Du har problem i ett rum, där har du en renslucka som är öppen (läs ventilerad) mot omgivningen.
Vet ej placering av renslucka i rum, men vad jag skulle gjort:
Snabbtest, plasta in renslucka och avvakta några dagar, läs av instrumentet.
Lägre värde, gå vidare till Nr2.

Nr2: försök att fixera luckan mot dess ram, läs skruva fast luckan mot ramen och sedan ta nått tätskikt ( kilto k2?)att måla över ramen och ca 20-30cm utanför ramen. Måla i flera lager.

Mät några dagar, om värdet är högre än förväntat.
Nr3. Borra hål i rensluckan och installera fläktsystem som avleder till atmosfär.

Är det markradon så fluktuerar det med lufttryck, så det bästa är att göra en mätning över en lång tid. Inte någon timme utan minst något dygn
 
I
Uppdatering av läget.

Värdet lade sig ganska stabilt runt 1000 bq\m3, när vi öppnade fönstret en aning så tog det inte mer än par timmar innan värdet var nere på under 200 bq\m3 så man får ju säga att radon är väldigt flyktigt, här saknas ju ventilation helt.

Vit dörrkarm och vägg med synlig smuts och en lossad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att reda ut om radonen kommer från brunnen satte jag över lite plast och stängde fönstret igen :

En rektangulär ventilationsöppning som är förseglad med genomskinlig plast och silvertejp på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mobilapp visar radonnivåer över tid, grafik pekar på förändring, funktioner för datalogging och export.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan se att kurvan är mycket lägre, visst hade vi velat se 0 stigning här men man får tänka på att rummet har ingen ventilation. Det är fullt möjligt att radon halten i grunden nu är samma i detta rum som i övriga källaren men med skillnaden att i övriga källaren finns det ventilation.

Så planen är tydlig, sätt i väggventil och täta luckan.

Hur tätar man luckan då? Såhär ser det ut :
Gammal metallgallerdörr i betonggolv med tumstock, slitna, rostiga kanter och smutsiga fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen fyrkantig schakt med lock och måttstock på betonggolv, smutsig, rostig kant, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätsticka i rektangulär öppning med damm, rostig kant, förmodligen djupmätning på byggarbetsplats.

Djupaste stället är ca 20 cm.

Förslag?
 
Airthings Smartwave mäter radonnivåer och du ser dem via en app, det tar något dygn innan den visar korrekt nivå. För mig har det varit en rätt bra sak för att hitta rummen där radonet kommer in.
 
I
R Riverground skrev:
Airthings Smartwave mäter radonnivåer och du ser dem via en app, det tar något dygn innan den visar korrekt nivå. För mig har det varit en rätt bra sak för att hitta rummen där radonet kommer in.
Har en annan tråd om det, var också inne på den ett tag, särskilt med tanke på att den går att koppla till homey vilket gör den klart enklare att få en översikt på. Men det var allt för många som visade upp märkliga mätningar när de jämfördes med proffsutrustning.

En annan sak är att Airthings handlar mer om långtidsmätning, placerar man 2 st Airthings på samma plats men med par dagars skillnad så är det stor chans att de inte kommer visa samma värde, särskilt om värdet ändrar sig mycket. De har en förklaring på sin hemsida och kort kan man säga att det handlar om hur de räknar ut medelvärdet. I mitt fall är det guld värt när jag kan se förändringen i radonnivå inom 1 timme från att jag ex öppnar fönstret.

Airthings kan säkert fungera bra om man mäter över långa perioder(minst 7 dagar enligt dem själva) men det var inte riktigt där mitt behov låg.
 
I Ironside skrev:
Uppdatering av läget.

Värdet lade sig ganska stabilt runt 1000 bq\m3, när vi öppnade fönstret en aning så tog det inte mer än par timmar innan värdet var nere på under 200 bq\m3 så man får ju säga att radon är väldigt flyktigt, här saknas ju ventilation helt.

[bild]

För att reda ut om radonen kommer från brunnen satte jag över lite plast och stängde fönstret igen :

[bild]
[bild]

Man kan se att kurvan är mycket lägre, visst hade vi velat se 0 stigning här men man får tänka på att rummet har ingen ventilation. Det är fullt möjligt att radon halten i grunden nu är samma i detta rum som i övriga källaren men med skillnaden att i övriga källaren finns det ventilation.

Så planen är tydlig, sätt i väggventil och täta luckan.

Hur tätar man luckan då? Såhär ser det ut :
[bild] [bild] [bild]

Djupaste stället är ca 20 cm.

Förslag?
Ditt test med plasten och tejpen gav ju väldigt bra resultat så det går ju att testa sig fram. Vad händer om du sätter vanlig gummilist för fönster och sätter tillbaka luckan? Ger det tillräckligt bra resultat är det ju en väldigt billig lösning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
I
Har tyvärr inte blivit någon ventil i väggen än, så länge har vi kört med att låta dörren ut mot garaget vara något öppen. Det innebär såklart att det blir väldigt kallt i detta rummet men det spelar egentligen inte så stor roll. Det känns säkrare att ha dörren lite öppen än att ha fönstret öppet direkt ut mot trädgården.

