablarna är utbytta mot nya. De båda pansarrören skarvades. Ny säkring och t.o.m. nytt lock till fördelningsdosan. @SueCia kan därmed pusta ut ;)

Grannen märkte inte av någonting överhuvudtaget ska tilläggas, men tyckte så klart att det var skönt att det blev fixat.

• Elledningar som går genom väggen och pansarrör i ett område under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar och pansarrör som går längs en vägg och golv, några synes skarvade och lagade.
    Skapa konto
  • Elledningar och rör i betonggolv där elektriker åtgärdat ett kabelfel.
    Skapa konto
  • Elektriska installationer med pansarrör och kablar som går genom betonggolv i ett badrumprojekt.
    Skapa konto
  • Oredigt hoptrasslade elektriska kablar på betonggolv relaterade till kabelproblem.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersOhrt och 13 till
  • Laddar…
S
nzsc nzsc skrev:
@SueCia kan därmed pusta ut ;)
Skönt att samvetet kom ifatt innan du hann göra skada som hade blivit dyr att återställa :)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.