1 218 läst ·
33 svar
1k läst
33 svar
Renovera hus från 60-talet, hur ska man tänka med asbest?
Sida 1 av 3
Hej!
Är spekulant på ett litet hus byggt på 60-talet. Huset i sig är mestadels original men inte större än 120kvm vilket känns rimligare som ett första hus.
Alltid när man läser om dessa hus så uppkommer varningar om asbest eller andra farliga byggmaterial. Hur ska man tänka här? Kommer behöva totalrenoveras på sikt och är inte sugen på att ta in hantverkare till alla moment då jag vill lära mig samt att ekonomin hade inte hållt med en liten bebis.
Hur bör man tackla detta? Speciell asbest besiktning? Ta in snickare inför varje moment?
Tack på förhand från orolig småbarnspappa och första hus ägare!
Är spekulant på ett litet hus byggt på 60-talet. Huset i sig är mestadels original men inte större än 120kvm vilket känns rimligare som ett första hus.
Alltid när man läser om dessa hus så uppkommer varningar om asbest eller andra farliga byggmaterial. Hur ska man tänka här? Kommer behöva totalrenoveras på sikt och är inte sugen på att ta in hantverkare till alla moment då jag vill lära mig samt att ekonomin hade inte hållt med en liten bebis.
Hur bör man tackla detta? Speciell asbest besiktning? Ta in snickare inför varje moment?
Tack på förhand från orolig småbarnspappa och första hus ägare!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag skulle ta det som en utmärkt möjlighet att pruta rejält..........sen ta det som det kommer. Man kan sanera själv också med rimliga medel. Det är inte så att det är rabies som släpps lös på nåt vis. Att reglerna är som de är beror på arbetsmiljöskyddslagen. Inte att varenda liten fiber omedelbart innebär katastrofläge och utrymning i en 10mils zon. Asbest finns helt naturligt på jorden och man kan även mäta spår av det i vanlig luft också. Sen finns det åtskilligt nere i stockholms tunnelbana också.........konstigt att inget mäter och domderar och varnar för sånt......Det är bara när man hittar nå spår av det i gamla hus som det blir livsfarligt......
Du ska framförallt inte börja röka eftersom det har en synergistisk effekt i hop med exponering av aspets.
Jag har hanterat en liknande situation genom att sköta rivning själv och i de lägen aspetsrör har behövt hanteras under bygget har jag gjort det efter att snickaren gått för dagen. Snickaren och jag har då bestämt vad som behöver göras så har jag löst det utan att han behöver vara närvarande.
Se
Jag har hanterat en liknande situation genom att sköta rivning själv och i de lägen aspetsrör har behövt hanteras under bygget har jag gjort det efter att snickaren gått för dagen. Snickaren och jag har då bestämt vad som behöver göras så har jag löst det utan att han behöver vara närvarande.
Se
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Grattis till nya huset!*
Jag svarar dig utifrån ett professionellt perspektiv. Jag har yrkeserfarenhet av arbete med asbest och andra hälso- och/eller miljöfarliga byggmaterial.
Till att börja med är asbestfibrer hälsofarliga att andas in. Asbest är inte giftigt. Om du inte borrar, sågar, slipar eller river ner material som innehåller asbest frigörs inga fibrer. Fönsterbrädan av eternit eller pannrumstaket i källaren är helt ofarliga så länge de bara sitter där.
För att få reda på var asbestmaterial kan finnas kan du använda din favoritsökmotor. Det finns mycket info på nätet! (Fråga inte en AI-chatbot, den kan fantisera ihop saker.)
Misstänkta material kan skickas till labb för analys.
Generellt användes asbestmaterial där det krävdes slitstyrka eller brandskydd.
Slutligen, det verkar finnas minst ett barn i huset, så ta det lugnt. Bo in er. Ta inga stora beslut eller dra igång mastodontprojekt med en gång. Det är bättre att börja med något litet, typ nya tapeter i något sovrum. Stora projekt behöver tänkas igenom noga, och ifrågasättas om de alls är nödvändiga. Som småbarnsföräldrar finns att göra ändå!
*gick lite fort där, ni är visst bara spekulanter än.
Jag svarar dig utifrån ett professionellt perspektiv. Jag har yrkeserfarenhet av arbete med asbest och andra hälso- och/eller miljöfarliga byggmaterial.
Till att börja med är asbestfibrer hälsofarliga att andas in. Asbest är inte giftigt. Om du inte borrar, sågar, slipar eller river ner material som innehåller asbest frigörs inga fibrer. Fönsterbrädan av eternit eller pannrumstaket i källaren är helt ofarliga så länge de bara sitter där.
För att få reda på var asbestmaterial kan finnas kan du använda din favoritsökmotor. Det finns mycket info på nätet! (Fråga inte en AI-chatbot, den kan fantisera ihop saker.)
Misstänkta material kan skickas till labb för analys.
Generellt användes asbestmaterial där det krävdes slitstyrka eller brandskydd.
Slutligen, det verkar finnas minst ett barn i huset, så ta det lugnt. Bo in er. Ta inga stora beslut eller dra igång mastodontprojekt med en gång. Det är bättre att börja med något litet, typ nya tapeter i något sovrum. Stora projekt behöver tänkas igenom noga, och ifrågasättas om de alls är nödvändiga. Som småbarnsföräldrar finns att göra ändå!
*gick lite fort där, ni är visst bara spekulanter än.
Ok tack för svaren! Blir ju alltid lite extra med en lille. Sen är frågan också om man ska undvika att bo där under renoveringen då? Där finns idag plastmatta i tvättstugan samt att jag läst att det kan finnas gott om asbest i badrum i kakel fix och fog.
Båda dessa utrymmen planeras att renoveras tidigt men frågan är då om man vågar riva själv eller låta hantverkaren lösa allt?
