P
T topmount skrev:
Ingen försöker lura dig de försöker bara få täckning för skadorna du orsakat. Två stora hål mitt i duschzonen i ett nytt badrum och vissa tycker det skulle räcka med två klickar silikon för 50 kr, visst om du gjort det i ditt eget. Ni som föreslår silikon hade ni resonerat lika om en hantverkare borrat sönder ert ny byggda badrum från ett angränsande rum ”nej det är ingen fara jag sätter lite silikon bara så håller det i 20 år” . Sen ställer jag mig frågande till att du slank med borrspetsen i två hål och samtidigt som du slant lyckats borra genom gipsskivor och två hårda kakel plattor, det går liksom inte till så.
Nja, jag har haft hantverkare som char penetrerat en vägg på 16 st, av misstag sin i ett arkiv med oerhört känsliga saker.

Om väggen tex var lättbetong och han använde slagborrmaskin eller borthammare, så går man igenom en kakelplatta utan att märka det.
 
  • Gilla
Rolf Edorson1 och 4 till
  • Laddar…
L Lärlingen_101 skrev:
Jo jag skulle nog lägga i lite silikon och för det kosmetiska skulle jag lägga en täckbricka över :)
Antar att du skojar, annars hoppas jag faktiskt du får lära dig att ta ansvar för dina handlingar.

Men som sagt, lusläs villkoren i din hemförsäkring och hoppas att den tar det. Det kommer oavsett kosta en god slant med pengar. Vissa tätskikt kan repareras men din hyresvärd måste godta det. Det är inget du kan bestämma själv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
300 000 för badrum? Ser ju ut att vara låg standard på material och rätt litet?
Lurad på priset och allt, det ska väll din försärking stå för?
 
  • Gilla
Racsoh och 9 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Antar att du skojar, annars hoppas jag faktiskt du får lära dig att ta ansvar för dina handlingar.

Men som sagt, lusläs villkoren i din hemförsäkring och hoppas att den tar det. Det kommer oavsett kosta en god slant med pengar. Vissa tätskikt kan repareras men din hyresvärd måste godta det. Det är inget du kan bestämma själv.
Nej det gör jag inte.
 
Tråkigt , men sånt händer ,, det går att fixa med att ta bort dessa 2 plattorna och få bort fix sen komma in å byta tätskikt , sen på med nya plattor så blir de bra ,, kontakta närmaste plattsättare och visa dem å fråga va de kan kosta , detta är ett arbete på kanske max 4-5 timmar,, men sen är det att hyresvärden skall godkänna de.. men är fullt möjligt å fixa detta utan å riva hela badrummet å bygga nytt, sen ett sådant badrum kostar inte 300rusen å göra om , då blåser dem dej
 
  • Gilla
perror och 36 till
  • Laddar…
Det här borde som sagt täckas av ansvarsförssäkringen i din hemförsäkring. Men det låter lite skumt att du får en faktura innan jobbet är gjort.
300000 låter också i överkant. Dessutom tror jag att det går att lappa tätskiktet. Det bör vara ett foliebaserat tätskikt (det ser rätt nytt ut). Då skall det gå att knacka bort skadade plattor, limma folie över hålen. Och nya plattor. Går det inte få tag på rätt plattor så bör man kunna kakla om ovanpå bef. kakel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Kör för inte på silikon om du ska laga det själv. Kommer se ut som fan och bli missfärgat inom ett år.

Om du nu ska laga det själv. Silikon i hålet, gärna från båda hållen så det blir vattentät. Sen på med tex PF420 så det blir jämnt och fint och sen emaljlack. Så ser det iallafall nåt sådär vettigt ut. Silikon kommer leda till att du får rejäl backning på besiktningen vid flytt.

så gjorde jag men var också ett badrum från 70-talet och mitt egna badrum in bakom toaletten.

Såg det fanns reperationskit man kan prova, här.
Men i ditt fall eftersom du inte äger bostaden hade jag tagit den korrekta vägen.
 
P
Niklasloow Niklasloow skrev:
Kör för inte på silikon om du ska laga det själv. Kommer se ut som fan och bli missfärgat inom ett år.

Om du nu ska laga det själv. Silikon i hålet, gärna från båda hållen så det blir vattentät. Sen på med tex PF420 så det blir jämnt och fint och sen emaljlack. Så ser det iallafall nåt sådär vettigt ut. Silikon kommer leda till att du får rejäl backning på besiktningen vid flytt.

så gjorde jag men var också ett badrum från 70-talet och mitt egna badrum in bakom toaletten.

Såg det fanns reperationskit man kan prova, här.
Men i ditt fall eftersom du inte äger bostaden hade jag tagit den korrekta vägen.
Nu har ju alla försök till genvägar försvunnit, eftersom det är anmält till hyresvärden, som inte verkar road.

Det du kan göra är bestrida fakturan och låta hyresnämnden avgöra skäligheten i kostnaden. Det händer att de prutar på kraven.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Har du fått en faktura innan de gjort jobbet???
 
  • Gilla
  • Haha
Michael2 och 4 till
  • Laddar…
Hur var väggen uppbyggd? Reglar??
 
N
L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.


Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Fick fakturan idag, den låg på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !

300 000:-?? Det måste ju vara ett riktigt dåligt försök att lura dig! Så mycket kan det ju omöjligen kosta!
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 9 till
  • Laddar…
Är hela lägenheten 18m2 så gissar jag att badrummet är max 4m2 och då kostar det inte 300000 kr att lösa detta.
Prata med en plattsättare med våtrumsintyg och se vad han säger först.
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
S
L Lärlingen_101 skrev:
Jo jag skulle nog lägga i lite silikon och för det kosmetiska skulle jag lägga en täckbricka över :)
fast då förstår du inte vidden av skadorna du orsakat…. Silikon är inte en lösning på det där.

Är badrummet nytt?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Det här borde som sagt täckas av ansvarsförssäkringen i din hemförsäkring. Men det låter lite skumt att du får en faktura innan jobbet är gjort.
300000 låter också i överkant. Dessutom tror jag att det går att lappa tätskiktet. Det bör vara ett foliebaserat tätskikt (det ser rätt nytt ut). Då skall det gå att knacka bort skadade plattor, limma folie över hålen. Och nya plattor. Går det inte få tag på rätt plattor så bör man kunna kakla om ovanpå bef. kakel.

Som hyresvärd hade jag aldrig accepterat kakel på kakel. Men går det att laga tätskiktet hade det varit OK om man hade nya plattor till de som tas bort.
 
S SueCia skrev:
kakel på kakel
Kakel på kakel är väl inget fel, utom att det försvinner 10mm golvyta.

Man brukar tycka att kakel på kakel är "fusk", men det är när man gör en kosmetisk renovering av ett äldre badrum, och hoppar över att byta tätskikt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.