Har funderat på hur golvbrunnen ska tätas, gummilist lät ju bra, finns ganska tunna sådana. Problemet är dock att locket och insatsen är väldigt rostiga så att få något at fästa där kan bli problem. Troligen behöver man slipa rent med vinkelslipen och lacka om det ska fungera. Det finns dock fortfarande en risk att att locket sticker upp par mm så att man kan råka snubbla på det. Det finns också risk att det inte blir helt tätt.

Finns det något annat man skulle kunna täta med? Kanske något man lägger i hålet på grunden och runt rör öppningen?
 
I
Håltagningen är gjord och numera sitter det en passiv ventil. Med stängd dörr så har radonhalten legat på strax under 100 vilket får anses som godkänt.

Jag kommer skaffa ren och fin platta till luckan i golvet och hoppas på att jag kan få till en rimlig försegling utan att använda tätningsmassa.
 
I
Så vad har hänt sen sist?

Ventilationsföretag har varit här och bytt lager i frånluftsfläkten och samtidigt kalibrerat luftflödet som man kan läsa om här. En kortversion innebär att man skruvat upp ett redan enligt dem bra luftflöde, framförallt i källaren vilket nu medfört lägre temperatur(18 grader), om vi ska justera ner luftflödet igen eller tänka om med värmesystemet återstår att se.

Ytterligare håltagning är gjord mellan WC > Klk > Allrum. Förhoppningen var att kunna dra luft från allrummet till frånluftsventilen på WC men tyvärr visade det sig att även Klk har ett radon påslag. Innan håltagning mätte vi 300-400 bq\m3 som vi hoppade på att ventilationen till WC skulle lösa. Efter att vi stängt tilluften i Klk samt gjort håltagningen så gick den bara ner med 100 bq\m3(möjligen mindre, mätningen är inte helt färdig än). Vi tvingades öppna tilluften i Klk vilket innebär att man inte drar luft lika effektivt från Allrum.

När vi gjorde håltagningen i väggen mellan WC och Klk så blev det tydligt att denna väg är helt i blåbetong. Den skiljer sig dock en del från övriga väggar i källaren(som vi känner till), den är bara 8 cm tjock.

Grå, porös stenpelare på betong med skugga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en tanke om att testa med en av våra radonsensorer om de får något förhöjt värde från biten på bilden men just ju mäter de allrum och Klk.

Nu vet jag att det inte är jätte höga värden vi har och att man i stort kan bortse från dem men det innebär ändå att man måste hålla lite koll och det innebär att ventilationen måste fungera på ett visst vis vilket i sin tur leder till sämre inomhus klimat eller dyrare uppvärmning. Så just nu funderar jag på om det kanske ändå kan vara en idé att få till en riktig radon sanering, d.v.s där man borrar hål i plattan och suger ut radonen från under plattan där det mesta troligen kommer ifrån. Vad jag förstår så behöver det inte bli så värst dyrt?

Det skulle såfall innebära att vi lättare kan hantera ventilation, uppvärmning och ev ljudisolering i huset.
 
I
Efter att de 2 hålen sågats upp ser det ut såhär :

Planritning av hus med markerade ventilationspunkter, badrum, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De 2 Radon Eye sensorerna har mätt radon nivå sen 5/5 i år. Båda anger ett medelvärde på 130 Bq/m3 :

Två linjediagram, blå och orange, visar rumspartiklar över tid, svängningar, timmässiga mätvärden.
MAX värde för TV rum är 350 Bq/m3 samt 380 Bq/m3 för klk.

Tittar man på genomsnitt för dag och natt så ligger de praktiskt taget på samma genomsnitt. Det finns dock en stadig ökning även om den är liten :

Två diagram visar radonkoncentration över tid för två rum, med ökande trendlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämför man med utetemperaturen där båda dessa rum drar luft ifrån så ser det inte heller ut att påverka nivån nämnvärt.

Fyra grafer visar radonkoncentrationer och temperaturer i TV- och serverrum över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns en viss påverkan men det är ganska blygsam.

22 Juni placerades jag blåbetong biten bredvid RadonEye sensorn i Klk, analysen visar att före var genomsnittet 115.40 Bq/m3, efter blev det 136.71 Bq/m3. Men tittar man på TV rummet så anges värdens till 118 Bq/m3 före och 125.63 Bq/m3 efter vilket påvisar en allmän uppgång. Blåbetong biten kan inte påverkat sensorn i TV rummet så höjningen har en annan förklaring. Men det finns en skillnad och det ser ut som att biten kan ha utsöndrat lite radon men det ser ganska blygsamt ut.

