J jonaserik skrev:
Jepp den duger bra, nu kanske svårt att mäta för dig. Men undertrycket ska vara på ca 2 - 3 mm vattenpelare. Jag har en mätare från en gammal oljepanna som visar från 0 till 10 mm, då oljepannor alltid ska gå med undertryck.
ja de blir svårt att mäta, testade med en simpel badrumsfläkt 95m3/h 14w för ett par dagar sen. Och såg direkt att radonvärdet gick från 800->200 i källaren efter ett par timmar. Men den kanske drar förmkt ? Är lite orolig efter jag läst tråden att dra ner kyla i isodränet runt huset. Ska testa med att köpa en ny fläkt med varvtalsregulator.

E Edz82 skrev:
ja de blir svårt att mäta, testade med en simpel badrumsfläkt 95m3/h 14w för ett par dagar sen. Och såg direkt att radonvärdet gick från 800->200 i källaren efter ett par timmar. Men den kanske drar förmkt ? Är lite orolig efter jag läst tråden att dra ner kyla i isodränet runt huset. Ska testa med att köpa en ny fläkt med varvtalsregulator.
Inte så farligt med att få ner kyla. , Det är jordluften som ska sugas, det är rätt många meter som sugs genom dränen. Så ett konstant sug av mindre format ska det vara, ingen storm, du får efter att ny fläkt monterats kolla värdena på radonen och ställa farten efter det. 200 är inget problem och det kommer säkert att ta flera månader för att se resultat av suget. Har du tur så lakas det ur marken en del, med undertrycket.
Har själv 10 000 under plattan men inne bara 250 när det min fläkt suger under den.

Har haft över 1500 BQ förra hösten och vintern i källaren och lika högt värde i huset. Eftersom färgen på golvet lossat på vissa ställen har jag slipat bort all färg och målat på fyra lager färg, För att färgen inte ska lossa har jag blandat färgen till första strykningen med mycket vatten i förhoppningen att färgen och vattnet ska sugas upp av betongen. Har sedan lagt på ytterligare tre lager golvfärg. Efter sista strykningen kollade jag vad jag hade för värde i rummet och fick då värdet 300BQ Ska bli intressant att se vilka värden jag kommer att ha närmaste veckorna. I källarbadrunmmet där jag ja 30 x 30 cm golklinker har jag samma dag ca 1500 BQ. Eftersom jag ska såga upp golvet och lägga nya avloppsrör ska jag ta upp kanaler så jag kan koppla in fläkten till dessa kanaler ska bli intressant att se vilka värden jag kommer att ha närmaste halvåret. Misstänker att betong som släpper igenom vatten också borde ha lätt för att släppa igenom luft som innehåller radon som är en gas.

N nallepu skrev:
Har haft över 1500 BQ förra hösten och vintern i källaren och lika högt värde i huset. Eftersom färgen på golvet lossat på vissa ställen har jag slipat bort all färg och målat på fyra lager färg, För att färgen inte ska lossa har jag blandat färgen till första strykningen med mycket vatten i förhoppningen att färgen och vattnet ska sugas upp av betongen. Har sedan lagt på ytterligare tre lager golvfärg. Efter sista strykningen kollade jag vad jag hade för värde i rummet och fick då värdet 300BQ Ska bli intressant att se vilka värden jag kommer att ha närmaste veckorna. I källarbadrunmmet där jag ja 30 x 30 cm golklinker har jag samma dag ca 1500 BQ. Eftersom jag ska såga upp golvet och lägga nya avloppsrör ska jag ta upp kanaler så jag kan koppla in fläkten till dessa kanaler ska bli intressant att se vilka värden jag kommer att ha närmaste halvåret. Misstänker att betong som släpper igenom vatten också borde ha lätt för att släppa igenom luft som innehåller radon som är en gas.
Kolla in ella genomförningar om det finns genom plattan. Runt där mellan betong och rör, en micropisk spricka, som släpper in markradon. En sträng med vad som helst tätningsmedel, som läggs som en valk, brukar ge resultat.

Snor denna tråd lite.

Jag har en brunn utanför huset (betecknas VL 375) där jag tror att vattnet från stuprör samt dränering går in. Utöver det finns en annan brunn (SPG150) på ena sidan av huset, som i sin tur går till VL375. Från VL375 går det sedan ut på dagvattnet i gatan (ska finnas ett vattenlås pga råttor och lukt enligt en VVS:are).

Kan jag på något sätt använda dessa för att sätta en fläkt? Om jag sätter en fläkt i VL375 kommer det väl bara suga i stuprören? Bifogar en bild (SPG till väster utanför huset, VL norr om huset mot gatan) :)

• Planritning som visar placering av brunnar VL 375 och SPG150 utanför ett hus, med vattenrör och avlopp markerade.
Om drän och stup går till en gemensam brunn, så måste det finnas ett vattenlås från stupen. Lika med utfarten från brunnen, oavsett om det går till en stenkista eller kommunalt dagvatten. Annars kan det inte bli ett vacum i drän med en fläkt, som gör att jordluft/markradon sugs ut.

