1 845 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Rätt till skattereduktion trots att annan person betalat
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Högsta instans fastslår att Skatteverket gjort fel som återkrävt belopp från två fritidshusägare.
Du kan läsa artikeln här: Rätt till skattereduktion trots att annan person betalat
Du kan läsa artikeln här: Rätt till skattereduktion trots att annan person betalat
Jag förstår inte riktigt skatteverkets ståndpunkt?
Jag och mina 3 syskon äger ett fritidshus. Lejer in hantverkare som delar rot mellan oss fyra, men jag och mitt ena syskon betalar hela fakturorna, då tycker skatteverket inte att alla har rätt till rot?
Ville de då även att det samma ska appliceras när frugan betalar hela räkningen från firman som hjälpt oss i vår villa? Bara hon får rot?
Vilken jäkla roll spelar det vilket konto pengarna gick ut ifrån?
Hoppas jag missuppfattat deras ståndpunkt, men iaf tur att husägarna fick rätt!
Jag och mina 3 syskon äger ett fritidshus. Lejer in hantverkare som delar rot mellan oss fyra, men jag och mitt ena syskon betalar hela fakturorna, då tycker skatteverket inte att alla har rätt till rot?
Ville de då även att det samma ska appliceras när frugan betalar hela räkningen från firman som hjälpt oss i vår villa? Bara hon får rot?
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Ungefär så ja
: "Skatteverket konstaterade att samtliga fakturor hade
betalats av en av de andra delägarna och enligt verket hade AA och BB därmed
inte haft någon utgift för hushållsarbete vid den tidpunkt då bolaget begärde
utbetalning och de saknade således rätt till skattereduktion. Att delägarna vid tiden
för Skatteverkets beslut hade reglerat sina mellanhavanden i ett avtal och att AA
och BB då hade ersatt den delägare som betalat deras fakturor tillmättes ingen
betydelse eftersom dessa åtgärder vidtagits först sedan Skatteverket hade inlett sin
utredning."
Här hittar du hela domen som pdf: http://www.hogstaforvaltningsdomsto...ringsratten/Avgöranden/2016/April/5893-14.pdf
betalats av en av de andra delägarna och enligt verket hade AA och BB därmed
inte haft någon utgift för hushållsarbete vid den tidpunkt då bolaget begärde
utbetalning och de saknade således rätt till skattereduktion. Att delägarna vid tiden
för Skatteverkets beslut hade reglerat sina mellanhavanden i ett avtal och att AA
och BB då hade ersatt den delägare som betalat deras fakturor tillmättes ingen
betydelse eftersom dessa åtgärder vidtagits först sedan Skatteverket hade inlett sin
utredning."
Här hittar du hela domen som pdf: http://www.hogstaforvaltningsdomsto...ringsratten/Avgöranden/2016/April/5893-14.pdf
LAnsgar skrev:Jag förstår inte riktigt skatteverkets ståndpunkt?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Sådana kontroller och betydligt djupare än så är standard om de gör en skatterevision.
Klicka här för att svara