Det som är värt att nämna är att dessa 2 rum är målade med silikatfärg, resten av källaren har plastfärg. Kanske finns här förhöjda värden just i dessa rum för att radonen smiter förbi silikatfärgen?
 
Tror att variationerna kan bero på lufttrycket. Dvs är det lågtryck eller högtryck så varierar radonhalten har jag märkt.
Införskaffa en barometer så kanske du ser relationen med dina radonvärden.
 
Redigerat:
I
Har ett par Aqara Temp sensorer som även mäter trycket och alla visar nära identiskt kurva, dock kan jag inte se något samband när jag jämför mer kurvan för radon.
 
Har haft höga värden i alla rum så nu tänkte jag att jag skulle mäta radonhalten i alla rum och rummen i källaren. Visade sig att radonhalten som i sovrummen tidigare kommit upp i ca 300 Bq. Men nu när jag gör nya mätningar med stängda rum visar instrumentet att radonhalten i alla sovrum med stängda dörrar har mellan 10 till 25 Bq. Mätte radonhalten i badrummet och toaletten med stängd dörr och kommer upp till ca mellan 100 till 225 Bq.
Med tanke på att min mättare visar max värdet 9999 Bq om jag lägger den i rensbrunnen till avloppet är frågan om avloppsrören från 1966 tillverkade i gjutjärn har några hål så att radonhalten stiger när det är undertryck i huset. Misstänkte att det var sanden och makadammen under huset som var orsaken till den höga radonhalten. Men med tanke på att avloppsrören är tillverkade i gjutjärn och avloppsrören under gatan och fram till reningsverket är tillverkade av betong funderar jag på om det kan vara så att undertrycket suger ut radonet från avloppsrören. Ska försöka täta avloppsrören till handfaten med silikon så får jag se om radonhalten i badrummen och köket sjunker.
Min granne anlitade en firma som sprutade på ett lager plast på avloppsröret och röret som firman visade upp var så hållbar att försäljaren kunde stå på det 5 mm tjocka röret. Vet inte om man kan lita på bilderna som företaget visar vid undersökningen av rören och uppvisar sprickor i järnröret. Misstänker att filmen kan vara tagen i en betydligt äldre hus. Och om man sprutar på en ganska lättflytande plast hur kan beläggningen i röret bli jämntjock. Föreställer mej att om man sprutar in så mycket plast borde plasten rinna ner och lägga sig i botten av röret och det bara blir ett mm tjockt lager längst upp i röret som kanske inte har så lång livslängd.
Alla rör ovanför källargolvet har jag bytt ut till plaströr.
Funderar på om jag skulle kunna lägga ett provisoriskt flexibelt rör på källargolvet och ta hål i betongen där rören går ner under källargolvet och sedan på något vis dra ut de gamla rören och lägga in 100 mm tjockt flexibelt rör. För då skulle jag bara behöva ta hål i betonggolvet där rensbrunnar och rören från bostadsplanet går ner. I mitt fall tre rör från bostadsplanet och tre golvbrunnar i källargolvet.
Eller kan jag spola av rören och köpa en kamera som kan fotografera rören och sedan hyra en utrustning som kan spruta ut plast på insidan av avloppsrören. För då kunde jag spruta på plasten med någon veckas mellanrum och få en jämnare beläggning. Känns lite som slöseri med pengar att lägga ner en bra bit över 200 000:- som min granne fick betala och så är garantitiden tio år men livslängden ska vara över 50 år.
 
Börja med att se var alla genomförningar är, det är alltid en liten glipa mellan betong och rör. Där går det att lägga en silikonsträmg runt som tätning, se bara till att det är rent från damm och annat. Finns det en spolbrunn/rensbrunn i golvet så är det en god kanditat, Då provar du med att lägga en plastpåse med tyngd på och mäter.
Att det kan vara lite pyspunka från underjorden är om det är ett undertryck i huset.
 
I
Nytt år, samma problem, är inne på att bygga ut ventilationen så att man får en frånluftsventil även i Allrum där vi just nu har 350 Bq/m3.

Planritning av hus med markerade ventilationspunkter: borrat hål, tempgivare, frånluftsventiler och tillluftsventiler i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, är det någon som testat annan mätare än RadonEye? Upplever RadonEye som ganska föråldrad, ingen uppladdning av data till server, utan man måste manuellt kopiera data med bluetooth, dessutom visar den inte datum. Vidare är det inbyggda verktyget för att mäta i kurvan undermåligt.

Kanske skulle man investerat i ett FX-system men det är ganska dyrt och en väldig massa fler rör som måste dras.

Så finns det något bättre? Såg att det släppts en Corentium Home 2 som också visar i displayen hur mycket det är just nu, men även den verkar bara hantera bluetooth.
 
Antar att dörrarna till dusch, tvättstuga och WC ofta är stängda, isåfall är det ju frånluften i kapprummet på entreplanet som gäller för luften från källaren, så det är nog klokt att göra något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.