Jag tror drän och stup går till gemensam brunn, dvs VL375 i ritningen. Lite svårt att komma åt i den brunnen dock, då utloppen verkar ligga en bit ner. Skulle kunna göra något vid stuprören, men det kanske inte hjälper.

Brunnen SPG är lätt att komma åt och ligger i dagsläget under tak, så den används inte, men en fläkt där kanske inte gör någon skillnad direkt.

Borken1 Borken1 skrev:
Jag tror drän och stup går till gemensam brunn, dvs VL375 i ritningen. Lite svårt att komma åt i den brunnen dock, då utloppen verkar ligga en bit ner. Skulle kunna göra något vid stuprören, men det kanske inte hjälper.

Brunnen SPG är lätt att komma åt och ligger i dagsläget under tak, så den används inte, men en fläkt där kanske inte gör någon skillnad direkt.
Enligt ritningen, har du bara 2 stup + en spigatt i trappen ner till källaren, det är då ett helt öppet system ut.
Det går rakt ut mot gatan själv ser det ut som. Hur dräneringen är dragen syns inte på ritningen och om drän och stup ( dagvatten ) går ihop i någon brunn. troligtvis finns det på kommunala sidan, både avlopp och dagvattenrör i gatan.
Att försöka få till någon form av vattenlås vid stupen kan du glömma, då det som kommer från källartrappen är en öppen del utan vattenlås. Samt i åtanke på det djup som källartrappn har, så ligger dagvattnrören mycket djupt. Lika med avloppet ut, då dom brukar ligga i samma grav + inkommande vatten. Det med markering VL 375 på överdelen ritning, där kan om den är bra djup, vara inkopplad drän på. Men inget som kan ses på ritningen. Vad säger övrig byggteknisk beskrivning om husets drän och hur det är dragits. Kan finnas på kommunens bygglovsavdelning, du få kolla upp det.

Ritning som visar dräneringsrör med information om lutning och material, samt placering kring byggnadens grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har begärt ut ritningar, och detta är den enda ritning jag kan hitta med dräneringen. Jag pratade med en VVS:are som bor och jobbar i mitt område, han sa att det är vanligt att dagvatten och dränvatten samlas i samma brunn innan det går ut i gatan. VL375 är ganska djup, uppskattningsvis 2 meter. Stuprören går dit och även spigatt (även om den aldrig har vatten i sig då den ligger under tak). Hittar inga ritningar som visar var dräneringsledningarna går (förutom i sektion då runt huset).

Jag tror röret från spigatten ligger djupt, eftersom den är i källarnivå. Övriga stuprör är i markytan så de borde inte ligga så djupt.

Någon som kör en sådan här på röret?
Roterande vinddriven ventilationshuv i metall för installation på rör.
Skapa konto

E Edz82 skrev:
svarar mig själv i tråden, fixade en enkel lösning med ett markrör upp från dräneringen med en 100 kanalfläkt från jula, bilderna talar sitt tydliga språk :) Gick från 1100bq i källaren till 100bq.. Till våren får det bli en permanent lösning i min dräneringsbrunn på baksidan.

• Orange markrör med 90-gradersböjning intill husvägg. Ett grått rör och en byggställning syns bredvid. Trädgårdsmaterial och stenar på marken.
    Skapa konto
  • Skärmbild av radonmätning visar 104 Bq/m³ och veckogenomsnitt 708.0 Bq/m³, med en nedåtgående graf efter installation av fläkt.
    Skapa konto
  • Gilla
bearmaniac och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Någon som kör en sådan här på röret?
[bild]
Ovavsett vad man sätter dit för sort av fläkt/dragsystem till en dränering. Så måste dränerimgen vara tät i båda ändar, annars kan det inte bli vacum som måste vara. Med en sådan måste det även upp ett rör på taket för att fungera från dränen. Radonsug måste även gå 24/7 konstant året om, och inte bara när det blåser.

• Gilla
Edz82
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ovavsett vad man sätter dit för sort av fläkt/dragsystem till en dränering. Så måste dränerimgen vara tät i båda ändar, annars kan det inte bli vacum som måste vara. Med en sådan måste det även upp ett rör på taket för att fungera från dränen. Radonsug måste även gå 24/7 konstant året om, och inte bara när det blåser.
det blir väl svårt då dräneringsrören går/bör till en brunn?

C Christoffer L skrev:
det blir väl svårt då dräneringsrören går/bör till en brunn?
Jepp och då måste vara ett vattenlås, antingen på dränröret in i brunnen eller ut från brunnen, om det är kopplat till en brunn.

men det bör ju ge effekt även utan "vakuum" då man drar ut/igenom luften i rören ...(?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.