Vi har precis köpt en totalrenoverad villa från -64 med stomme i betong/trä enligt mäklarens info. Det är ett ”radonhus” men totalrenoverat med bland annat nytt FTX-aggregat. Det stod i annonsen att medelvärdet var 70 Bq/m3 och att det efter renovering bör vara lägre. Jag har inte kollat än eftersom jag inte oroade mig så mycket för det värde som var före renovering. Ingen vet ju dock hur det gjorts men kanske korttidsmätning sommartid… Jag har inte förrän nu som villaägare för första gången satt mig in att hus från 60-talet kan bestå av lättbetong. Å andra sidan har jag inte hört varken ordet blåbetong eller lättbetong från säljaren eller mäklaren och när jag frågade om detta med radon sa de att jag kan känna mig trygg med att här är inomhusluften frisk. Jag vet inte om jag varit naiv för nu är jag orolig att det är blåbetong i väggarna med strålning som kan skada mina barn… Jag kröp in i en kattvind och tittade idag och där är blågrå block och knackar man på väggarna är de hårda som riktig betong. Ser dock att det finns hål i väggar av spikar och där ser materialet poröst ut. Kan det vara puts? Och riktig betong bakom? Eller är blocken blåbetong? Jag ska göra gammamätning av väggarna men är orolig över resultatet. Huset har 2 våningar samt källare i betong (som känns hård). Flera väggar på övriga plan känns ihåliga. Finns det något jag själv kan göra innan för att lista ut om det är farlig blåbetong eller inte?

• Närbild av en vit vägg med ett hål där ett poröst material syns, eventuellt lättbetong eller blåbetong, vilket orsakar oro över radon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en vägg med ett hål som visar ett poröst, blågrått material bakom ytan, vilket kan indikera blåbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Blåbetong är inte automatiskt lika med skyhöga radonvärden. Radongasen kommer från en sönderfallskedja som börjar med uran i mineralet alunskiffer som ingår i blåbetongen men halten är starkt varierande så i ett hus kan den vara ett stort problem och i ett annat harmlös. Radon kan också komma från marken oavsett hur huset är byggt så enda sättet att veta om det finns ett problem är att mäta radonhalten i inomhusluften.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.