Båda dessa utrymmen planeras att renoveras tidigt men frågan är då om man vågar riva själv eller låta hantverkaren lösa allt?
Om du funderar på att leja ut en asbestsanering av ett 60-talshus tycker jag du ska kolla upp vad det kostar, välj heller ett nyare hus utan asbest eller gör jobbet själv om du tycker att proffesionell asbestsanering blir för kostsam.F FullBelåning skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Är plastmattan tät och golvbrunnen OK i tvättstugan finns väl ingen anledning att lägga en massa pengar och tid på att få kvarterets snyggaste tvättstuga imho. Är plastmattan så gammal så den innehåller asbest är det som sagt inte farligt att använda tvättstugan ändå.F FullBelåning skrev:
Vill ni riva kakel och klinkers kan ni skicka in prov på fix och fog för asbestanalys. Men läs på om kvartsdamm också, det är heller inte nyttigt att andas in.
Asbestsanerare debiterar en arm och ett ben för sina tjänster. En vanlig snickare vill inte, och får inte, sanera asbest. Du får däremot göra det själv om du vill.F FullBelåning skrev:
Hej! Äger två fastigheter från före 68 med mer eller mindre asbest i. Har också småbarn. Jag och maken har sanerat enklre grejor själva (t.ex plocka ut äldre ventilationskanaler i eternit osv) vi hade bra andningsskydd och vädrade och våttorkade som attan efteråt men det kändes överlag ok att göra så även med barn*. Hade inte gjort det om det hade krävt omfattande slip, borr eller sågjobb i materialet. Googla innan visningen så du har ett hum om vad som det vanligtvis är asbest i pch hur det ser ut.
+1 på att bo in sig. Både för att inte renovera innan man vet hur man vill ha det och för att det kommer ta 6 gånger så lång tid med småbarn. Måste plastmattan rivas? Kan man lägga golv ovanpå osv?
Har en skräckhistoria där en god vän hade inbrottsalarm hemma med kameror inomhus. Såg då att den välrenommerade asbestfirman som prydligt tejpat upp diverse slussar när det skulle rivas hos dom helt sonika sket i slussarna och bar rivningsmaterial rakt igenom huset (kortaste vägen) ist för som överenskommet. Han åkte hem tidigt från jobbet och hittade damm de tänkt fultorka upp överallt. Säkert är inte alla hantverkare så men det fick mig och maken att bestämma att mindre rivjobb gör vi själva. Plus att det kostar skjortan. Du skriver ”ett första hus” då kanske ni kommer vilja sälja så småningom? Tänk på att det inte alls är säkert att du får sålt för vad du lagt in i huset, även senare, om du totalrenoverar. Framförallt om du lejer bort.
*insåg hur detta kunde läsas, barn deltog givetvis inte😅
+1 på att bo in sig. Både för att inte renovera innan man vet hur man vill ha det och för att det kommer ta 6 gånger så lång tid med småbarn. Måste plastmattan rivas? Kan man lägga golv ovanpå osv?
Har en skräckhistoria där en god vän hade inbrottsalarm hemma med kameror inomhus. Såg då att den välrenommerade asbestfirman som prydligt tejpat upp diverse slussar när det skulle rivas hos dom helt sonika sket i slussarna och bar rivningsmaterial rakt igenom huset (kortaste vägen) ist för som överenskommet. Han åkte hem tidigt från jobbet och hittade damm de tänkt fultorka upp överallt. Säkert är inte alla hantverkare så men det fick mig och maken att bestämma att mindre rivjobb gör vi själva. Plus att det kostar skjortan. Du skriver ”ett första hus” då kanske ni kommer vilja sälja så småningom? Tänk på att det inte alls är säkert att du får sålt för vad du lagt in i huset, även senare, om du totalrenoverar. Framförallt om du lejer bort.
*insåg hur detta kunde läsas, barn deltog givetvis inte😅
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Kan rekommendera evema https://evema.se/asbestanalys/
Bara skicka in en bit av mattan och få svart på vitt om det är ett problem eller inte. Sen får du avgöra själv om du vill ta in proffs eller göra själv om det visar sig vara positivt. Spärra av och köra dammsugare och luftrenare är ganska trevligt att göra oavsett om det är asbest eller inte så slipper man damm i övriga huset.
Bara skicka in en bit av mattan och få svart på vitt om det är ett problem eller inte. Sen får du avgöra själv om du vill ta in proffs eller göra själv om det visar sig vara positivt. Spärra av och köra dammsugare och luftrenare är ganska trevligt att göra oavsett om det är asbest eller inte så slipper man damm i övriga huset.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Sen får man tänka på att ska man anlita hantverkare och de hittar nåt misstänksamt så kommer de vilja ha papper som visar att sanering skett. Då räcker det inte med att man säger själv att det är "sanerat". Så man får välja sina strider själv lite i början.......
Skulle behöva renovera alla våtutrymmen och fixa nya rör. Speciellt tvättstugan har sätt bättre dar!SågspånPappspikEternit skrev:
Är plastmattan tät och golvbrunnen OK i tvättstugan finns väl ingen anledning att lägga en massa pengar och tid på att få kvarterets snyggaste tvättstuga imho. Är plastmattan så gammal så den innehåller asbest är det som sagt inte farligt att använda tvättstugan ändå.
Vill ni riva kakel och klinkers kan ni skicka in prov på fix och fog för asbestanalys. Men läs på om kvartsdamm också, det är heller inte nyttigt att andas in.
Jag tänker att man MÅSTE göra det själv om man ska vara säker på att det ska bli välgjort, lejer du bort jobbet har du ju ingen koll på om montören tar genvägar eller glömmer nått och firman kan kånka långt innan garantin gått ut.F FullBelåning skrev: