Jag letar hus och hittat ett potentiellt objekt men är fundersam på vad jag behöver tänka på när jag köper ett suterränghus från detta årtionde? Huset är byggt i två omgångar men jag har inte fått ut när den nyare delen är byggd. Allmänt sett dålig information, men jag tycker läget har potential. Annonsen har inga bilder inifrån men det är i (stort) behov av renovering enligt mäklaren.
- Dags för stambyte?
- Uppdatera värmesystem?
- Elsystem
- Dränering
Till det yttre så behöver ex fönstrena bytas och fasaden har delvis eternitplattor som på vissa ställen gått sönder. Jag förutsätter ex att det finns asbesthaltigt material utöver fasaden som kan behöva hanteras vid renovering. Vad mer behöver jag ha i tankarna?

Karrock
Hej!
Välkommen till forumet!
Du har nog fångat det mesta av det värsta. Det kan vara blåbetong i stomme, icke bärande källarväggar eller inträngande markradon också. Så ventilation och successiv sanering vid renovering kan vara aktuellt. Befintliga ventkanaler är sannolikt eternit också.
Vattenburet värmesystem behöver inte vara dåligt, men värmekällan kanske behöver ses över.
Är taket original kan det också vara dags.

Karrock Karrock skrev:
Hej!
Välkommen till forumet!
Du har nog fångat det mesta av det värsta. Det kan vara blåbetong i stomme, icke bärande källarväggar eller inträngande markradon också. Så ventilation och successiv sanering vid renovering kan vara aktuellt. Befintliga ventkanaler är sannolikt eternit också.
Vattenburet värmesystem behöver inte vara dåligt, men värmekällan kanske behöver ses över.
Är taket original kan det också vara dags.
Tack för svaret.
Stommen är lättbetong och lärde mig nu att blåbetong är typ av lättbetong, annars är markradon något jag hade i åtanke.
Taket är relativt nytt men är lite tveksam på skicket då det funnits solceller som tagits bort.

Jag skulle börja med att förstå och beskriva husets konstruktion samt läge i förhållande till tillkommande vatten (uppe på en höjd är det mindre behov av dränering än längst ner i en lång sluttning).

Då det är suterräng gissar jag på oisolerad platta? Hur är källar-delarna av väggarna uppbyggda? Hur är de delar som inte är mot mark konstruerade?

Vad är det för takkonstruktion? (sadel, pulpet, platt, osv)

Hur ser uppvärmningssystemet ut idag? 60-tal indikerar vattenburet med radiatorer så kanske bara värmekällan behöver bytas.

Självdrag (sannolikt) eller mekanisk ventilation?

Rent praktiskt, ordnar mäklaren en visning där du kan gå runt ordentligt och undersöka huset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.