Jag skulle vilja se en kurva i rummet på co2 halt bredvid kurvan på radon.
Är det något TS kan få fram?
Skulle tom kunna låna dig en logger om du inte kan lösa det.
För frågan är verkligen intressant.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Har du någon källa på det?
Radon är ju en ädelgas och sprider sig lika bra eller dåligt beroende på mättnaden av gasen i rummet.
Jag har aldrig hört någon nämna eller läst någonstans att temperatur påverkar spridning av ädelgaser.

Och i TS fall skulle det ju innebära att tempen ökade eller sjönk kraftigt under natten inomhus likadant varje natt enligt loggern.
Nja, det finns massor med källor på att temperaturskillnader kan skapa undertryck i huset vilket gör att radon sugs in i mycket högre omfattning än om inte undertryck råder. Här är en källa som också tar upp dygnsvariationen, men det här tror jag redan att du vet: https://radonova.se/ska-jag-vara-orolig-for-tillfalligt-hoga-radonhalter/

Det är bl a därför radonhalten alltid är högst vintertid, stor skillnad mellan inomhustemperatur /utomhustemperatur. Vid en korttidsmätning med rätt utrustning kan man se skillnaderna mellan t ex 0˚C och -10˚C.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Hej FTX ventilation är det sämsta man kan ha. Det cirkulerar tillbaka smutsig luft in i huset och inte bara slussar det bakterier, virus och eventuellt mögesporer tillbaka in i rören och in i husets luft, även radon åker med tillbaka.
Den bästa typen av ventilation är självdrag. har man sådana höga radonproblem som du nämner är det dock sanering plus utsugsfläktar, dvs mekaniskt frånluft utan återvinning som gäller.
Detta är så höga värden att det är en allvarlig fara för hälsan. Så värt att investera i att fixa det om ni kan. Eventuellt flytta och informera nästa ägare att ta tag i det om ni inte orkar/kan.
Du är totalt fel ,Ftx ventilerar ut gammal luft samt värmer inkommande ny luft ,det är ju en stor luftomväxling per timme,självdrag fungerar mkt dåligt på vår/sommar

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Oavsett ventilationen - försök stoppa radonet innan det kommer in i huset (markradon). Se över alla ställen där markluft kan ta sig in och täta dessa. Vanliga ställen är rörgenomföringar, torrlagda brunnar, luckor till kulvertar, luckor till utrymmen i marken, sprickor i bottenplattan m m.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
David G David G skrev:
Intressant fakta Modski. Jag har börjat föra en logg på radonhalterna samt inne/ute temperatur och fuktighet. Får se om det ger mig något svar.

Mattias. Det finns en ytterdörr i källaren som kanske är lite otätt, ska nog försöka täta den bättre. Tack för tanken.
Har du mätt bakgrunsstrålingen utomhus? Jag hade problem att komma ned i haler men det vidade sig att vi hade samma värden utomhus, dvs det hjälpte inte att ventilera mera.
Sen vad har du för luftflöden i respektive rum där du mäter?

• Gilla
dkhansson
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Nej är väldigt kunnig inom ventilation. Alltså har ett hus dåliga ventilationskanaler eller inga alls, så är såklart FTX bättre än inget alls. Många hus har väldigt dålig ventilation. Det bästa är isf att försöka skapa självdrag och mekanisk ventilation utan återvinning.
För att vara väldigt kunnig inom ventilation verkar du vara väldigt okunnig när det gäller ftx. tilluften kommer utifrån, vi ett filter med ganska hög reningsgrad. frånluften. via värmeväxlar. frånluften renas innan den skickas ut.
Nä, tror du bör läsa på lite om hur ett modernt ftx aggregat fungerar

• Gilla
minimunk och 3 till
  • Laddar…
Det lär finnas en anledning till varför man låter en radon puck sitta en längre tid. Det blir svårt med ögonblicks bilder när man ska försöka jämföra. Gå ut och mät radonet utomhus. någon vindstilla dag. de kan vara spännande.
tänk på att farorna när det gäller radon är kraftigt överdrivna. om du röker så sluta så kommer kroppen bli glad och eventuella risker med radon sjunker ännu

• Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Nja, det finns massor med källor på att temperaturskillnader kan skapa undertryck i huset vilket gör att radon sugs in i mycket högre omfattning än om inte undertryck råder. Här är en källa som också tar upp dygnsvariationen, men det här tror jag redan att du vet: [länk]

Det är bl a därför radonhalten alltid är högst vintertid, stor skillnad mellan inomhustemperatur /utomhustemperatur. Vid en korttidsmätning med rätt utrustning kan man se skillnaderna mellan t ex 0˚C och -10˚C.
Man vädrar mindre på vintern.

• Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
A AndersMartin skrev:
Oavsett ventilationen - försök stoppa radonet innan det kommer in i huset (markradon). Se över alla ställen där markluft kan ta sig in och täta dessa. Vanliga ställen är rörgenomföringar, torrlagda brunnar, luckor till kulvertar, luckor till utrymmen i marken, sprickor i bottenplattan m m.
Helt rätt. Tips om hur man tätar? Material?

Hat Inte läst alla svar, men när man ska mäta med ”radonpuckar” så står det att man ska mäta mellan oktober-april om jag minns rätt.
Det finns väl skäl för det antar jag?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om du har isolerat källaren utvändigt i samband med omdränering, kanske en KEO-lösning från fuktspärrteknik är nåt för dig.

• Gilla
Tårdan
  • Laddar…
A Anelle skrev:
Hat Inte läst alla svar, men när man ska mäta med ”radonpuckar” så står det att man ska mäta mellan oktober-april om jag minns rätt.
Det finns väl skäl för det antar jag?
uppvärmning och vädring....

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Stickan56
K Klass0n skrev:
Vad tror du om att skaffa en mätare till av annat fabrikat?
Tänk om det är nåt fel på första mätaren?

Kanske inte så sannolikt att dun mätare är fel, men ändå värt en del att vara säker på att det finns ett problem!
De absoluta värdena kan vara fel men inte att de varierar över dygnet.
Det kan man knappast skylla på mätaren.

Stickan

• Gilla
quilding
  • Laddar…
Stickan56
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Var snittet på 20 i källaren eller i hela huset? Var källaren boyta när du köpte eller kan det vara så att källaren inte räknades som boyta i mätningen? Det är ju inte många veckor kvar så jag skulle nog göra en ny mätning under hösten för att försäkra mig om att jag inte blir självlysande.. :).
En gillestuga skall räknas som boyta när det gäller radonmätning.

Stickan

• Gilla
Mapet890
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Hej FTX ventilation är det sämsta man kan ha. Det cirkulerar tillbaka smutsig luft in i huset och inte bara slussar det bakterier, virus och eventuellt mögesporer tillbaka in i rören och in i husets luft, även radon åker med tillbaka.
Den bästa typen av ventilation är självdrag. har man sådana höga radonproblem som du nämner är det dock sanering plus utsugsfläktar, dvs mekaniskt frånluft utan återvinning som gäller.
Detta är så höga värden att det är en allvarlig fara för hälsan. Så värt att investera i att fixa det om ni kan. Eventuellt flytta och informera nästa ägare att ta tag i det om ni inte orkar/kan.
Det här var det märkligaste inlägg ja sett på länge, du bör inte skiva så allvarligt om sånt du uppenbarligen inte ha nån som helst kunskap om. FTX är att rekommendera vid radonproblem just för att du kan reglera och balansera din ventilation. TS dygnsmedelvärden är absolut inte allvarliga utan helt ok. Är han dessutom inte storrökare kan han i princip glömma allt det här (och i princip annars också eftersom värdena är så låga). Däremot är det ju intressant att värdena stiger på natten. Det kan absolut ha med de öppna dörrarna och fönstrena att göra eftersom det påverkar ventilationsbalansen i systemet.
OM det är så att det ventilerade källargolvet är kopplat separat till ett självdrag som mynnar ovan yttertak kan möjligen termiska effekter påverka draget när temperaturen ute sjunker medan marktemperatuen är konstant (vars markradonluft som läcker in genom bottenplattan den golvkonstruktionen är tänkt att ventilera bort, är den monterad till en fläkt faller dock det resonemanget).

• Gilla
Humulus och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.